Gå till innehåll

Vildmark 2003 - i ny skepnad.


Frederik

Recommended Posts

Omklippt, nerklippt och med väl valda tillägg. Så kan projektet sammanfattas.

Slutresultatet är kortfilmen Vildmark -En gång i Limaforsen.

Tar 14 minuter av ert liv i anspråk, hoppas den faller på läppen.

 

 

I de djupa skogarna i norr har rättsväsendet uppmärksammat ett flertal försvinnanden senaste åren. Utredningen som gått i stå blir plötsligt aktuell en dag när en medvetslös man förs in på akuten och det visar sig att vederbörande är skottskadad.

Rikskriminalen ser nu sin chans att äntligen lösa mysteriet i Limaforsen...

 

Nu även i HD.

 

eller http://www.vildmark.info alt. http://www.kortfilmstockholm.se
Länk till kommentar
Share on other sites

För det första tycker jag att alla som ska se 'Vildmark - En gång i Limaforsen' bör se 'Vildmark' först, det är en markant skillnad, men jag kan inte säga att den ena är mycket bättre än den andra. Väldigt kul att samma story och material kan skapa två så väldigt olika filmer.

 

Rent spontant tycker jag mig förstå filmen lättare nu, den var plötsligt väldigt tydlig. Dom snabba klippen och nya tilläggen gör storyn klarare och jag är snabbt med i svängarna. Den fångar mitt intresse mycket snabbare med dom nya inledande klippen, men trots det känner jag en saknad av vissa scener vid förhöret med 'Alexander Kil'. Det blir lite tomt.

Ljudet känns bra. Inte för mycket inte för lite. En längtan efter mer musik och spännande ljudeffekter må finnas där för andra, men ack så intensiv och stark min passion för en scen blir när det är helt tyst. Väldigt bra! Fortsätt arbeta med tystnaden och låt miljö och fysiskt skådespel berätta vad som händer. Det är svårt, men fan vad bra det blir!

Länk till kommentar
Share on other sites

I orginalklippningen var själva "twisten" lite oklar upplevde jag. Kan inte gå in på detaljer utan att avslöja för de som inte sett den. Detta har gjorts mycket bättre nu.

 

Jag gillar båda versionerna och kan inte helt säga vilken som är bäst. Som någon skrev ovan så är den nya varianten mer tydlig, men samtidigt upplever jag inte att den förra blev långtråkig i någon scen. Kanske att den nya versionen är lite mer otäck/spännande i jaktscenen. fast jag saknar lite mer scener från förhöret.

 

Som slutord är detta en kanonfilm från ett gäng begåvade filmare som behandlar bild och ljud på ett extraordinärt sätt. Se den.. NU!!

 

 

*EDIT* Jag avslöjade visst slutet i orginalkommentaren och det var kanske inte så bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi körde mestadels med Panasonic NV-MX300 men vissa tagningar (jepp, de som ser tattiga ut) med en Sony Handycam. Alltså mini-dv.

Hela konkarången är körd genom Combustion för att rätta till färgerna och vissa bitar har fått en vända genom AFX.

Klippningen är gjord i Premiere Pro.

 

Hoppas svaret är tillfylles.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

(Obs, kanske avslöjar jag något ur handlingen här, se filmen först.)

 

Jag har väldigt svårt att förstå den här filmen! Jag får ingenting att gå ihop. Och i det här fallet faller allt. Till att börja med är det extremt lätt att blanda ihop de 2 huvudkaraktärerna eftersom de är väldigt lika varandra till utseendet. Sen undrar jag bl.a: vems är telefonen? blir han verkligen träffad i slutet? är det 2 parallella handlingar som utspelar sig samtidigt, eller är det det man får reda på i slutet, att de inte alls utspelar sig samtidigt?

 

Sen är det svårt att höra vad som sägs. T.ex. i en av slutscenerna när de skakar hand, vad säger killen från skogen då?

 

Sen stör jag mig mycket på att ni använder er av namnet "Limaforsen", trots att vi får reda på att platsen heter Limedsforsen. Sen håller de på och pekar på en karta från Västernorrland, trots att Limedsforsen ligger i Dalarna. Kanske är Limaforsen ett påhitt? Men varför blanda in det riktiga Limedsforsen och Lima i så fall?! Det känns bara amatörmässigt.

 

Jag tycker om filmer som är svåra att förstå så länge det känns som det finns en bra berättelse bakom. Men i det här fallet måste jag säga att historien känns tunn, även om den säkert blir starkare när (om) man väl förstår den?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik]

Jag har väldigt svårt att förstå den här filmen! Jag får ingenting att gå ihop. Och i det här fallet faller allt. Till att börja med är det extremt lätt att blanda ihop de 2 huvudkaraktärerna eftersom de är väldigt lika varandra till utseendet. Sen undrar jag bl.a: vems är telefonen? blir han verkligen träffad i slutet?

[/citat]

 

Det verkar som att du kanske inte har "tittat" på filmen utan bara låtit den flasha förbi när du haft en stund över.

Jag ser inte alls någon likhet mellan huvudpersonerna, och då antar jag att du menar Alexander och polisen som åker iväg för att undersöka området närmare.

 

Telefonen? Om du menar den där han talar in ett meddelande på telefonsvararen så framgår det väl rätt så tydligt vems det är?

 

Vem blir träffad i slutet? Polisen? Det är väl också en rätt så självklar scen?

 

Som sagt... jag tror du måste sätta dig och verkligen SE filmen. Då kommer du få svar på dina frågor. Jag försvarar denna filmen då jag anser att den är välgjord och faktiskt väldigt tydlig om man jämför med 'Vildmark'. Ta inte mina kommentarer för personligt. Det kan ju vara så att bara jag är galen nog att förstå den ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik]

Sen stör jag mig mycket på att ni använder er av namnet "Limaforsen", trots att vi får reda på att platsen heter Limedsforsen. Sen håller de på och pekar på en karta från Västernorrland, trots att Limedsforsen ligger i Dalarna. Kanske är Limaforsen ett påhitt? Men varför blanda in det riktiga Limedsforsen och Lima i så fall?! Det känns bara amatörmässigt.

[/citat]

 

Fredrik du har helt rätt angående platsbeskrivningen.

Limaforsen är en fiktiv plats, placerad av oss i Västernorrland.

 

Att Limedsforsen anges på ett ställe i protokollet är olyckligt. Men det

var där vi förlade handlingen från början.

 

Anledningen till bytet som resulterade i denna inkonsekvens

(då vi förbisåg vissa medborgares briljanta geografikunskaper)

är att namnet inte riktigt höll. Och med höll menar jag att inte en enda jäkel höll reda

på vad orten egentligen hette och var den låg.

Vi enade oss till slut om det enklare, imaginära, Limaforsen.

 

Till syvende och sist heter platsen trots allt Limaforsen, det typo du nämner förlägger inte handlingen

någon annanstans utan är just det. Ett typo.

 

Att du blandar ihop huvudpersonerna har jag lite svårt att ta till mig.

Den ena är kort, långhårig, har skägg/mustasch och har genom hela filmen enhetlig klädsel.

Den andra är lång, slätrakad och korthårig. Men det kanske bara är jag som tycker det är uppenbart? :)

 

 

I övrigt håller jag med om kritiken.

1. Mycket av dialogen i förhöret har en del övrigt att önska. Något gick snett med de externa micarna så vi fick ta till kameraljudet och gilla läget.

2. Det kan vara svårt att hänga med i vissa lägen men du har uppfattat det hela rätt. Det är två separata historier. Förhöret utspelar sig några dagar innan händelserna i Limaforsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Eftersom jag ser den här filmen som en seriös film och inte bara någon plojfilm ni gjort för skojs skull så tänkte jag också komma med lite kritik.

Jag gillar filmer som är mystiska, filmer man måste tänka lite för att förstå, men då måste filmen vara längre, mer innehållsrik och innehålla kanske lite mystiska karaktärer som i typ "lost highway och "mulholland drive". Eran konstiga handling här funkar liksom inte, det ska föreställa en vanlig kriminalhistoria och borde då vara som en sådan också, inte krångla till det i onödan, man orkar helt enkelt inte bry sig om vad som är vad då. Jag fattar inte varför han va mördaren och ja bryr mig inte heller tyvärr, hela handlingen är väldigt tunn och känns som en ursäkt till att få spela in lite häftiga scener.

Stämningen i filmen är mycket bra så där har ni lyckats, med musik och sådana saker, men jag irriterar mig på visa "transitions" att bara lägga in en svart bildruta en stund, det blir lite hackigt, använd er av fade hellre då. Jag tyckte också att ljudet inte va topp hela tiden men i stort sett mycket bra, jag tyckte de va onödigt och jobbigt att förhöraren hela tiden rökte. Och jag tyckte även att poliserna såg lite för "unga" ut, dom såg inte ut som trovärdiga poliser, borde kanske fixat äldre skådisar.

Hursomhelst, det var mycket bra gjort tekniskt för det mesta, och mina klagomål är mest för småsaker, ni kan ju det här med att filma verkar det som, ni behöver bara en bättre historia att berätta.

Nu har jag skrivit huller om buller känns det som, men jag hoppas du förstått min kritik rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Rätta mig om jag har fel eller om någon annan skrivit detta tidigare, men är inte "hylsan" som polisen i skinnpaj plockar upp i skogen egentligen en gaspatron till luftpistol?

 

Man brukar väl heller inte skaka hand med någon som blir förhörd och är delgiven misstanke? (vilket är uppenbart med tanke på tonen som polisen har gentemot den förhörda)

 

I övrigt en riktigt, riktigt bra film. MVG-material snackar vi här alltså :) Snyggt när ni filmade skinnpajsnutens språng längs med floden och flera andra scener som också var icke åksjukeframkallande. Ficklampans sken när man först får se in lite i boden var vackert.

 

I många filmer som jag sett här på forumet filmar man fötterna i någon scen, och detta görs alltid uppifrån och lite skakigt, när jag själv skulle ha gjort så att man håller kameran vid marknivå och att den inte skakar så mycket, kanske sätter den på en liten vagn.

 

Nåväl, för att summera, grymt bra film! Man fattade ju också vad den handlade om (till skillnad från er julhälsning ;)).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Rätta mig om jag har fel eller om någon annan skrivit detta tidigare, men är inte "hylsan" som polisen i skinnpaj plockar upp i skogen egentligen en gaspatron till luftpistol?[/citat]

 

Nehej!

Det är minsann en hylsa från mördarens gevär, kaliber 7,62 om jag inte tar fel.

Men den ser kanske lite fishy ut där den ligger o blänker? Inte helt vedertagen patina på den...

 

I övrigt så fogar jag mig för kritiken och bugar för berömmet. Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...