Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

När jag försöker öppna mina projekt i AVID så står det bara Media Offline. Jag har en ny hårddisk och har kopierat över alla projekt, mappar och filer från den gamla till den nya. Hur gör jag för att få Media Online i den nya hårddisken? Är det sökvägen till OMFI filerna som behöver ändras? Hur gör jag det?

Tacksam för svar!

Postad

Vanligen kan du gå in i OMFI-mappen (eller MXF) och ta bort Mediadatabas-filerna (två stycken om jag minns rätt) och sedan starta Aviden igen. Det brukar lösa problemet.

/Max

Postad

msmFMID.pmr och msmMMOB.mdb är det som ska raderas. När du sedan startar Aviden igen kommer den Scanna mediafilerna och allt borde poppa upp igen.

Postad

Scannade den?

Är du säker på att det är rätt filer du flyttat, låter långsökt, men de borde dykt upp.

Prova att markera alla offlinefiler och högerklicka/Relink. Välj disken som filerna ska ligga på och tryck okej. Finns de då där så ska den hitta dom.

Postad

Jag kopierade över hela "OMFI" mappen och hela "AvidProjekt" mappen till den nya hårddisken. Raderade msmFMID.pmr och msmMMOB.mdb och nu senast försökte jag med Relink men inget händer. Nånting som inte stämmer.

Postad

Det löste sig. Avid scannade filerna nu när jag startade det. Det är nåt klipp som fortfarande är offline men de flesta är bra.

Tack för hjälpen! :)

Postad

Bra att det löste sig. Överlag kan man väl säga att man ska undvika att flytta Avids mediafiler i windows, men det brukar alltid fungera om man raderar databasfilerna och låter Aviden starta upp och scanna om.

Postad

Just detta problem har jag råkat ut för några gånger. Problemlösningen har inte alltid vart konsekvent kan jag säga.

Just fil- och hårddisk-hanteringen i Avid är riktigt omständig(dålig). Det finns en tanke bakom allt men det är inte alltid man jobbar som Avid vill hela tiden. Dynamiken finns inte alls som i andra program, tyvärr.

Postad
Överlag kan man väl säga att man ska undvika att flytta Avids mediafiler i windows

Det kan man säga, jag höll på att nästan mörda vårat projektarbete i gymnasiet när jag försökte kopiera filerna till min externa hårddisk (för backup) och Avid plötsligt tyckte att den skulle länka till de filerna, och de filerna endast. Den totalvägrade givetvis att relinka tillbaks till de gamla filerna som låg kvar på den första hårddisken.

Som TUR var hade jag kopierat projektfilerna redan, och kunde återställa dem där allting länkade rätt. Det var 40 svettiga minuter innan jag kom på det. Puh. Hemskt.

(Slutet gott, allting gott, hela våran grupp fick MVG på projektarbetet i slutändan)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...