Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena! Okej jag och en kollega tjötar gång på gång om vilket som är bäst. Premiere eller Final Cut. Jag säger Premiere han säger Final Cut. Ingen har egentligen någon som helst "rätt" att droppa ett sånt statement iom att jag mestadels bara suttit i Premiere och därför kan det bättre och han har aldrig suttit i något annat än Final Cut och Avid.

Så vad tycker ni Final Cut eller Premiere? Vad kan jag säga som tunga argument för att vinna den här kampen? =) Eller kan jag inte det?

Postad

Klassisk debatt det där..

Nej det finns inga "dödande" argument enligt min åsikt. Alla har vi våra favoriter, vanor och behov. Det ena är kanske något bättre än det andra. Det ena har något som inte det andra har och vice versa.. och så håller det på. Jag skulle personligen bara lyssna på de som kört båda programmen under en längre tid under olika projekt. Så utan att välja favorit så påstår jag att det är slöseri av energi att munhugga om vad som är bäst. Lägg den energin på att lära er av den andres erfarenheter istället, och utöka möjligheterna att göra bättre val i framtiden. Vem vet, plötsligt sitter man på ett jobb med BARA verktyget X. :)

Postad

Det är lite taskigt att göra den jämförelsen då Final Cut Pro alltid har en massa andra medföljande program medans man kan välja att bara skaffa Premiere (eller lägga på fler program, jag har inte hundra koll på hur Adobe-paketen ser ut).

Men om jag får vara jättetaskig och generalisera måste jag säga att jag tycker att Final Cut Pro känns lite mer "proffsigt" medans Premiere känns lite mer som något... vad är ett bra ord... "halvproffset"?

Final Cut känns som något man snarare kan bygga en studio runt medans Premiere är lite mer... hemmafixaren? Fel ord, men det känns inte riktigt lika seriöst. Tycker JAG alltså, andra får tycka vad de vill, givetvis.

Å andra sidan vinner väl Adobe i slutändan ändå då det är ett måste att ha Photoshop och After Effects :)

Postad

Final Cut Pro har inga "medföljande program". Final Cut Studio är en programsvit.

Personligen tycker jag att FCP ser ut och känns som alla andra mjukvarubaserade NLE:er. Billigt och instabilt. Det samma gäller för Premiere Pro.

Man ska alltid ha i huvudet att Final Cut Pro är en utvecklingsgren av Premiere.

Premiere utvecklades av Randy Ubillos hos Adobe. Första releasen 1.0 dök upp 1991. I slutet av 90-talet ville Ubillos utveckla nästa steg som fick namnet "Cut" hos Macromedia. Apple köpte Cut och döpte om det till Final Cut Pro. Adobe skrotade gamla Premiere och utvecklade Premiere Pro. FCP och PPro har ett intimt släktskap. Det är först nu med Snow Leopard som Apple skrotar sin gamla kod för programmet som härrör från det förra årtusendet. Premiere Pro har haft en betydligt modernare kod och var därför optimerad för 64-bitarsarkitektur långt innan FCP.

Resten är bara marknadsföring och hype. När jag ser en FCP-maskin hos nåt bolag så tänker jag mest att dom stackarna sitter kvar med 90-talskod 2009. Och så tänker jag att ljusblått är en olämplig GUI-färg för postproduktion. Ställbar grad av 0-grått är det enda tänkbara (Premiere Pro).

Till det kan man ju lägga kostnaderna förknippade med att behöva basera sin postproduktion på Apples hårdvara som lämnar allt övrigt att önska ur prestandasynpunkt idag. Kolla in Nvidias GPU för CS4. Apple har så långt kvar till det där... Jag har suttit och jobbat med FCP rätt frekvent den senaste tiden (jag var betatestare redan på version 1.0 och jag drev sveriges första FCP-forum) och då har jag suttit med Apples absolut vassaste Mac Pro med mängder av minne. På mitt eget kontor har jag spikat ihop en Quad Core-maskin av delar för runt 7 000 kr. Den springer frivarv runt Apples vassaste maskin (för runt 30 000 kr) mestadels baserat på att jag har en GPU i den som Apple inte har någon motsvarighet till och program optimerade för den GPU:n (t ex Adobes grejer).

Det är lite taskigt att göra den jämförelsen då Final Cut Pro alltid har en massa andra medföljande program medans man kan välja att bara skaffa Premiere (eller lägga på fler program, jag har inte hundra koll på hur Adobe-paketen ser ut).

Men om jag får vara jättetaskig och generalisera måste jag säga att jag tycker att Final Cut Pro känns lite mer "proffsigt" medans Premiere känns lite mer som något... vad är ett bra ord... "halvproffset"?

Final Cut känns som något man snarare kan bygga en studio runt medans Premiere är lite mer... hemmafixaren? Fel ord, men det känns inte riktigt lika seriöst. Tycker JAG alltså, andra får tycka vad de vill, givetvis.

Å andra sidan vinner väl Adobe i slutändan ändå då det är ett måste att ha Photoshop och After Effects :)

Postad
Final Cut Pro har inga "medföljande program". Final Cut Studio är en programsvit.

Det var det jag menade. Du kan inte köpa FCP utan att köpa Final Cut Studio.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag har använt båda under en ganska lång tid. Premiere hemma och Final Cut i skola och jobb. För mig har hårdvaran varit det som fått bestämma, orimligt att köpa en dator för 30 000kr för att få tillgång till Final Cut när jag får samma prestanda i en PC för under 10 000kr.

Och sedan Adobe Media Encoder introducerades så mår jag illa varje gång jag öppnar Compressor. Jag måste nog ge min röst till Adobe. Men ska ju tilläggas att det är få saker man inte kan göra i Final Cut som går att göra i Peremiere och tvärt om. Är väl mest en fråga om tycke och smak, samt hur mycket pengar man vill ha över.

Munthe: Skulle vara intressant att höra vad det är för dator du plockat ihop, då jag själv funderar på att investera i en ny stationär.

Postad

Hej

funderar på att köpa Premium Pro Cs4

men undrar lite saker.

Kan den exportera/ Redigera filmer som är filmade i HD?

Jag har kikat på studentboxen som kostar runt 4000kr. Någon som har den och vad skiljer studentversionen ifrån den fulla versionen för typ 22000kr?

Postad

Jag har absolut inget tekniskt att tillägga då jag inte är särskilt tekniskt orienterad. Jag gillar inte Premiere, jag tycker inte om layouten. Om det har att göra att jag mest kört på FCP kan jag inte svara på. Min far har en OTROLIGT bra PC och min syster har en MBP 15", på PC:n kan jag knappt redigera offline proxies av mina 5D 1080p filer, medan native 1080p går utan problem på macbooken. Men jag har inte mycket mer erfarenhet än så, min fars dator är bra men han kan ju ha en uppfuckad version av PPro (no comments). Dessutom körde jag på en snabb extern hårddisk i MBP-fallet medan jag körde på den interna på PC... Så, whatevvuh

Postad

Fast är det exakt samma filformat som FCP och Premiere hanterar?

Jag menar om det sker någon konvertering i ingest (intankningen) för t.ex FCP?

För t.ex. Avid gör om allt material man importerar till sitt egna oavsett vilket format du spelade in i. (så länge formatet har stöd i Avid dvs.)

Vet inte om det har något med saken att göra, jag bara tänker högt här.

Kan väl tillägga också att även om man har en OTROLIGT bra PC/dator/whatever så är ingen kedja starkare än den svagaste länken, och har du då EN halvbra länk i den annars otroligt stabila kedjan så tappar man ju all bra datorkraft ändå. Ett exempel är om man har den finaste hårdvara som kan köpas för pengar men sen kör med pissiga drivrutiner eller felaktiga inställningar så blir allt ...pissigt ändå.

Postad
Jag har absolut inget tekniskt att tillägga då jag inte är särskilt tekniskt orienterad. Jag gillar inte Premiere, jag tycker inte om layouten. Om det har att göra att jag mest kört på FCP kan jag inte svara på. Min far har en OTROLIGT bra PC och min syster har en MBP 15", på PC:n kan jag knappt redigera offline proxies av mina 5D 1080p filer, medan native 1080p går utan problem på macbooken. Men jag har inte mycket mer erfarenhet än så, min fars dator är bra men han kan ju ha en uppfuckad version av PPro (no comments). Dessutom körde jag på en snabb extern hårddisk i MBP-fallet medan jag körde på den interna på PC... Så, whatevvuh

I fallet 5D Marks II's mov-filer så har QuickTime acceleration av uppspelningen av dessa filer. Eftersom både QT och FCP tillverkas av Apple kan dom köra samma acceleration av playback "inne" i FCP. Den går i dagsläget inte att komma åt av 3: e parts tillverkare (exempelvis Adobe).

Though luck, men det är något vi jobbar på tillsammans med bland annat Apple.

//Max

Postad

Jag skall inte komma in här och vara den som är den.. jag och Max jobbar ju på var sin sida om denna diskussion även om det vi för det mesta håller med varandra ;).

Men enkelt sagt skulle jag säga att jag suttit mååånga år i Premiere och ett antal år i Avid.. det finns ju en anledning varför jag sitter i FCP nu för tiden (och det är inte enbart för att jag kan plocka ut maskiner/mjukvara från kontoret ;)

FCP har ju en stabilitet i sig du helt enkelt inte kan få på PC. Det handlar inte om så mycket annat än att operativsystemet det körs i är stabilare än Windowsmiljön och det tror jag få ens orkar argumentera om. Sen är det klart du kan få en PC billigare än en mac men skall du ha en vettig maskin med hårdvara som håller kvalité då brukar det vara hugget som stucket rent prismässig.

In/Out är FCP och premiere hyffsat samma även om Premiere alltid ligger ca 6 månader efter när det kommer för support till high-end kameror. (vilket kanske 5% av normalanvändare här på forumet på egentligen har nytta av). Premiere är grymt bra integrerat mot After Effects och Encore vilket är ett bra plus!

Dock i FCS3 är Motion många steg bättre och jag gör numera kanske 50-60% av alla småfix i motion istället för AE då det helt enkelt går så sjukt mycket snabbare och smidigare.

Det finns faktiskt en anledning varför FCS vinner mark medan många andra förlorar andelar, och varför FCS anses som en mer professionell lösning av många större studios jämfört med Premiere. Precis som Avid anses vara en mer pro lösning än FCP.

Sen vilken som är bäst just för dig och ditt workflow/kamerasystem/arbetsätt låter jag vara osagt.

Ps. Som student har du dessutom riktigt bra pris på FCS3 Ds.

Postad
...jag och Max jobbar ju på var sin sida om denna diskussion även om det vi för det mesta håller med varandra ;).

Vi slogs inte ens senast vi lunchade ju...

FCP har ju en stabilitet i sig du helt enkelt inte kan få på PC. Det handlar inte om så mycket annat än att operativsystemet det körs i är stabilare än Windowsmiljön och det tror jag få ens orkar argumentera om. Sen är det klart du kan få en PC billigare än en mac men skall du ha en vettig maskin med hårdvara som håller kvalité då brukar det vara hugget som stucket rent prismässig.

Där kan jag argumentera hur länge som helst... (tänk vad konstigt att dom diskussionerna finns internt på Adobe också... :) ). Det är så olika för olika användare... men för mig är Vista 64 i princip rock solid på ett Asus/Intel-baserat "hembygge". För Vista 64 burken kan jag räkna operativsystemskrascherna de senaste 18 månaderna på ena handens fingrar. Samma sak finns inte ens på kartan för min Macbook Pro med OSX 10.5.X. Å andra sidan ska vi inte diskutera mängden krascher på j***kla XP/Lenovo - den suger inte ens stenhårt utan MYCKET värre än så.

Men det bra att det finns lite att välja på - vore trist annars... :e

//Max

Postad
I fallet 5D Marks II's mov-filer så har QuickTime acceleration av uppspelningen av dessa filer. Eftersom både QT och FCP tillverkas av Apple kan dom köra samma acceleration av playback "inne" i FCP. Den går i dagsläget inte att komma åt av 3: e parts tillverkare (exempelvis Adobe).

Though luck, men det är något vi jobbar på tillsammans med bland annat Apple.

//Max

Ah, jag förstår... Jag skulle gärna pröva Premiere på en maskin som gör programmet rättvisa. Samma med Avid

Postad

Själv föredrar jag Premiere före Final Cut p.g.a. otaliga anledningar men det hindrar mig inte från att köra Premiere på min nya Mac Book Pro under Max OS X 10.5.8 och det fungerar strålande än så länge iaf

Att Macar inte skulle hänga sig är dock ja…

Hur som helst, vad jag ville ha sagt är och var att man kan köra Premiere både i Mac OS X miljö på en Mac och under Windows XP, Vista och kanske t.o.m. 7an. Inget annat har iofs skrivits heller men det är lätt att få en annan uppfattning.

Pontus W

Postad
Vi slogs inte ens senast vi lunchade ju...

//Max

Haha nä får ta om det. Börjar det väl vara dags snart igen för en lunch? Fan i denna höstångest är det väl bara boka upp nått, det ser helt ok ut i kalendern framöver.. Du får ta och sälja in mig på Adobes smoothcam... är gryymt peppad på att se den nya live (om den nu finns ens att få se ännu)

Du kommer inte ner den 9e? Då vi kör frukostseminariet här i Gbg? Vet nån av dina kollegor skulle vara med

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...