Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Gäller främst dom som kör PPro...

Befinner mig på IBC mässan där Adobe visar en "sneakpeek" av GPU acceleration i Premiere enligt följande.

Videokälla:

4st 2K RED raw filer med uppspelning i 1/2 resolution ger följande:

Effekter:

Scale ca 33% (dvs "bild i bild" omskalat)

Ändrad position

RGB Curves

Levels

Gaussian Blur med värdet "30"

3 way Color Corrector

Alla effekterna finns på samtliga 4 klipp och detta spelas i 30fps realtid...

Åtminstone att överväga vid inköp av nytt kort - troligen kommer det att kräva ett Quadro-kort. Release? Ingen vet... ;)

//Max

Postad

Det är oklart exakt vilka kort som kommer att stödas... men man får räkna med 3-4 tusen och uppåt.

Kortet som körde exemplet ovan var ett Quadro CX och det är inte gratis (typ 17.200:- ex moms på Dustin). Men det är klart att som vanligt är det möjligen bättre att vänta - funktionen finns ju inte än...

/Max

Postad
Det är oklart exakt vilka kort som kommer att stödas... men man får räkna med 3-4 tusen och uppåt.

Kortet som körde exemplet ovan var ett Quadro CX och det är inte gratis (typ 17.200:- ex moms på Dustin). Men det är klart att som vanligt är det möjligen bättre att vänta - funktionen finns ju inte än...

/Max

Irriterande om man måste ha Qudro för att få Cudan att funka med Premiere, Cuda funkar väl nu t.ex. på photoshop med vanliga Nvidia-kort?

Har ATI nått på gång med Adobe också eller?

Postad

Cuda funkar i dagsläget bara med Elementals h.264-plug för Premiere Pro - den ger på en långsam burk (läs en Core2Duo) 2-5 ggr snabbare export. Photoshop's acceleration, vanlig Open GL, funkar lika bra med ett vanligt Geforce-kort.

När CUDA-stödet nu släpps är det faktiskt första gången jag skulle överväga att skaffa ett grafikkort för över 10 lax - om man jobbar seriöst med HD-material eller av något underligt skäl har massor av lager och effekter. Skillnaden är enorm... Upp till var och en som jobbar om behovet finns eller ej.

Frågan jag ställer mig är hur nVidia sköter colorspace konverteringar, gammavärden osv. Kan bli trixigt med rendering av CUDA-motorn och Open GL rendering i största allmänhet. På mässan var endast RT-playback "aktiverat" (det var trots allt en alpha-version).

Samarbete med ATI finns, men inte av den här kalibern...

//Max

Postad
Cuda funkar i dagsläget bara med Elementals h.264-plug för Premiere Pro - den ger på en långsam burk (läs en Core2Duo) 2-5 ggr snabbare export. Photoshop's acceleration, vanlig Open GL, funkar lika bra med ett vanligt Geforce-kort.

När CUDA-stödet nu släpps är det faktiskt första gången jag skulle överväga att skaffa ett grafikkort för över 10 lax - om man jobbar seriöst med HD-material eller av något underligt skäl har massor av lager och effekter. Skillnaden är enorm... Upp till var och en som jobbar om behovet finns eller ej.

Frågan jag ställer mig är hur nVidia sköter colorspace konverteringar, gammavärden osv. Kan bli trixigt med rendering av CUDA-motorn och Open GL rendering i största allmänhet. På mässan var endast RT-playback "aktiverat" (det var trots allt en alpha-version).

Samarbete med ATI finns, men inte av den här kalibern...

//Max

Men har inte ATI någon motsvarighet till CUDA för GPGPU som Adobe borde kunna ta nytta av.

Hade för mig att ATI hade en mer öppen standard eller nått sånt på sin GPGPU-grej...

Postad

Läste precis att DirectX 11 som stödjs i nya Windows 7, innehåller funktionen DirectCompute som är som CUDA fast något alla grafikkort kan utnyttja, vilket gör det lättare för programmerare att bara göra så det passar DirectCompute och därmed alla grafikkort som stödjer DirectX 11...

Postad

Har inte de flesta Geforce-kort som säljs numera CUDA? Jag menar vad är det som gör CUDA i NVidia Quatro för 10000 kr så väldigt mycket bättre än t.ex. hos ett Geforce GTX 260 för 1500 kr?

Postad

Det har att göra med att Nvidias pluggar inte stödjer GeForce-arkitekturen och egentligen inte så mycket med just CUDA att göra. Det är inte alla Quadro som stöds heller. Har för mig att det börjar nånstans på 1800.

Postad

Har egentligen noll-koll men antar väl att ju snabbare GPU desto snabbare kan den beräkna. Mao är dom dyrare snabbare...

Ska träffa nVidias europeiska teknikevangelist om ett par veckor - kan ju passa på att fråga.

/Max

• 4 veckor senare...
Postad

Follow up: Läget är så att CUDA specifikt är mycket bra på extremt snabb kommunikation mellan CPU och GPU, framför allt när CPU:n ska få tillbaka en processad signal från grafikkortet. Vilket då ska ha varit ett av huvudskälen till valet av CUDA - plus att nVidia själva har mycket duktigt folk som kan video och därmed kan hjälpa till i programmeringsarbetet.

Men jag är i vilket fall som helst så långt ifrån en programmerare som man kan komma.

//Max

• 1 månad senare...
Postad

Vad skall man säga, inga konverteringar av filer för smidig redigering längre, att text bara plocka in filer från tex Canon 7d och bara köra, massor av användbara videofilter i realtid, i flera lager dessutom. Premiere Pro CS5 + certifierat grafikkort kommer att bli en redigeringslösning som heter duga. :D

Det känns som att det blir ett inköp av nytt grafikkort i framtiden. :h

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...