Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag kollade in ett klipp på vimeo; http://www.vimeo.com/2202309

Klippet är filmat med RED one och för de första så undrar jag om:

1. Varje klipp visas i 2 lägen , de mörka (fulare) läget , är de före redigering och de snygga (lite ljusare) läget är efter redigering?

2. Om det är som jag tror att dom har redigerat för att få det sådär snyggt, hur redigerar man då? Kan man göra det i AE ? Finns det i såna fall nån guide på det, elr nån som vill hjälpa mig?

Postad

Okej, jag som alltid trott att RED gjorde de sådär snyggt från början, men den är tydligen inte SÅ bra ... nåja , då återstår de bara att lära sig hur man gör sån där CC.

Nån som vet en bra guide? elr nån som vet hur man gör och vill berätta?

Postad

Det står att de har färgkorrigerat i REDAlert, som jag tror går att tanka från red.com. Tänk på att RED filmar i RAW-format, vilket alltid behöver korrigeras. Det är så just för att man ska ha så många alternativ som möjligt när man korrigerar och gradar.

Postad
Går det att filma i RAW format med en vanlig DV- kamera?
Där blir det nej. Få kameror filmar i RAW.

Det är förstås möjligt att färkorrigera DV direkt i redigeringsprogrammet med verktygen som finns där. RAW gör det bara möjligt att pressa korrigeringen mer utan att behöva se komprimeringsartefakter.

Postad
okej , tack för svaren!

Går det att filma i RAW format med en vanlig DV- kamera?

Inte raw, men det går med en HDV-kamera att plocka in en Okomprimerad bildström via HMDI som det ett bättre utgångsläge vid CC.

/KN

Postad

VM i klyscha: Vet du vad du gör när du filmar och färgkorrigerar kan nästan allt bli snyggt.

Säger fortfarande, titta på "Bondens tid på jorden" - inte den mest actionfyllda filmen men fortfarande bland det snyggaste jag nånsin sett filmat med en DV-kamera (om jag minns rätt Canon XM2 och XL1).

http://www.bondenstid.com/sve/index.html

//Max

Postad

För det första så måste du exponera rätt i kameran. Sedan kan du se till att inga färger klipper i dina vectorscope. Sen kan du ställa svartpunkt och högdagrar. Sen e det fritt att latja bäst man vill med saturation och annat skoj.

Haha okej!

Någon som kan svara på min andra fråga: Om någon har en bra tutorial om HUR man färg- korrigerar snyggt?

Postad

Okej, låter kul ^^ :)

Hittade en guide om hur man fejkar HDR i Photoshop , och kom fram till att AE har ungefär samma verktyg, så de kanske funkar att fejka i AE också? skulle vara grymt coolt med fejk HDR i film!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...