Daniel Hållquist Postad 20 augusti 2009 Postad 20 augusti 2009 Tja! Jag har en idé till en sketch liknande den här klassikern med Peter Wahlbeck: Men än så länge har jag bara skrivit voice-overn … TUTTMONSTRET (V.O.) jag föddes i kirkwood, illinois, sjätte december, 1941 min pappa hette benjamin å min mamma hette mary, jag var deras sjunde barn jag hade fyra bröder å två systrar å hela familjen trängdes i ett dragit, medfaret hus, med flisigt tak i blågrått och med skorsten vi hade det inte så bra ställt, men vi var ändå lyckliga, men, det förstås, är kanske bara som jag vill minnas min far dog när jag var fem efter det gifte sig min mor med carl han var ett satans fyllesvin ett as han slog mig när han tyckte jag var olydig & han kallade mig mes, idiot, och fjolla jag hatade carl & jag började även att hata min mor för att hon gifte sig med honom en dag föll jag ned från ett träd & fick hjärnskakning när jag kom hem från sjukhuset fick jag ett rejält kok stryk av carl ett par dagar senare klättrade jag upp för samma träd som jag föll ned nedifrån blundade & kastade mig ut föll genom luften landade hårt & fick ännu en hjärnskakning efter det slog han mig aldrig igen jag tror han var rädd för mig det kändes fint, men det var ändå ett hårt pris att betala ständig huvudvärk olidlig huvudvärk det var avskyvärt hemskt och det blev aldrig heller bättre trots att läkarna intygade mig om att den skulle försvinna det gjorde den aldrig jag har fortfarande huvudvärk jämt och ständigt jag blev mer och mer hatisk hatade allt och alla pojkarna och flickorna i skolan prästen i kyrkan ja, hela jävla världen jag hatade & jag hatade åh, så jag hatade när jag var tolv år gammal började jag supa det hjälpte i alla fall lite mot huvudvärken & mot ensamheten nu ser jag tillbaka på mitt liv & undrar vad jag skulle kunnat göra annorlunda ingenting som jag kan se jag är född till att klaga, hata och förstöra andra människors liv, jag föddes till att bli ett monster jag kallas tuttmonstret jag kallas tuttmonstret tuttmonstret 24 år & en flaska tequila, born to raise hell, tatuerat på min arm jag var som ett dårhushjon, en lös kanon, med ett hjärta av is och en kuk av granit jag sjöng: tralalala tralalala fy fan va jag mår bra men när jag såg mig själv i spegeln, min spegelbild, han sa: - mår du verkligen bra? jag svarade, helt ärligt: - ja, jag vet inte, ja vart jag än vände mig kände jag mig malplacerad allmänt konstig kall & sjuk så jag våldtog virgil & slog ihjäl mary kay efter det mådde jag jättebra en stund, men sedan mådde jag jättedåligt igen hela mitt liv har folk skrattat åt mig fått mig att känna mig värdelös & misslyckad inte nu längre nej, nej sakta men säkert, förändrades jag, på samma sätt som en skådespelare förändras inför en ny roll jag började se på mina medmänniskor som byten, potentiella offer för första gången i mitt liv kände jag mig hemma i den värld i vilken jag hade fötts, skrikandes jag hade givit mig iväg, kastat bort allt, och jag hade inte bara lyckats bli min egen gud, utan alla andras också en natt bröt jag mig in i ett hus & väl därinne mördade jag gloria patricia nina & pamela suzanne mary Ann merlita & valentina men cora kom undan för hon gömde sig under en säng när solen kröp hon fram när solen kröp hon fram vrålandes för full hals: - han har dödat alla mina vänner! jag hade gått för långt, det visste jag, men jag ville inte riktigt inse det jag gömde mig på ett sjaskigt härbärge & förbannade min tanklöshet jagad, ensam & mänsklig kände mig inte längre som den övermänniska jag kände mig som tidigare många tankar om livet, allt & inget om hur jag skulle vilja vara & hur jag blev så svalde jag en massa piller i sprit drömde mig bort drömde mig bort drömde mig bort sirenerna kom närmre & jag öppnade mina ögon tog upp ett rakblad & skar flera djupa snitt men tyvärr så dog jag inte jag kallas tuttmonstret tuttmonstret jag kallas tuttmonstret tuttmonstret stateville prison, crest hill, illinois, det var där jag genomgick min allra sista förvandling jag säger bara det, fängelse är en väldigt hård miljö, & man gör vad man måste för att överleva jag odlade bröst & blev en liten bitch just det jag knullas och suger kuk för det mesta är det min pojkvän, arnold, som står för knullandet men ibland hyr han ut mig till dom andra fångarna jag är allas lilla älskling mina fritidsintressen består av att samla på frimärken & lyssna på musik men mitt främsta intresse är att ta hand min lilla sparv, nellie det är lustigt hur vi träffades, hon & jag en dag flög hon helt enkelt in genom mitt fönster å satte sig på min arm så jag kunde sträcka ut handen och klappa henne det var magiskt hon litade verkligen på mig, var inte ett dugg rädd för mig jag är glad över att ha henne & är oerhört tacksam för att hon vill vara min vän hon är min strimma ljus som håller mig uppe i mörkret jag kallas tuttmonstret jag kallas tuttmonstret jag kallas tuttmonstret jag kallas tuttmonstret Vad tycker ni? Är det någon som har lust att skriva den ihop med mig? Jag har tänkt använda mig av många tillbakablickar & flashbacks, göra det väldigt filmiskt. 0 Citera
carl76 Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Låter lite som Ted Bundy ;-) Men jävligt bra skrivet. Skulle dock hellre se detta framföras på Engelska. Tror det låter bättre. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 21 augusti 2009 Författare Postad 21 augusti 2009 Richard Speck :p Tack. Du får gärna skriva en version på engelska om du vill. Du är ju jävligt duktig på det. Ja, jag fascineras av ondska & jag vill förstå den. Jag tror det beror på att jag väldigt, väldigt gärna vill förstå den värld som vi lever i, att jag vill att saker & ting ska vara begripliga & vill finna en slags förståelse för vad det är som ligger bakom alla hemskheter som händer på vår planet. Det är därför jag ofta skriver om hemska saker, & på ett ganska humoristiskt, somliga skulle säga respektlöst vis, för i och med det gör det genast världen mindre hemsk, i varje fall i mina ögon. 0 Citera
bondlurken Postad 5 september 2009 Postad 5 september 2009 Hej! Ruskig historia, bra skrivet. Vad jag stör mig på är det här med "jag kallas tuttmonstret" kan du förklara det lite närmare? "tuttmonster" låter lite barnsligt det är sånt man kan säga till småungarna när dom suger på nån gammal tutte, men det kanske bara är jag som associerar till det. Grattis förresten, jag läste att ni hade eran träff på onsdagkväll, skoj att det rör på sig. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 6 september 2009 Författare Postad 6 september 2009 Det är sånt man kan säga till småungarna när dom suger på nån gammal tutte, men det kanske bara är jag som associerar till det. Va?! Haha. Visst. Han hatade kvinnor, men i fängelset började han äta kvinnliga hormoner, gjorde sig själv till kvinna, för att överleva i den hårda miljön. Alltså: Ett monster med bröst = Tuttmonstret. Barnsligt, ja, väldigt :) Kolla in den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=i725FCBJIxA Det var efter jag såg den dokumentären om honom som jag inspirerades att skriva texten. Ja, det känns skitkul! Men vi behöver fortfarande lite fler folk ... 0 Citera
bondlurken Postad 6 september 2009 Postad 6 september 2009 jag kollade videon du länkade, snacka om att verkligheten överträffar dikten. Jag förstår vad du menar med "tuttmonstret", sen menade jag inte att det skulle vara barnsligt på så sätt, utan mera ett snällt/roligt namn, kanske någon karaktär ur mupparna, jag kom just på det "kakmonstret" Om du hade läst mina sketcher så skulle du nog snabbt inse att jag aldrig riktig kommit ur "kissobajsåldern" så länge leve barnsligheten. Ett namn som skulle passa bättre till alla hemskheter som händer kunde vara tex. "I´m a manbitch with tits" eller bitchtitsman. Sen har nog carl76 rätt i att det skulle göra sig bättre på engelska, det är ju inte direkt en typiskt svensk företeelse du skriver om, som tex midsommarafton eller den årliga kräftskivan. :-) Men ser man till helheten av det du skrivit så är det ju bara småsaker jag tjafsar om. Lycka till med erat gemensamma projekt, jag försöker själv få till något liknande här uppe i norr. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.