Jan Gissberg Postad 11 juni 2009 Postad 11 juni 2009 Har i flera år importerat från DV-band till datorn via Pinnacle Studio. Men sen ett halvår tillbaka hittar inte programmet kameran på firewireporten. Har provat med Pinnacle Studio 12 Plus och 1o samt Premiere Elements 7. Provat även med mina två tidigare datorer där Pinnacle är installerat, köpt ny firewiresladd samt testat två äldre DV-kameror men får samma meddelande att ingen kamera hittas. Hur är det möjligt? Eftersom jag gjort flera månaders uppehåll med import av DV undrar man ju om någon inställning i datorerna uppstått under tiden, uppdateringar av xp eller dyligt kan vara orsaken. 0 Citera
Martin Öberg Postad 11 juni 2009 Postad 11 juni 2009 Hmm jag har inte upplevt det där själv. Men eftersom att du verkar ha tillämpat uteslutningsmetoden med både kabeln och kameran så är det nog datorn det gäller. Antingen är firewirekortet sönderkört eller så räcker det med att du omformaterar datorn :) 0 Citera
jbergman Postad 11 juni 2009 Postad 11 juni 2009 Jag antar att du inte har installerat någon ny mjukvara på samtliga datorer? Codec-pack i synnerhet... Syns FW-korten i respektive enhetshanterare och är de aktiverade? /Jakob 0 Citera
Jan Gissberg Postad 12 juni 2009 Författare Postad 12 juni 2009 Firewirekorten syns i enhetshanteraren och jag har stängt av och på dem för att dom ska nyinstallera sig. Har även köpt nytt firewire-pci och testat i två av datorerna. Ny mjukvara installerar jag ju då och då, men det gäller ju inte den äldsta undanställda datorn. Den har Pinnacle 10 och nu nyligen version 12 också då jag skulle testa om den hittade Canon HV20. Den nyaste datorn (1år) har Norton och jag misstänker inget virus som orsak. Den andra datorn används som musikdator utan virusskydd men är inte kopplad till internet och den tredje (äldsta datorn) används ju aldrig, så för mej är det en gåta att ansluten kamera inte hittas på någon av datorerna. Jag har tidigare tankat över massor av film med olika kameror på alla tre datorerna. 0 Citera
monnexs Postad 12 juni 2009 Postad 12 juni 2009 Jag tror att Firewire-utgången på kameran är trasig. Har samma problem med min kamera. Tankar därför över materialet från en annan kamera. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 12 juni 2009 Författare Postad 12 juni 2009 Jag tror att Firewire-utgången på kameran är trasig. Har samma problem med min kamera. Tankar därför över materialet från en annan kamera. Jag har försökt tanka över med mina 3 senaste DV-kameror Canon HV20, Sony DCR PC-330 och Panasonic NV-DX100 på nyaste datorn. På de äldre datorerna har jag bara testat med Canon och Sony-kameran. Det borde rimligen inte vara fel på alla tre kamerorna. För att kunna fortsätta filma har jag införskaffat en kamera med minneskort men problemet med tidigare oöverförda DV-filmer är för den skull inte löst. 0 Citera
Max_H Postad 12 juni 2009 Postad 12 juni 2009 Säger som Jakob: Har du installerat nån codecpack? Det finns också lite extra att hitta på Microsofts hemsida som ställde till det lite med XP Service Pack2. /Max 0 Citera
Jan Gissberg Postad 15 juni 2009 Författare Postad 15 juni 2009 Kan ett fel uppstå både i datorn och kameran samtidigt? Det visar sig att äldre kameran (Panasonic), men inte Canon HV20-kameran, hittas på äldre dator. På nyare datorn hittas varken kamera eller extern hårdisk som anslutes i firewireport. Således är firewireutgången på Canonkameran samt firewire på datorn trasigt. Märkligt bara att man i enhetshanteraren kan läsa att enheten fungerar korrekt. Då det är Canonkameran tillsammans med nyare datorn jag använt det senaste året och bägge har fel i firewire kan man anta att ett fel, kortslutning eller dyligt uppstått då dom är sammankopplade. Är det tänkbart? 0 Citera
Max_H Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Det är absolut möjligt och tyvärr inte ovanligt. /Max 0 Citera
simonsko Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 Jag har samma problem fast med Adobe Premiere Elements 2.0! För några månader sen installerade jag om datorn och sedan dess kan Premiere inte få kontakt med datorn! Det funkade felfritt innan ominstalleringen samt om man importerar till Movie Maker! 0 Citera
Jan Gissberg Postad 7 juli 2009 Författare Postad 7 juli 2009 Jag har samma problem fast med Adobe Premiere Elements 2.0! För några månader sen installerade jag om datorn och sedan dess kan Premiere inte få kontakt med datorn! Det funkade felfritt innan ominstalleringen samt om man importerar till Movie Maker! Installera om datorn - menar du formatering av datorn och installerat operativsystemet? Funkar import till Moviemaker efter ominstallation? Jag har lämnat in min Canon HV20 för reparation och väntar på svar hur det står till med dess firewireport. Ingen av mina firewireportar fungerar på datorn så jag antar att något hänt som haft sönder portarna på både kamera och dator. Har du kollat om datorns firewireport fungerar med exempelvis extern hårddisk? 0 Citera
Jan Gissberg Postad 7 augusti 2009 Författare Postad 7 augusti 2009 Fick tillbaks min HV20 idag. Nu fungerar den. Det var "byte av mainboard, intrimning samt funktionskontroll". I följesedeln stod att läsa: "OBS! Koppla ALLTID in DV-Kabeln innan dc-kabeln annars kan en spänningspik slå sönder dv-interfacet". Något som borde stå i manualen som jag vid det här laget lusläst. Datorn som jag tidigare kopplat kameran till har ju numera inga fungerande firewireportar... Detta som ett tips, som tur är hade inte garantin gått ut! 0 Citera
kennethm Postad 7 augusti 2009 Postad 7 augusti 2009 Man bör nog alltid tänka på att ansluta dc-kablar sist när man kopplar ihop olika apparater. Spänningsskillnaden kan vara avsevärd, inte ovanligt att det kittlar rejält om man håller i bägge apparaternas jord samtidigt! Alla kontakter borde vara utformade så att jorden kopplas ihop först, men är det lite smuts eller glapp så kan allt hända. Gäller även USB, Ethernet etc. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.