Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Gjorde denna film under Videomarathon som gick av stapeln för en vecka sen.

http://vimeo.com/6895656

För er som inte vet vad Videomarathon är så är det en tävling där man har 48 timmar på sig att göra en kortfilm (3-5min).

Filmen måste följa ett speciellt tema & årets tema var "syndabock".

Jävligt rolig tävling som får en att ta vara på tiden och att intensivt jobba på ett projekt. Kvalitén skiftar ju såklart,

man får ångest när man ser vad man kunde ha gjort helt annorlunda om man hade några dagar.

Jag rekommenderar hur som helst alla er som älskar film att vara med nästa år!

Postad

Jag tycker ni har filmat dåligt för att ha använt er av en panasonic GH-1.

Tycker att ljussättningen är väldigt dålig. Eller dålig kanske är fel ord. Obefintlig.

Om jag ska säga nåt bra så känns ju iaf skådespelet helt ok:)

Postad
Jag tycker ni har filmat dåligt för att ha använt er av en panasonic GH-1.

Tycker att ljussättningen är väldigt dålig. Eller dålig kanske är fel ord. Obefintlig.

Om jag ska säga nåt bra så känns ju iaf skådespelet helt ok:)

Tack för svaret.

På vissa scener kan jag verkligen hålla med om ljuset (dvs. de som jag inte hann ljussätta), men på vissa andra scener är jag rätt nöjd. Tidsnöd är väl enda förklaringen.

Försökte lägga mesta krutet på manus & personregi eftersom det känns som om det är det som juryn har kollat på tidigare år. Det är klart man inte vill kompromissa med en film, men jag gjorde den trots allt just för att vara med i tävlingen.

Tycker du att manuset är för subtilt eller tvärtom för förklarande om man anknyter det till temat syndabock?

Postad

Jag tycker faktiskt att Stängerniredan är lite borta när han kommer och säger att det skulle vara svårt att säga något positivt om videon. Bilden var lite för smetig för min smak, men angående ljuset så var det ju helt okej i det naturliga - Jag har ju sett hur illa det kan bli annars i naturligt ljus.

Bra kompositerat, bra utfört, bra skådespel - 5 minuter av mitt liv som jag gärna låter er behålla.

Postad
Jag tycker faktiskt att Stängerniredan är lite borta när han kommer och säger att det skulle vara svårt att säga något positivt om videon. Bilden var lite för smetig för min smak, men angående ljuset så var det ju helt okej i det naturliga - Jag har ju sett hur illa det kan bli annars i naturligt ljus.

Bra kompositerat, bra utfört, bra skådespel - 5 minuter av mitt liv som jag gärna låter er behålla.

Hej Mega99! Nån som är ännu mer borta än jag borde ju vara du som påstår att jag har sagt att "det skulle vara svårt att säga nåt positivt om videon" :)

Hela ditt uttalade grundar sig på något jag inte har sagt.

Sen så vet jag inte riktigt vad du har för erfarenhet av VDSLR kameror som användes här. Själv har jag stor erfarenhet av dessa och vet även hur lätt respektive svårt det är att få bra bilder med den. Du kanske tycker att ljuset är helt okej för att dina erfarenheter av ljus sträcker sig till videokameror, vilket har mycket mindre bildsensorer än dessa digitala systemkameror. Visserligen har GH-1 minst sensor i VDSLR familjen, men mycket större än vanliga videokameror. Vilket gör den så mycket mer tacksam att få fram snyggt ljus än de videokamerorna du är van vid.

I och med detta så har du och jag olika uppfattningar om vad som är snyggt ljus i det här fallet.

Postad
Hej Mega99! Nån som är ännu mer borta än jag borde ju vara du som påstår att jag har sagt att "det skulle vara svårt att säga nåt positivt om videon" :)

Hela ditt uttalade grundar sig på något jag inte har sagt.

Sen så vet jag inte riktigt vad du har för erfarenhet av VDSLR kameror som användes här. Själv har jag stor erfarenhet av dessa och vet även hur lätt respektive svårt det är att få bra bilder med den. Du kanske tycker att ljuset är helt okej för att dina erfarenheter av ljus sträcker sig till videokameror, vilket har mycket mindre bildsensorer än dessa digitala systemkameror. Visserligen har GH-1 minst sensor i VDSLR familjen, men mycket större än vanliga videokameror. Vilket gör den så mycket mer tacksam att få fram snyggt ljus än de videokamerorna du är van vid.

I och med detta så har du och jag olika uppfattningar om vad som är snyggt ljus i det här fallet.

Jag har inte sagt någonting om ljuset- Endast att han spelat in med naturligt ljus vilket han skulle gjort oavsett kamera. Att påstå att någon "Filmat dåligt" är så mycket mer än att tänka på ljuset, så du får nog tänka över hur meningarna kommer ut. Misstänker att samma ligger bakom "Om jag ska säga nåt positivt.." - Du kanske menade en sak, men det kommer ut som en annan.

Postad
angående ljuset så var det ju helt okej i det naturliga

Jag har inte sagt någonting om ljuset

mega mega, du kanske ska bli politiker? :)

Misstänker att samma ligger bakom "Om jag ska säga nåt positivt.." - Du kanske menade en sak, men det kommer ut som en annan.

Misstänker? Du är den enda som har tolkat fel.

"Om jag ska säga nåt som är bra" betyder att det jag säger är det jag tyckte va bra med videon. Är det så svårt att förstå?

Jag börjar fundera på om du har svårt att uttrycka dig för du verkar ju köra ihop dig med rätt många på det här forumet Mega99.

Nu tar vi det här med ljuset en gång till:

Ja dom hade förmodligen kört naturligt ljus oavsett kamera. Men resultatet ser olika ut beroende på vilken kamera man använder. I det här fallet tyckte jag att resultatet var svagt i förhållande till de förutsättningar (dvs. kameran) dom hade. Detta baserat på mina egna erfarenheter.

Seså! Ut och gör filmer med dig nu så ska jag "säga nåt som är bra med den". ;)

Postad
mega mega, du kanske ska bli politiker? :)

Jag? Det är ju du som bryter av texter för att passa ditt egna syfte =/

Jag har inte sagt någonting om ljuset- Endast att..

Min poäng var iallafall att få dig att klargöra dina åsikter lite :) Nu när det är gjort är jag nöjd iallafall.

Postad
Man vet aldrig. Man vill inte riskera att bli diskad för en sån grej.

Nee de e klart, men jag läste kontraktet där det stod att man har alla rättigheter till filmen osv. så jag tog det som en självklarhet.

Blev inte nominerad i år tyvärr :( får tagga till nästa år istället!

Postad
Nee de e klart, men jag läste kontraktet där det stod att man har alla rättigheter till filmen osv. så jag tog det som en självklarhet.

Blev inte nominerad i år tyvärr :( får tagga till nästa år istället!

Jag blev inte heller nominerad, men är så nöjd med filmen att jag tänker skicka den till några festivaler istället så det blir inte youtube för mig på ett tag ändå. Låt oss hoppas att det blir några svenska finalister i år, i fjol var det bara danskar...

Postad
Jag blev inte heller nominerad, men är så nöjd med filmen att jag tänker skicka den till några festivaler istället så det blir inte youtube för mig på ett tag ändå. Låt oss hoppas att det blir några svenska finalister i år, i fjol var det bara danskar...

Ja det får man hoppas, nu när Sverige inte är med i VM kanske vi kan vinna Videomarathon istället hehe.

Har ni lagt upp den någonstans så man kan se den?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...