Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Manuset handlar om Direktör Egon Mortenius som via prioriteringar och handlande undviker döden. När han tror att han klarat sig undan kommer den och knackar på dörren i andra sammanhang. Den kalla Direktören tvingas plötsligt bli varm.

Med filmen vill jag främst berätta en historia, nästan en slags saga. Men även vad "fel" prioriteringar och sorg kan leda till, om än väldigt hårddraget.

Tänkte att jag slänger upp mitt manus här för att få lite välbehövlig feedback. Är mitt första manus så ge mig feedback på allt, format, story, dialog ja ni fattar. Allt som kan hjälpa mig att utveckla manuset och mitt skrivande.

Enjoy!

Direktör Mortenius Missöde - version2.pdf

Postad

Nu gjorde du samma misstag som jag. Lägg inte upp manuset och säg åt folk att läsa det. Skriv ner vad plotten är och vad du vill visa med filmen istället. Då läser nog folket mer

Postad

Jag gillade budskapet i detta manus, början kändes lite som en mix mellan carnivale och twin peaks. Får oxå lite Astrid "Bröderna Lejonhjärta" Lindgren känsla över dialogen mellan Egon och John.

Dialogerna är stundtals helt fantastiskt bra skrivna och kommer göra en och annan gråtmild om det regisseras på rätt sätt, medans de andra stunder inte kommer upp till samma klass och det är nog nånting du se över! Det var oxå vissa ord du använda som du kanske ska fundera på att byta ut.

Ett tips skulle vara att du läser igenom dialogen högt tillsammans med en polare och då gärna med inlevelse..

Jag önskar dig lycka till och jag tror detta kan bli riktigt bra och med ett budskap väl värt att tänka på!

Carl76

Postad

Wow, tack! Verkligen kul att du gillade det och det stilar/känsla du ger exempel på värmer då jag tycker de är grymt bra. Kul att du tog dig tid att läsa.

Sen några frågor.

Är det på vissa specifika ställen i manuset där du tycker dialogen är svagare, och i sådana fall var?

Du orkar inte skriva upp vilka ord du kände kanske borde bytas ut, vore tacksamt att få veta då man lätt kan bli lite "hemmablind".

Återigen tack för kritiken och efter att ha låtit det vila några dagar ska jag kika över det du nämnde!

Postad
Sen några frågor.

Är det på vissa specifika ställen i manuset där du tycker dialogen är svagare, och i sådana fall var?

Du orkar inte skriva upp vilka ord du kände kanske borde bytas ut, vore tacksamt att få veta då man lätt kan bli lite "hemmablind".QUOTE]

P.g.a tidsbrist med färdigställande av eget material så skickar jag dig ett mail inom de närmaste dagarna med lite saker jag reagerade på. Dialog och ord!

Carl76

• 1 månad senare...
Postad

Jag tycker också dialogen är väldigt bra, ibland kan den nog dock kännas lite för "akademisk".

ex. "Funktioner och människor

existerar enbart om de

observeras, och eftersom du

kommer att ligga under jord

kommer således din funktion som

människa och existens upphöra, då

ingen ges möjligheten att

observera dig. Förstår du?"

Jag tror man hade vunnit på att förenkla lite, göra de här långa snacken mer prat-lika, så det känns mer som vanligt tal. Men en viktigare sak tycker jag är att det känns lite avhugget, vad var det för ny själ han fick, var den "godare" än hans gamla t.ex.? Och varför dealar han inte till sig Johns liv av dödsängelns också?

Postad

Tack för tipsen, ska kika över de lite längre delarna, har känt själv att det på ställen som du har som exempel kan bli lite för.. hmm, undervisande.

Sen angående själen han fick. Manus är inte helt tydligt med det, men det var alltså Johns själ som han fick. Det är därför som John insjuknar plötsligt. Dödsängeln träffar han inte efter deras affär är avslutad men han förstår vad som har hänt när John hälsar i slutet.

Postad

Tycker klart att det är ett intressant manus, men som det nämndes tidigare, ibland lite för akademisk, nästan teatralisk. Mer Dramaten än film om du förstår mig rätt.

Men om den regisseras rätt, med passande ljus och ljud, kan den bli riktigt stor.

Well done "moonis"! :)

Postad

Tycker det var en intressant historia och bra skrivet. Delar inte uppfattningen om språket utan tycker tvärtom det bidrar till karaktären. Det enda som inte faller mig i smaken är dialogen om att äga assistenten.

Postad

Dåså!

Laddar upp en sprillans ny omarbetat version där jag har ändrat lite i dialogen. De delarna som jag tycker blev lite långa och lite väl "lärare-på-föreläsning" har ändrats om och förenklats.

Sen har jag nu även lagt in så att åskådaren får se att den utspelar sig 1946, vilket enligt mig gör att språket som helhet inte ska ändras. Det var innan du reformen och man var mycket mer formella mot folk man inte kände. Sen pratar vi om en direktör från en välbärgad familj, varför hans sätt att uttrycka sig kan bli något akademiskt ibland.

Tänker jag fel?

Tack så mycket Bendro! I assistendialogen, var det något speciellt du inte gillade eller tyckte du helt enkelt att den inte passade i historien?

Direktör Mortenius Missöde - version3.pdf

Postad
Tack så mycket Bendro! I assistendialogen, var det något speciellt du inte gillade eller tyckte du helt enkelt att den inte passade i historien?
Skall se om jag kan få fram hur jag tänkte trots att klockan är sen och skallen trött. :)

Som jag tolkade det så hade du lagt in passagen om assistenten för att påvisa Mortenius förakt för "lägre stående" och på så vis passar den bra in då den hjälper att etablera karaktären. Att assistenen är en dvärg funkar helt ok. Däremot talet om att "äga" gjorde att jag inte tog Mortenius på lika stort allvar som om han på annat sätt nedvärderat sin assistent. Alltså på ett sätt som en arbetsgivare av den gamla stammen hade kunnat se ner på en av sina anställda...gammalt hederligt klassförrakt t.ex. Och med det i åtanke är en minoritet som dvärg ett bättre och mer annorlunda alternativ än om assistenten varit kvinna och Moertenius bara varit en gammal mansgris. Men hans tal om att "äga" och att prata om assistenten som "den" gjorde honom för overklig för mig och då tog jag honom inte längre på allvar.

• 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...