Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är relativt ny inom filmregissering, men man lär sig snabbt när man har ett stort intresse för det...

Håller på med en musikvideo just nu åt några personer... är snart klar med själva klippningen och tänkte då börja färgkorrigera scenerna...

Någon som har lite nyttiga och värdefulla tips gällande detta ?

Finns det oskrivna regler ?

Har hört att ansiktets färger skall vara så nära verkligheten som möjligt och att skuggorna alltid skall vara svarta.... och sen får man fixa å trixa för att få t.ex himmel och bakgrunder att få en mer grimy look ?

Vet inte om jag ska köra på standard cc som finns i sony vegas & leka lite med brigthness & contrast.... eller om jag skall använda mig av magic bullet presets till en början ?

Någon annan användbar effekt för efterredigering ?

Alla användbara tips uppskattas stort...

Postad

Finns självklart "regler", men det som avgör är ju vad för "look" man vill ha.

Det jag tycker man ska tänka på är att man inte ska "crushing the blacks, clipping the whites", dvs. man ska inte öka kontrast för mycket så man kastar bort information/data. Eller, man kan ju göra det men bara man gör allt i rätt ordning så blir det bra.

Jag brukar börja med "levels" sen "gamma curves" efter det.

Postad

En läsvärd bok är "Color Correction for Digital Video" (isbn 1-57820-201-9) skriven av Steve Hullfish & Jaime Fowler. Boken har 202 sidor och en utmärkt innehållsförteckning.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...