Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenis,

Hur tänker man ljus när man ska spela in intervjuer?

Kan man tänka lite porträtt fotografering..

Vad är brukligt att använda för ljus? Används reflexskärmar?

Ge gärna tips på hur jag kan tänka, intervjuer ni gillar ljuset på.. mer info mm.

Tänkte sätta en lampa ovanifrån bakifrån och få ett skönt ljus i hår och på axlar.

En lampa snett framifrån 45grader kanske.. och ett hjälpljus alternativt reflexskärm från andra sidan för att lätta upp skuggor.

Vad tror ni om det?

Puss och Kram,

SimonSay

Postad
Tjenis,

Hur tänker man ljus när man ska spela in intervjuer?

Kan man tänka lite porträtt fotografering..

Vad är brukligt att använda för ljus? Används reflexskärmar?

Ge gärna tips på hur jag kan tänka, intervjuer ni gillar ljuset på.. mer info mm.

Tänkte sätta en lampa ovanifrån bakifrån och få ett skönt ljus i hår och på axlar.

En lampa snett framifrån 45grader kanske.. och ett hjälpljus alternativt reflexskärm från andra sidan för att lätta upp skuggor.

Vad tror ni om det?

Puss och Kram,

SimonSay

Det verkar som du har lite koll på vad du vill så kör på det.

Jag är mer amatör men med en fast kamera skulle jag använda 2 ljuskällor utöver det naturliga ljuset (lampor, fönster, lysrör etc). Det funkar med halogenlampor från typ Clas i sjön men då måste man justera vitbalansen väldigt noga. Sätt belysningen så att du får en skugga av båda på bakgrunden, justera sedan så att skuggorna försvinner lika mycket åt varje håll.

Gör man det rätt så funkar det men är allmänbelysningen för dålig kan tex näsan ge skuggor i ansiktet men det går att lösa med reflektorer som tex frigolitskivor eller vanlig aluminiumfolie. Det hela beror på vilken miljö man filmar i.

Personligen gillar jag udda skuggor så jag prioriterar vitbalansen för ingen vill se en gul film.

Postad

Allt beror ju på vad du vill ha för stämning. E de en kille som typ ska berätta om hur schysst hans barndom så ska du försöka sikta på High-key, men e de nån som ska snacka om nån form av allvarlig skit så e de en mer kontrastig look du ska leta efter.

Allt beror på situationen och samtalsämnet med andra ord

Postad

Något som jag har märkt är att man ska passa sig noga för att överarbeta såna här belysningar. Det påverkar intervjupersonen ganska starkt att sitta mitt i en stor belysningsrigg. Allting blir lite överarbetat och stelt.

Dessutom tycker jag det är riktigt snyggt med, t.ex, ett mörkt rum. En enda lampa snett framifrån. Möjligtvis möjligtvis reflektor för att lätta upp lite skuggor, men det är ju det enda som behövs egentligen.

Postad
Allt beror ju på vad du vill ha för stämning. E de en kille som typ ska berätta om hur schysst hans barndom så ska du försöka sikta på High-key, men e de nån som ska snacka om nån form av allvarlig skit så e de en mer kontrastig look du ska leta efter.

Allt beror på situationen och samtalsämnet med andra ord

Kan ju vara bra att förklara vad high key betyder:

http://sv.wikipedia.org/wiki/High-key

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...