Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå i stugan.

Ska börja med att säga att jag arbetar i Adobe Premiere PRO CS3

Har suttit på min stationära PC här hemma och redigerat en långfilm under en längre tid. Men nu har datorn börjat sega ihop sig (virus?), och jag känner att jag verkligen måste formatera om den, för det går verkligen inte att fortsätta arbeta med redigerengen i detta slöa tempo.

Så vad jag undrar är hur jag på bästa sätt ska spara ihop projektet för att sedan lätt som en plätt kunna slänga tillbaka det till den nyformaterade datorn igen?

Jag har en stor extern hårdisk som jag kan slänga över alla projektfiler oså till under själva formateringen. Men vilka filer MÅSTE jag verkligen ha med? Vilka får jag absolut inte glömma för att inte orsaka en eventuell katastrof?

Detta har jag koll på:

* Råmaterialet, dvs mappar med klipp, ljud, bilder etc måste jag självklart ha med

* Själva projektfilen är ju även det ett måste

Men sen vet jag inte riktigt. Har ju hört/sett att det finns "encoded files" osv som ligger nånstans, är dom någonting jag absolut måste ha med?

Sen till sist, är det bara att vräka över alla filer från externa hårdisken till valfri katalog i den nyformaterade datorn, och sen instalera Adobe Premiere igen och starta med projektfilen?

Hoppas någon vänlig vill hjälpa mig i denna djungel!

Fortsatt trevlig sommar!

Postad

Om du "vräker" över dom till en annan mapp kommer filerna visas som "offline" i den nya datorn, då måste du tala om för datorn var den nya platsen är. Tror man klickar på klippet bara och väljer den nya platsen

Antar att encoded files är renderingsdata? Isåfall behöver du inte ha med det- Dock kommer du få rendera om filmen igen (rätta mig om jag har fel om vad encoded är i premiere)

Postad

Okej, tack för det snabba svaret!

Om det är så pass simpelt att man helt enkelt bara behöver projektfil och material, så vore det underbart! Jag inväntar några bekräftande svar innan jag utför någon åtgärd!

Postad

Jadå, jag tror Premiere gör om det mesta som behövs om du bara har råmaterialet och projektfilen. Media cache files bygger den om när du öppnar projektet i alla fall vet jag, så den behöver du inte oroa dig för. Om du fortfarande känner dig osäker, gör en test-projektfil, plocka in lite material och testa sen ta bort allt utom projektfilen och materialet och se om det funkar för dig.

Postad

Jag ska försöka mig på att fixa allt det här under dagen! Återkommer med info om hur det har gått så andra nervösa formateringsnissar kan få lite hjälp i framtiden!

Tack sålänge grabbar!

EDIT:

Har nu genomfört hela proceduren, och allting fungerade helt smärtfritt. Det enda "jobbiga" med det hela var väll att leta reda på alla mappar allting låg i. Men det gick på en pisskvart! Ingenting förlorat eller borttappat på vägen, allting är precis som det var innan!

Tack för all hjälp!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...