TopGee Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Hej! När jag försöker öppna mina projekt i AVID så står det bara Media Offline. Jag har en ny hårddisk och har kopierat över alla projekt, mappar och filer från den gamla till den nya. Hur gör jag för att få Media Online i den nya hårddisken? Är det sökvägen till OMFI filerna som behöver ändras? Hur gör jag det? Tacksam för svar! 0 Citera
Max_H Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Vanligen kan du gå in i OMFI-mappen (eller MXF) och ta bort Mediadatabas-filerna (två stycken om jag minns rätt) och sedan starta Aviden igen. Det brukar lösa problemet. /Max 0 Citera
Konk Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 msmFMID.pmr och msmMMOB.mdb är det som ska raderas. När du sedan startar Aviden igen kommer den Scanna mediafilerna och allt borde poppa upp igen. 0 Citera
TopGee Postad 21 augusti 2009 Författare Postad 21 augusti 2009 Jag tog bort de där filerna och startade om Avid. Men fortfarande Offline. Nåt mer man kan göra? 0 Citera
Konk Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Scannade den? Är du säker på att det är rätt filer du flyttat, låter långsökt, men de borde dykt upp. Prova att markera alla offlinefiler och högerklicka/Relink. Välj disken som filerna ska ligga på och tryck okej. Finns de då där så ska den hitta dom. 0 Citera
TopGee Postad 21 augusti 2009 Författare Postad 21 augusti 2009 Jag kopierade över hela "OMFI" mappen och hela "AvidProjekt" mappen till den nya hårddisken. Raderade msmFMID.pmr och msmMMOB.mdb och nu senast försökte jag med Relink men inget händer. Nånting som inte stämmer. 0 Citera
Kimster Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Är det samma enhetsbokstav på nya hårddisken? 0 Citera
TopGee Postad 21 augusti 2009 Författare Postad 21 augusti 2009 Det löste sig. Avid scannade filerna nu när jag startade det. Det är nåt klipp som fortfarande är offline men de flesta är bra. Tack för hjälpen! :) 0 Citera
Konk Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Bra att det löste sig. Överlag kan man väl säga att man ska undvika att flytta Avids mediafiler i windows, men det brukar alltid fungera om man raderar databasfilerna och låter Aviden starta upp och scanna om. 0 Citera
Kimster Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Just detta problem har jag råkat ut för några gånger. Problemlösningen har inte alltid vart konsekvent kan jag säga. Just fil- och hårddisk-hanteringen i Avid är riktigt omständig(dålig). Det finns en tanke bakom allt men det är inte alltid man jobbar som Avid vill hela tiden. Dynamiken finns inte alls som i andra program, tyvärr. 0 Citera
Nyaz Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 Överlag kan man väl säga att man ska undvika att flytta Avids mediafiler i windows Det kan man säga, jag höll på att nästan mörda vårat projektarbete i gymnasiet när jag försökte kopiera filerna till min externa hårddisk (för backup) och Avid plötsligt tyckte att den skulle länka till de filerna, och de filerna endast. Den totalvägrade givetvis att relinka tillbaks till de gamla filerna som låg kvar på den första hårddisken. Som TUR var hade jag kopierat projektfilerna redan, och kunde återställa dem där allting länkade rätt. Det var 40 svettiga minuter innan jag kom på det. Puh. Hemskt. (Slutet gott, allting gott, hela våran grupp fick MVG på projektarbetet i slutändan) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.