Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena.

Undrar om någon vet om man kan sälja filmidéer.

Om man etablerad och har kontakt med filmbolag osv antar jag att man kan skriva ner korta historier ungefär på en handling och sedan skriver andra manusförfattare hela manus av det. Men det är väl det som kallas "short story" eller? För sådana som inte har tid att skriva ihop hela till ett manus men har en idé på en film.

Iallafall, kan man sälja sådana här idéer för pengar. Etablerad som inte etablerad?

Postad

Svårt som oetablerad. Det är lite det som är med manus, lätt att knäcka idéer men svårt att skriva manus. Och kan man skriva manus varför ska man låta någon annan sabba idéen?

Ingenting är omöjligt men föga troligt.

Postad

Möjligtvis att man skulle kunna sälja ett välskrivet treatment eller kortare novell men inte en idè!

Michael Mann, Tarantino och andra regissörer kan nog pitcha en idè utan nåt som helst underlag och få igenom det men det krävs nog en hög status inom branschen!

Postad

Känner du en författare? I sådana fall är det nog mycket enklare.

Men om du inte redan gör det blir det nog mycket svårare. Ringa en manusförfattare spontant och be honom eller henne att skriva ett manus slutar nog med ett hejdå. Kanske om du sitter och ruvar på en hög med tusenlappar så;)

• 1 månad senare...
Postad

Om man kunde tjäna pengar på sina manus ja, skriva en story om dagen och sälja för sisådär 1000 kr st skulle ju ge 30.000 i månaden.

Men om man skriver ihop nått stort så kanske man kan ta lite mer betalt för det, men det krävs att man är kunnig samtidigt.

Erfarenhet är väl inget jag har men jag ska försöka bli lite mer aktiv med mitt manusskrivande, ett bra sätt att hålla igång på.

Postad

du har sålt ett manus till en snubbe i USA för över 800tusen kr? Säger väl en hel del? Ingen på detta forum har väl ens kommit i närheten, så man kan ju tänkas att du har lite efarenheter...

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...