Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har tänkt skaffa en Canon HV30 och jag har hört att det ska vara bäst att föra över med firewire. Måste jag nu föra över direkt till den dator jag ska redigera på? Alltså direkt in i Vegas? Den dator jag redigerar på har inte firewire, så jag tänkte att jag först för över till en annan dator med FW och sedan över till redigeringsdator via en extern hdd eller ett USB-minne.

Går detta för sig, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack!

Kel

Postad

det går alldeles utmärkt!

Och du har fattat helt rätt, FW är det bästa alternativet... och om inte det enda rätta ;)

Du behöver dock ett "Capture" program på den dator du ska föra över till, ex. "HDVsplit".

Sedan ä det bara o ta med sig dessa filer in i den andra datorn och leta upp dem i Vegas:s explorer och lägga in dom i en "Media Bin" (för smidighetens skull)

Abbe

Postad
det går alldeles utmärkt!

Och du har fattat helt rätt, FW är det bästa alternativet... och om inte det enda rätta ;)

Du behöver dock ett "Capture" program på den dator du ska föra över till, ex. "HDVsplit".

Sedan ä det bara o ta med sig dessa filer in i den andra datorn och leta upp dem i Vegas:s explorer och lägga in dom i en "Media Bin" (för smidighetens skull)

Abbe

Okej! Varför behöver jag ett "Capture-program"? Jag trodde kameran sparar loggar som håller koll vart man stannade och på så vis bildar små videoklipp. Rätt?

Problemet med ett program är att den dator som har Firewire också har Ubuntu

Kel

Postad

Men du. Är det helt omöjligt att föra över det man filmat till datorn utan annan programvara?

Jag tycker det låter lite dåligt i så fall. Gillar inte det här med att det är ett krav att man behöver ladda ner inofficiell programvara.

Kel

Postad
Men du. Är det helt omöjligt att föra över det man filmat till datorn utan annan programvara?

Jag tycker det låter lite dåligt i så fall. Gillar inte det här med att det är ett krav att man behöver ladda ner inofficiell programvara.

Kel

När det gäller band, så måste man förra över i Real Time, så har du en timme film så tar det en timme att föra över. Bandet är liksom inte som en stor datafil, så man behöver ett program som Vegas, Premiere, Final Cut, etc. för att "ladda" över filmen, sen när du väl har den kan du redigera på en annan dator utan firewire.

Postad

Kel

Det finns ett program som heter dvgrab på Ubuntu som kan läsa in (H)DV via firewire.

Postad
Okej! Varför behöver jag ett "Capture-program"? Jag trodde kameran sparar loggar som håller koll vart man stannade och på så vis bildar små videoklipp. Rätt?

Kel

som dom andra säger...

du behöver ett program som förstår att du har kopplat in en kamera och vet hur det skall fånga upp din video när du spelar upp den i kameran. Utan Capture program blir inget överfört.

Abbe

Postad
När det gäller band, så måste man förra över i Real Time, så har du en timme film så tar det en timme att föra över. Bandet är liksom inte som en stor datafil, så man behöver ett program som Vegas, Premiere, Final Cut, etc. för att "ladda" över filmen, sen när du väl har den kan du redigera på en annan dator utan firewire.

Okej. Så jag kan även använda Vegas för att göra denna "Capture-överföring"?

Postad
Japp.

Jaha, vad bra! Exakt hur gör jag detta? Trycker jag på "import" kanske? Men om jag gör detta, är filerna dedikerade endast för Vegas eller kan jag se och flytta dem hur som helst?

Kel

Postad
Jaha, vad bra! Exakt hur gör jag detta? Trycker jag på "import" kanske? Men om jag gör detta, är filerna dedikerade endast för Vegas eller kan jag se och flytta dem hur som helst?

Kel

vegas har ett inbyggt Capture program. "File" o sedan "Capture". Filerna blir med en hdv kamera i M2T-format, (en slags Mpeg2 kan man säga). du kan flytta filerna mellan datorer hur du vill, datorn du flyttar till måste bara ha stöd för dessa filformat (oftast inget problem)

säger som Kimster

Läs manualen, de är faktiskt bra (kan laddas ner från deras hemsida)

Om du har möjlighet, testa köra en capture på test... övning ger färdighet.

Abbe

Postad
vegas har ett inbyggt Capture program. "File" o sedan "Capture". Filerna blir med en hdv kamera i M2T-format, (en slags Mpeg2 kan man säga). du kan flytta filerna mellan datorer hur du vill, datorn du flyttar till måste bara ha stöd för dessa filformat (oftast inget problem)

säger som Kimster

Läs manualen, de är faktiskt bra (kan laddas ner från deras hemsida)

Om du har möjlighet, testa köra en capture på test... övning ger färdighet.

Abbe

Gick in i Vegas och kollade, tror jag fattar nu. Dock så har jag ingen kamera än, förbereder mig bara på den när jag får den om 2 veckor.

Tack för all hjälp!

Kel

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...