yooonis Postad 12 juni 2009 Postad 12 juni 2009 Hej, Hämtade ut min kamera idag: Canon HF S100. Hade skyhöga förväntningar på kameran - speciellt efter dem klipp jag har sett i HD kvalite på youtube. Men, MEN! Kvaliten blir fan grynig och ful? Jag fattar ingenting! Såhär billigt och dåligt kan det inte se ut! Min gamla HV30 hade mycket snyggare kvalite än det här... Har ställt in den på högsta bitrate MVXP tror jag det hette, som ska filma 1920x 1080 i "super fine" kvalite och cine mode och 25p progressiv. Men MEN! Det blir ändå inte snyggt? Såhär oskarpt kan det inte vara för att vara FULL HD med en sensor på 8mega pixel. Eller har jag fel? Jag kollade på ett klipp jag spelade in i mitt vardagsrum här (det är iofs mörkt ute men här ganska upplyst) i min HD-ready tv via HDMI kabel. Fult. Grynigt. Oskarpt. Sen förde jag över till datorn, konverterade i VoltaicHD till WMV - fortfarande fult, grynigt och oskarpt. Är det nåt jag gör fel eller producerar kameran helt enkelt inte så klara skarpa bilder som jag trodde? Kan ju inte vara så mycket sämre bildkvalite än HV30 - tvärtom - trodde det skulle vara bättre. Besviken. Hjälp! //Yonis 0 Citera
Kelksye Postad 12 juni 2009 Postad 12 juni 2009 Hej, Hämtade ut min kamera idag: Canon HF S100. Hade skyhöga förväntningar på kameran - speciellt efter dem klipp jag har sett i HD kvalite på youtube. Men, MEN! Kvaliten blir fan grynig och ful? Jag fattar ingenting! Såhär billigt och dåligt kan det inte se ut! Min gamla HV30 hade mycket snyggare kvalite än det här... Har ställt in den på högsta bitrate MVXP tror jag det hette, som ska filma 1920x 1080 i "super fine" kvalite och cine mode och 25p progressiv. Men MEN! Det blir ändå inte snyggt? Såhär oskarpt kan det inte vara för att vara FULL HD med en sensor på 8mega pixel. Eller har jag fel? Jag kollade på ett klipp jag spelade in i mitt vardagsrum här (det är iofs mörkt ute men här ganska upplyst) i min HD-ready tv via HDMI kabel. Fult. Grynigt. Oskarpt. Sen förde jag över till datorn, konverterade i VoltaicHD till WMV - fortfarande fult, grynigt och oskarpt. Är det nåt jag gör fel eller producerar kameran helt enkelt inte så klara skarpa bilder som jag trodde? Kan ju inte vara så mycket sämre bildkvalite än HV30 - tvärtom - trodde det skulle vara bättre. Besviken. Hjälp! //Yonis Jag antar att de klipp du såg på YouTube inte hade full-hd-upplösning på skärmen, närmare 720p alltså. Ett fönster som spelar upp full-hd kan se bättre ut om man krymper det. Det brukar se skarpare ut då. När man drar ut fönstret till 1080-upplösning så är det klart att det ser oskarpare ut, eftersom alla pixlar dras ut. Testa att rendera det till 720p så kanske det ser bättre ut. Jaja, jag vet inte så mycket om detta, men. Kel 0 Citera
yooonis Postad 12 juni 2009 Författare Postad 12 juni 2009 Jag antar att de klipp du såg på YouTube inte hade full-hd-upplösning på skärmen, närmare 720p alltså. Ett fönster som spelar upp full-hd kan se bättre ut om man krymper det. Det brukar se skarpare ut då. När man drar ut fönstret till 1080-upplösning så är det klart att det ser oskarpare ut, eftersom alla pixlar dras ut. Testa att rendera det till 720p så kanske det ser bättre ut. Jaja, jag vet inte så mycket om detta, men. Kel Jo, har för mig man kan ställa in i kameran att det ska bli 720p vet inte om jag kan det när jag väl lagt in filerna.... tycker fortfarande det är strange att HV30 kunde se så sjukt mycket snyggare ut 0 Citera
yooonis Postad 12 juni 2009 Författare Postad 12 juni 2009 PS när jag konverterat filmen (i WMV som sagt) så blev filen endast 11mb och det var en halv minut. Trodde det skulle bli mycket större? 0 Citera
Kimster Postad 13 juni 2009 Postad 13 juni 2009 Nu skulle ju inte jag använda klipp som referens från ett vardagsrum, eller något inomhus överhuvudtaget såvida man inte är i en studio. Ut i dagsljus, kring eftermiddagen eller förmiddagen eller med lite lite moln för att inte få så skarpa skuggor. För att snabbt få lite uppfattning kan man följa några enkla steg; Filma himmel, träd, ansikten och bilar i rörelse och kanske en text i en bok motsv. Himmel för färg och för att se om det blir "artefakter/trappsteg/kantigt". Trädkrona för att låt bitraten jobba med mycket informationsförändring i bilden. Ansikten för att se hudtoner och hur ansikten ter sig i bilden. Ta skärpa på ögonen Bilar i rörelse för att kolla hur autofokusen och panoreringen fungerar. Text i bok för att kolla hur makrot funkar och hur skarp texten kan bli. gärna på olika avstånd. Vet inte vad den har för inställningar, men prova med olika bländare och jämför med automatinställningarna. Sen att filen blev liten i WMV beror ju på vilken upplösning/fps/bitrate man väljer som i all annan transcoding. 0 Citera
Kelksye Postad 13 juni 2009 Postad 13 juni 2009 Jo, har för mig man kan ställa in i kameran att det ska bli 720p vet inte om jag kan det när jag väl lagt in filerna.... tycker fortfarande det är strange att HV30 kunde se så sjukt mycket snyggare ut Det var inte alls så jag menade. Spela upp ett par 1080-klipp och dra i fönstret så att de blir mindre. Då ser det bättre ut. PS när jag konverterat filmen (i WMV som sagt) så blev filen endast 11mb och det var en halv minut. Trodde det skulle bli mycket större? Så blir det för mig också, men med samma kvalité. Det är det som är bra med det formatet. Kel 0 Citera
beta75 Postad 13 juni 2009 Postad 13 juni 2009 tycker fortfarande det är strange att HV30 kunde se så sjukt mycket snyggare ut Det är inte så konstigt. HFs100 har en cell med väldigt många gånger fler pixlar än HV30 vilket gör att de är mindre och därmed mer brus. Just egenskaperna vid dåligt ljus är den sämre än HV30 och HF100. /KN 0 Citera
yooonis Postad 13 juni 2009 Författare Postad 13 juni 2009 Tack för svar Kimster o ni andra! I VoltaicHD går det inte att ställa in några inställningar överhuvudtaget förutom om man vill ha AVI eller WMV vilket jag tycker är väldigt konstigt. Bättre upplösing = mer brus... låter konstigt i mina öron men, men det stämmer säkert. Det är iaf inte en så dålig kamera ändå men sämre kvalite än HV30, kan man säga så? jag tänker ändå behålla den så klart den får duga... men ville bara pressa ur så mkt kvalite som möjligt ur kameran... Tack igen! //Yonis 0 Citera
kennethm Postad 13 juni 2009 Postad 13 juni 2009 Bättre upplösing = mer brus... låter konstigt i mina öron men, men det stämmer säkert. Snarare mer brus ju mindre yta varje "pixel" upptar på sensorchipet. Blir liksom färre fotoner att reagera på. Det är iaf inte en så dålig kamera ändå men sämre kvalite än HV30, kan man säga så? Sammantaget är den säkert tydligt bättre än HV30 (har inte ägt någon av dom, dock). Bara det att den sparar med en codec (h264 AVCHD) som komprimerar mycket bättre borde göra en del. Eftersom du har nästan samma bithastighet som HV30 så borde bilden bli bättre med färre artefakter etc. Fast det kanske äts upp till viss del av att den ger högre detaljrikedom och tydligen tenderar att ge överskarpa (oversharpen) bilder. jag tänker ändå behålla den så klart den får duga... men ville bara pressa ur så mkt kvalite som möjligt ur kameran... Antagligen fick du en massa gain i ditt vardagsrum. Det finns en funktion där du kan ställa hur mycket gain du tillåter. Om du sätter den på typ 6 dB så borde det bli mindre brus. Om du sen tänder en lampa så blir det inte så mörkt heller :-) På amerikanska sajter hävdas det att den har kassa svagljusegenskaper i 60i men att det blir mycket bättre i 24p (gott och väl i nivå med min Panasonic TM300 som har större sensorarea totalt). Var europeisk 25p kommer in här har jag ingen aning om... 0 Citera
yooonis Postad 14 juni 2009 Författare Postad 14 juni 2009 Snarare mer brus ju mindre yta varje "pixel" upptar på sensorchipet. Blir liksom färre fotoner att reagera på. Sammantaget är den säkert tydligt bättre än HV30 (har inte ägt någon av dom, dock). Bara det att den sparar med en codec (h264 AVCHD) som komprimerar mycket bättre borde göra en del. Eftersom du har nästan samma bithastighet som HV30 så borde bilden bli bättre med färre artefakter etc. Fast det kanske äts upp till viss del av att den ger högre detaljrikedom och tydligen tenderar att ge överskarpa (oversharpen) bilder. Antagligen fick du en massa gain i ditt vardagsrum. Det finns en funktion där du kan ställa hur mycket gain du tillåter. Om du sätter den på typ 6 dB så borde det bli mindre brus. Om du sen tänder en lampa så blir det inte så mörkt heller :-) På amerikanska sajter hävdas det att den har kassa svagljusegenskaper i 60i men att det blir mycket bättre i 24p (gott och väl i nivå med min Panasonic TM300 som har större sensorarea totalt). Var europeisk 25p kommer in här har jag ingen aning om... Gain? Ok... har filmat lite utomhus också i dagsljus, såg OK ut men frtf inte så bra i mitt tycke. Väldigt brusigt fortfarande... aja... det kanske blir lite bättre efter att jag lärt mig kameran lite mer... Tack för svar, ha de! //Yonis 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.