Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag och ett par vänner håller på att skriva ett manus till en kortfilm baserad på Edgar Allan Poes novell "Ett skvallrande hjärta". Vi har placerat berättelsen i vår samtid och den ska handla om en drogmissbrukare som tappar all verklighetsuppfattning vid ett drogrus och tar livet av sin vän som han senare blir påmind om av ett samvete madens han är hög som hett hus.

Hur som helst det var lite om storyn. Jag har läst igenom en del trådar här som behandlar SFX som injicering osv. Men jag skulle gärna vilja ha mer klarhet i tillvägagångssätten.

Det viktigaste SFXen jag behöver råd om är:

Injiciring med spruta - vart får man tag på sprutor som är helt rena (säkerhets återgärd) och vart får man tag på "färsk" grishud? Och hur blandar man en vätska som går att värma upp i en sked så det så det bubblar upp snabbt och ser verklighetstroget ut?

Hur bör man gå tillväga för att göra en "fake" joint - vill att det ska komma rätt mycket rök ifrån den.

Tack på förhand - skriv gärna om ni kommer påandra effekter som kan ge en hemsk gestaltning av drogbruk.

MVH

Marlon Jonsson

Postad
Injiciring med spruta - vart får man tag på sprutor som är helt rena

Via apoteket, enligt http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14372

Och hur blandar man en vätska som går att värma upp i en sked så det så det bubblar upp snabbt och ser verklighetstroget ut?

Det kan väl inte vara så svårt, men hur det skall se ut beror väl på om det skall föreställa vitt eller brunt heroin?

Hur bör man gå tillväga för att göra en "fake" joint - vill att det ska komma rätt mycket rök ifrån den.

Rulla en med bara tobak. Vill du ha den mera lättrökt kan du ju skaffa "örttobak" eller rulla in ett filter.

/Jakob

Postad

Kanske dax att göra lite research då? Som jag förstår det är det alltså hasch och heroin som ska vara boven till att:

"drogmissbrukare som tappar all verklighetsuppfattning vid ett drogrus och tar livet av sin vän"

Låter inte speciellt trovärdigt.

Postad
tack för svaren, mina frågor är lite lös delvis eftersom jag är väldigt dåligt beläst på knark och så är jag sugen på att testa olika alternativ innan jag bestämmer mig. Tack för hjälpen

Är du verkligen säker på att du ska testa olika sorters knark innan du bestämmer dig? ;)

/R

Postad

jag vet att hasch och heroin kanske inte är de droger som man mördar någon på. Den är baserad på en novell - detta är en skolfilm som vi ska göra den behöver inte vara über realistisk, jag beskrev i korthet för jag tänkte att det var just heroin-delen som kändes som att den borde diskuteras för att ingen av något misstag skulle skada sig. Vi tänkte oss mer LSD som anlening till mordet, vi får se hur vi löser de eller så hittar vi på något.

Jag menar att jag ska testa SFXerna innan, inte drogerna - du kanske bara drog ett skämt?

Tack för svaren

Marlon

Postad

Marlon, det känns som du håller på att göra en Reefer Madness där. Reefer Madness var en "dokumentär" spelfilm från 1936 som skapades i enda syfte att påvisa att man blev mentalsjuk våldtäckare & våldsdåre av att röka Mariuana eller Hasch.

Problemet var bara att det var fullständigt skitsnack. De som skrev filmen hade ingen som helst koll på Cannabis över huvud taget & betraktades raskt som ett av filmhistoriens mest patetiska skämt.

Att göra en film om hur folk får teatrala frispel av droger som, i verkligheten, bara får folk att sitta i ett hörn med ett fåraktigt, uttryckslöst ansiktsuttryck & hjärndöd blick...skulle enbart bli lika fånigt.

Vill du se en väldigt naturtrogen film om hur man blir som tjackpundare så rekommenderar jag Trainspotting varmt.

Dessutom svinbra film :-)

Postad

Tror inte manuset handlar om att det är drogens fel att det händer, bara att det hände under ett drogrus. Personen skulla kanske ha dödat om han åt en tårta!

Så inget problem där inte : )

Postad

Instämmer med tidigare talare, dessutom är detta bara en skolfilm. Vi har valt att göra på detta sätta för att kunna göra en (överdriven) gestaltning av drogernas effekter. För jag tycker inte det är så kul att se någon trycka i ett hörn under större delen av en film.

Du behöver inte rätta vad du fått för intryck av att jag tror droger gör. Jag har en rätt bra bild, vilket jag bara tyckte var mesigt att säga. Jag var ute efter att få tips på SFX för att kunna gestalta droger/intag av droger, så det ser verkligt ut, därför ville jag testa de olika tipsen för att kunna använda de jag tycker verkar mest passande. Så om du har något att säga om SFX kan du göra det. Annars är jag grymt ointresserad.

MVH

Marlon

Postad

Jag har inga svar men har också funderat på det där med sprutor och när folk injicerar på film. Det måste ju vara NÅGOT i sprutan väl? Är det nån saltlösning eller vad tusan injicerar dom som är ofarligt?

Postad

Tror det är saltlösning. Problemet är att du måste ha en undersköterska eller liknande om du ska injicera på riktigt. Plus att det kan vara rätt omständligt för skådespelaren,speciellt om det behövs flera tagningar. Visserligen vet jag inte vad du har för budget att leka med men jag skulle föreslå att du möjligen använder dig av latex eller extrem närbild på grishud - detta visserligen är låg budget exempel. Men låg budget är bra för tankegångarna :)

Postad

Jag var mest nyfiken på hur de gör, och har aldrig behövt göra det själv. Jobbade på efterproduktionen på "i skuggan av värmen" och killen som la dialogen hade även tagit ljud på plats. Vi pratade på det där när vi var inne på spruträdsla och att tjejen som spelar huvudrollen inte kan varit speciellt feg när det gäller sprutor då hon stack sig själv (och injicerade vad jag vet) hela tiden, i många tagningar. Får ta en extra titt på den kanske och se om det kanske oftast mest är "sticket" de gör i helbild för att sedan gå in på närbild när själva injiceringen görs. Som du skriver kan man ju använda annan hud då eller liknande.

Postad

Det kan säkert göras på flera sätt, en sådan produktion har en sjuksköterska som jag antar kan stå och övervaka.

På tal om i skuggan av värmen, killen som spelar Samuel är en väns pojkvän :)

Postad

Injicering i filmer med större budget kan man lösa med en specialbyggd SFX-spruta för film, där man inte injicerar någonting alls egentligen. Man håller nålen mot huden och då man trycker på sprutan pressas vätskan istället "bakåt" så att säga.

Borde egentligen inte vara så svårt att tillverka på egen hand om man bara kan få tag på en kanyl av passande slag + en liten borr. Borra hål i själva den plattan som pressar ner vätskan inuti kanylen och plugga igen nålspetsen med suplerlim och trubba av den.

Ingen äkta injicering = ingen sjukvårdarutbildning krävs ;-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...