Gå till innehåll

Neat Video = My friend in life


Max_H

Recommended Posts

Fick lite material från USA - filmat av, ska vi säga, amatörer... En flerkameratagning av en Country-sångare, filmad i en mörk lokal med följande kameror:

 

1 (underexponerad) HV30

1 (underexponerad) Sony PC330

1 (mycket underexponerad) Canon G9 stillbildskamera

1 (underexponerad) Canon TX1 "hybrid".

 

Ljudet var det enda bra - inspelat direkt in på hårddisk.

 

Resultatet i övrigt var, sådär...

 

Där kommer Neat Video in. Jag har kört den pluggen ett tag och visste att den var bra, men detta trodde jag faktiskt inte var sant...

 

Det är fortfarande lite grynigt och gick att få ytterligare bättre med viss förlust av skärpa och detaljer, men ändå ett helt grymt resultat med tanke på originalet - bilden är från Canon TX1!

 

//Max

NeatVideo_Results.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört Neat på okomprimerad SD, DV, HDV, P2 och XDCAM EX och det har funkat bra i de flesta fall. Det "sämsta" tycker jag är att man ibland kan få lite "olika" resultat beroende på exakt vilket område man använder som analysområde. Det känns ibland som en slump att det blir bra. Men har man väl hittat en bra profil går den ju att spara.

 

Det finns ju flera andra brusreducerare (dessutom en medföljande i After Effects) och även en från RE:Vision (som gör Twixtor) men jag tyckte den var svåranvänd - vilket säkerligen var skit bakom spakarna. Det är en stor styrka med Neat - dra en lasso runt det område du vill analysera, testa ett par olika ställen/frames. Klart. Och man behöver inte vara bildanalytisk expert och det blir tillräckligt bra för mig i alla fall.

 

Jag fick en demoversion av en plugin från ett företag som gör mjukvaror åt amerikanska polisen (för att förbättra bilder från övervakningskameror bla). Den hade skakstabilisering, brusreduktion, skärpning och möjlighet att fixa bilder med trackingfel på VHS band osv. Helt otrolig på sitt område men jättesvår att använda (och kostade dessutom som mindre sprillans ny bil).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört Neat på okomprimerad SD, DV, HDV, P2 och XDCAM EX och det har funkat bra i de flesta fall. Det "sämsta" tycker jag är att man ibland kan få lite "olika" resultat beroende på exakt vilket område man använder som analysområde. Det känns ibland som en slump att det blir bra. Men har man väl hittat en bra profil går den ju att spara.

 

Det finns ju flera andra brusreducerare (dessutom en medföljande i After Effects) och även en från RE:Vision (som gör Twixtor) men jag tyckte den var svåranvänd - vilket säkerligen var skit bakom spakarna. Det är en stor styrka med Neat - dra en lasso runt det område du vill analysera, testa ett par olika ställen/frames. Klart. Och man behöver inte vara bildanalytisk expert och det blir tillräckligt bra för mig i alla fall.

 

Jag fick en demoversion av en plugin från ett företag som gör mjukvaror åt amerikanska polisen (för att förbättra bilder från övervakningskameror bla). Den hade skakstabilisering, brusreduktion, skärpning och möjlighet att fixa bilder med trackingfel på VHS band osv. Helt otrolig på sitt område men jättesvår att använda (och kostade dessutom som mindre sprillans ny bil).

 

/Max

OK, tack.

 

Jag kolla på deras sida och läste om "profiles" är det sådant man gör själv då mestadels eller har de en bas med HDV-kameror, settings, etc... Jag känner att jag säkert lätt kan pilla till mig i inställningarna något som är bra, men vore ju nice om det fanns presets som redan var "90% färdiga".

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom har ingen databas vad jag har hittat, men jag vet inte om det skulle funka. Bruset är ju olika för i princip varje tagning beroende på motiv, bländare, färger i bilden osv. Jag ser till att alltid ha en "ren" bild att analysera och det har funkat för mig i alla fall...

 

En grej noterade jag idag (håller på med en lite blogpost till Adobebloggen.se):

 

Ett 3 sek klipp Standard Def klipp (en person som går framför green screen) i QT Animation blev ca 90Mb utan noise reduction.

 

Med noise reduction blev klippet ca 68Mb. Större skillnad än jag trodde.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom har ingen databas vad jag har hittat, men jag vet inte om det skulle funka. Bruset är ju olika för i princip varje tagning beroende på motiv, bländare, färger i bilden osv. Jag ser till att alltid ha en "ren" bild att analysera och det har funkat för mig i alla fall...

 

En grej noterade jag idag (håller på med en lite blogpost till Adobebloggen.se):

 

Ett 3 sek klipp Standard Def klipp (en person som går framför green screen) i QT Animation blev ca 90Mb utan noise reduction.

 

Med noise reduction blev klippet ca 68Mb. Större skillnad än jag trodde.

 

/Max

Det är ju alltid nice, måste säkert bli mycket bättre också för Mpeg2 och andra GOP-grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt Neat Video för SD, visst blir det bättre men det kan lätt bli för utsmetat och dålig skärpa om man inte ser upp. Jobbigt och att man måste ha ett så pass stort enfärgat område (kvadrat, känner inte igen det där med lasso, är den en senare release eller i Pro-versionen?) för att mäta.

 

DE:Noise heter pluginen från RE:Vision men den funkar bara i AE eller hur? Har laddat ner den och hoppades på att den skulle vara mer lättanvänd än Neat Video...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...