Gå till innehåll

Datorn kräver drivrutin vid anslutning av kamera


gvdanek

Recommended Posts

Hej! Har köpt en bärbar Sony VAIO med 32-bitars Vista Home Edition. På den kör jag bland annat Premiere Pro CS4. När jag skall köra en capture från min Canon XHA1 och anluter den till Firewire 400(4-4 pinnars) så säger datorn att den hittat ny maskinvara och kräver en drivrutin.

Har bollat frågan med Sonys support och de säger att det inte är fel på datorsidan. Bollat ärendet även med Canons support och de säger att det inte är fel på kameran.

Kan jag på något sätt gå förbi frågan om drivrutin eftersom det inte finns någon (som jag känner till alla fall).

På min stationära dator (Vista Ultimate 64-bitars) funkar det att göra en capture utan problem eller krav på drivrutin.

Någon som kan ge heta tips, tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gå in under enhetshanteraren och leta reda på firewire porten där. Där finns en fråga om du vill byta drivrutin och du kan välja på att låta systemet söka automatiskt i datorn eller på internet. Du kan också välja att söka själv på olika håll t ex på någon medleverad skiva till datorn.

 

Jag använder inte Vista men förmodar att det är liknande som i XP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt skumt... borde inte hehövas någon speciell driver. Tidigare versioner av Sony-laptops hade egna (lite speciella) drivers för firewire men jag trodde dom lagt ner det.

 

Är det skillnad om du ansluter som DV eller HDV enhet?

Har du testat någon annan kamera?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har provat att ställa kameran i både HDV och DV men det blir ingen skillnad.

Tyvärr har jag ingen ytterligare enhet att ansluta via firewire-kontakten.

OM det nu var så på gamla Sony VAIO att de behövde "egna" drivrutiner kanske det är så även på nya maskiner? Min dator heter Sony VAIO VGN-AW11M.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Skriver in här igen för att kanske tipsa någon annan som råkat ut förliknande problem.

Problemet är löst. Säger bara uppdatering, uppdatering och uppdatering.

SP 2 för Vista, diverse andra buggfixar för Vista och till slut så kom det med en ny drivrutin för min firewire. Nu funkar kommunikationen kanon och jag är glad som lärkan i skyn!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...