Medokin Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Nu behöver jag en egen videokamera. Kameran ska användas till kortfilmer/dokumentära samt "vlog". Jag tänker använda mig av en MacBook Pro med Final Cut Pro om det har nån betydelse. Jag vill att den helst ska innehålla detta: Flashminne eller Mini-DV Mic-ingång Hörlurs-utgång HD inspelning Mörkerinspelning (inte så jätte nödvändigt) Prisklass: runt 10.000kr Tack! EDIT: Jag har kollat runt lite och vad tycker ni om den här? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=264251 0 Citera
Team_fagott Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Jag skulle ta en titt på canon hv30 eller hv40. 0 Citera
Medokin Postad 1 september 2009 Författare Postad 1 september 2009 Jag skulle ta en titt på canon hv30 eller hv40. HV40 ser lockande ut faktiskt. :) Jag får ta en närmare titt på den. Finns det någon liknande variant fast från Sony? 0 Citera
kennethm Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Har inte kollat just den Sony du avsåg men senare modeller från Sony är väl rätt typiska "semesterkameror" där man låter kameran sköta alla inställningar. För lite mer kreativt skapande vill du kunna köra kameran manuellt. Snabb slutare för slowmotion och motsatsen för kontrollerad rörelseoskärpa och "filmlook" t ex. "Memory Stick"-flashminnen är heller ingen höjdare precis. Har du en lite äldre dator (2 år eller så) så passar nog HV40 bra med sin äldre mpeg2-komprimering på band. Med en färsk och snabb dator så ger AVCHD med h264 på SDRAM bara fördelar, både i bild och hantering. Jag köpte en Panasonic TM300 från England för totalt £873 levererad med DHL till dörren på ett dygn. Är väldigt nöjd med den. 0 Citera
Carl W Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Kolla begangnat, man får ofta dubbelt så mycket för pengarna. Jag köpte en Jvc hd7'a för 6000:- för någon månad sedan, nypris idag 12000:- 0 Citera
Medokin Postad 2 september 2009 Författare Postad 2 september 2009 Kan väll lägga till att jag gärna vill kunna få snygga vidvinkelbilder, ex om jag åker tåg och filmar miljön utanför. 0 Citera
Team_fagott Postad 2 september 2009 Postad 2 september 2009 Hmm.. hv30 kan ha problem med slutaren (voblar) vid väldigt snabba rörelser. HV40 vet jag inte. 0 Citera
Medokin Postad 2 september 2009 Författare Postad 2 september 2009 Hmm.. hv30 kan ha problem med slutaren (voblar) vid väldigt snabba rörelser. HV40 vet jag inte. Hmm okej, hv40 är väll bara en "enkel" förbättring av hv30, så den kanske inte heller är så bra för det? Men vad tror ni om det första exemplet jag visade i tråden? Sony Handycam HDR-HC9E Kolla tekniska specifikationer här: http://www.sony.se/product/hdd-hdv/hdr-hc9e/tab/overview#pageType=TechnicalSpecs Skulle den funka bra för vidvinkel? 0 Citera
Team_fagott Postad 2 september 2009 Postad 2 september 2009 Isåfall skulle jag nog köra på hv40/30, är väll samma typ av slutare väll? Vidvinkel funkar fint på hv 0 Citera
plf66 Postad 2 september 2009 Postad 2 september 2009 HC9 är ett klart bättre val om man ska filma ut från ett tågfönster än HV30/HV40. CMOS-skanningens "rolling shutter-problem" är kraftigt reducerade (dock inte helt minimerade) på Sony HC-serien jämfört med Canons HV-serie. Kul när man filmar ut från ett tågfönster och alla passerande stolpar lutar i bilden. .-) HV30 är suverän på statiska och fasta motiv, men vid mycket rörelse har den sina brister. 0 Citera
Medokin Postad 2 september 2009 Författare Postad 2 september 2009 HC9 är ett klart bättre val om man ska filma ut från ett tågfönster än HV30/HV40. CMOS-skanningens "rolling shutter-problem" är kraftigt reducerade (dock inte helt minimerade) på Sony HC-serien jämfört med Canons HV-serie. Kul när man filmar ut från ett tågfönster och alla passerande stolpar lutar i bilden. .-) HV30 är suverän på statiska och fasta motiv, men vid mycket rörelse har den sina brister. Tack för tipsen. Det lutade mot Sonys HDR-HC9E den mesta tiden. Förmodligen köper jag den imorgon. 0 Citera
plf66 Postad 2 september 2009 Postad 2 september 2009 Priset på HC9 verkar inte vara så förmånligt bara, och få verkar ha den hemma. Den räknas väl inte så hipp som Canons HV-serie. Ser inte ut som Sony tänker släppa nån ny liten HDV-kamera, vilket är trist. 0 Citera
Davido Postad 12 oktober 2009 Postad 12 oktober 2009 Jag skulle ta en titt på canon hv30 eller hv40. Hej, du tipsade om Canon HV40, anser du att den håller för seriösare produktioner om man köper en röde extern mic till?? Funderar nämligen på att köpa en väldigt snart! Tacksam för svar! 0 Citera
j3n5 Postad 13 oktober 2009 Postad 13 oktober 2009 Att du ska redigera med final cut pro har stor betydelse. Då kan du med enkelhet kan köra AVCHD-format. Det kan vara jobbigt med t ex. Premier. Jag skulle LÄTT välja Panasonic HDC-TM300. Den verkar ligga i topp i prisklassen. Arbetsflödet är SÅ mycket skönare med minneskort. Jag vill inte gå tillbaka till loggning av DV-band. 0 Citera
Davido Postad 13 oktober 2009 Postad 13 oktober 2009 Att du ska redigera med final cut pro har stor betydelse. Då kan du med enkelhet kan köra AVCHD-format. Det kan vara jobbigt med t ex. Premier. Jag skulle LÄTT välja Panasonic HDC-TM300. Den verkar ligga i topp i prisklassen. Arbetsflödet är SÅ mycket skönare med minneskort. Jag vill inte gå tillbaka till loggning av DV-band. Kräver inte AVCHD formatet en snabbare dator än en macbook vit? Anser du att Panasonic HDC-TM300 är en bra kamera för lite sjysstare produktioner? Håller ljudkvaliten om man köper till extern mic till den? 0 Citera
Davido Postad 13 oktober 2009 Postad 13 oktober 2009 Har inte kollat just den Sony du avsåg men senare modeller från Sony är väl rätt typiska "semesterkameror" där man låter kameran sköta alla inställningar. För lite mer kreativt skapande vill du kunna köra kameran manuellt. Snabb slutare för slowmotion och motsatsen för kontrollerad rörelseoskärpa och "filmlook" t ex. "Memory Stick"-flashminnen är heller ingen höjdare precis. Har du en lite äldre dator (2 år eller så) så passar nog HV40 bra med sin äldre mpeg2-komprimering på band. Med en färsk och snabb dator så ger AVCHD med h264 på SDRAM bara fördelar, både i bild och hantering. Jag köpte en Panasonic TM300 från England för totalt £873 levererad med DHL till dörren på ett dygn. Är väldigt nöjd med den. Vad behöver man ha för dator för att klara av AVCHD formatet? Räcker det att uppgradera en macbook till 4 gigabit? 0 Citera
j3n5 Postad 13 oktober 2009 Postad 13 oktober 2009 Man behöver inte så mycket datorkraft om man kör final cut. Anledningen är att programmet kodar om AVCHD till apple ProRes vid import till datorn. Detta format tar mer plats på hårddisken, men är mycket skonsammare mot datorns prestanda. 0 Citera
Davido Postad 14 oktober 2009 Postad 14 oktober 2009 Man behöver inte så mycket datorkraft om man kör final cut. Anledningen är att programmet kodar om AVCHD till apple ProRes vid import till datorn. Detta format tar mer plats på hårddisken, men är mycket skonsammare mot datorns prestanda. Skulle du alltså rekommendera en kamera som Panasonic TM300 med minneskort, kräver inte AVCHD mycket minne på hårddisken, eller man kan väl köra via en extern hårddisk?? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.