Ladiesman Postad 9 juli 2009 Postad 9 juli 2009 Tjena. Undrar om någon vet om man kan sälja filmidéer. Om man etablerad och har kontakt med filmbolag osv antar jag att man kan skriva ner korta historier ungefär på en handling och sedan skriver andra manusförfattare hela manus av det. Men det är väl det som kallas "short story" eller? För sådana som inte har tid att skriva ihop hela till ett manus men har en idé på en film. Iallafall, kan man sälja sådana här idéer för pengar. Etablerad som inte etablerad? 0 Citera
jonkanon Postad 9 juli 2009 Postad 9 juli 2009 Svårt som oetablerad. Det är lite det som är med manus, lätt att knäcka idéer men svårt att skriva manus. Och kan man skriva manus varför ska man låta någon annan sabba idéen? Ingenting är omöjligt men föga troligt. 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Möjligtvis att man skulle kunna sälja ett välskrivet treatment eller kortare novell men inte en idè! Michael Mann, Tarantino och andra regissörer kan nog pitcha en idè utan nåt som helst underlag och få igenom det men det krävs nog en hög status inom branschen! 0 Citera
Team_fagott Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Smartast vore nog att slå dig ihop med en manusförfattare somm gillar din idé och skriv ett manus, och därefter kontakta en producent. 0 Citera
Quantum Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Känner du en författare? I sådana fall är det nog mycket enklare. Men om du inte redan gör det blir det nog mycket svårare. Ringa en manusförfattare spontant och be honom eller henne att skriva ett manus slutar nog med ett hejdå. Kanske om du sitter och ruvar på en hög med tusenlappar så;) 0 Citera
bastuper Postad 11 augusti 2009 Postad 11 augusti 2009 Om man kunde tjäna pengar på sina manus ja, skriva en story om dagen och sälja för sisådär 1000 kr st skulle ju ge 30.000 i månaden. Men om man skriver ihop nått stort så kanske man kan ta lite mer betalt för det, men det krävs att man är kunnig samtidigt. Erfarenhet är väl inget jag har men jag ska försöka bli lite mer aktiv med mitt manusskrivande, ett bra sätt att hålla igång på. 0 Citera
Tomtebo Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 fråga ryan screenwriter, han har ju tydligen koll på allt. 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 13 augusti 2009 Postad 13 augusti 2009 fråga ryan screenwriter, han har ju tydligen koll på allt. Och vad menar du med det? 0 Citera
Tomtebo Postad 13 augusti 2009 Postad 13 augusti 2009 du har sålt ett manus till en snubbe i USA för över 800tusen kr? Säger väl en hel del? Ingen på detta forum har väl ens kommit i närheten, så man kan ju tänkas att du har lite efarenheter... 0 Citera
storyteller Postad 31 augusti 2009 Postad 31 augusti 2009 800tusen kronor, det var fan ganska fet summa för manus, men det var ju glatt att någon svensk lyckas haha 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.