Gå till innehåll

Extern disk för videoredigering kass idé???


yooonis

Recommended Posts

Hej!

 

Har en liten relativt svag bärbar dator (har precis köpt den för 5000:-) med enbart 250gb hårddisk. Ska införskaffa en AVCHD videokamera på fredag o då behöver jag en extern disk tänkte jag på 1TB men jag har hört mycket dåliga saker om sånna externa diskar. Att dom kraschar osv och att man inte ska använda dom till något annat än att lagra filer på. Alltså inget redigerande därifrån?

 

Hur fasen gör jag annars? Utan en extern disk så kommer ju datorn fyllas på 2 sekunder av alla voltaichd konverterade filer.

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

AVCHD är ju sjukt tungt att jobba med. Så då krävs säkert FireWire eller kanske eSATA... Har dock testat att redigera dokumentärfilm (endast DV) på mac och med extern disk via USB och det gick galant. Hela projektet låg på disken tillsammans med materialet (stora filer - varje DV-band som en fil)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört hela projekt från ett 8gb usbminne så visst går det. Man får väl räkna med lite väntetider ibland. I det fallet var det DV. HDV importerade jag på en dator och redigerade på en annan med en vanlig Lacie 1TB USB-disk och jag kör Final Cut.

Om du har PC-card eller Express-port på din bärbara dator så kanske du kan köpa en adapter till eSata eller Firewire. Typ denna.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört hela projekt från ett 8gb usbminne så visst går det. Man får väl räkna med lite väntetider ibland. I det fallet var det DV. HDV importerade jag på en dator och redigerade på en annan med en vanlig Lacie 1TB USB-disk och jag kör Final Cut.

Om du har PC-card eller Express-port på din bärbara dator så kanske du kan köpa en adapter till eSata eller Firewire. Typ denna.

 

/KN

Tack för svar jag verkar dock inte ens ha ett expressport på min dator, PC-card tror jag inte heller, jag har bara minneskort-ingång - kan det fungera på nåt sätt då?

 

Om jag konverterar filerna till AVI via VoltaicHD fungerar det då att redigera via USB disk?

 

Jag hoppas innerligt det... annars kan jag ju inte göra nånting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att säga om det kommer funka. Beror på väldigt mycket så som hur många strömmar, effekter, programvara, datorns spec. vilket codec du använder i avi osv.

Jag tror du kan få det att funka med lite tweakande. Med vissa begränsningar dock.

 

Via minneskortsplatsen kan du inte mata in något utom minneskort.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att säga om det kommer funka. Beror på väldigt mycket så som hur många strömmar, effekter, programvara, datorns spec. vilket codec du använder i avi osv.

Jag tror du kan få det att funka med lite tweakande. Med vissa begränsningar dock.

 

Via minneskortsplatsen kan du inte mata in något utom minneskort.

 

/KN

Hade tänkt köra Sony Vegas Movie Studio pro pack 9. Datorn har 4gb RAM, 1,66ghz core 2 duo och ett kasst integrerat grafikkort. Fasen måste jag köpa en ny dator?

 

Tweakande? Låter inte så bra i mina öron... låter som ett gränsfall till datorn kraschar om du förstår vad jag menar...

 

I voltaicHD finns det typ ingenting att välja på förutom att konvertera antingen till WMV eller AVI står ingenting om någon codec eller nåt och nu har jag ändå betalat för det...

 

:( vill inte köpa ny dator... får väl testa hur det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

För sony vegas får du köra WMV enligt voltaicHDs hemsida.

 

Jag vet inte hur komprimerade dessa filer är, eller hur tunga. Om det överhuvud taget är ok att klippa i dessa. Jag kör bara Mac och med voltaicHD där kan man konvertera till alla QT-format. Dvs allt.

 

voltaicHD verkar spara avi i MPEG4 v2 (detta är INTE H264) och VMW i Windows Media VC-1.

Avi blev ca 20 Mbit/sec och WMV blev ca 15Mbut/sec. En minut blir då ca 120-130 Mb med AVI och 90-100 Mb med WMV

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

För sony vegas får du köra WMV enligt voltaicHDs hemsida.

 

Jag vet inte hur komprimerade dessa filer är, eller hur tunga. Om det överhuvud taget är ok att klippa i dessa. Jag kör bara Mac och med voltaicHD där kan man konvertera till alla QT-format. Dvs allt.

 

voltaicHD verkar spara avi i MPEG4 v2 (detta är INTE H264) och VMW i Windows Media VC-1.

Avi blev ca 20 Mbit/sec och WMV blev ca 15Mbut/sec. En minut blir då ca 120-130 Mb med AVI och 90-100 Mb med WMV

 

/KN

Det borde vla funka då?

Jag kanske kan spara det mesta på den bärbaras interna hårddisk. En timma i AVI borde bli då ca 80gb.... ganska mkt iofs men det kan gå...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skulle kunna ta vilken extern HD som helst o köra på. AVCHD ligger på max 24 mbits/s, vanlig DV ligger på 25 mbits/s och det har folk klippt på externa HDs ända sen de börja komma.

 

USB 2, funkar men är inte att rekommendera då det kräver CPU kraft och inte är tänkt för "streaming". Firewire (400) är bättre då det inte lastar CPU och mer är gjort för just video och streaming. 400 mbits är vad Firewire 400 ligger på (800 för Firewire 800), vilket är mer än väl för att klara av ca 16st AVCHD strömmar samtidigt (men själva HDDn kommer kanske bara klara av 2 eller 3st samtidigt pga. hur mekaniska HDDs fungerar). Även en intern HDD skulle ha problem att läsa mer än 2-3st strömmar samtidigt då det innebär att läshuvudena på HDDn måste flytta sig fram o tillbaka hela tiden...

 

Summa sumarum, köp en extern HD, men köp minst en till för backup.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skulle kunna ta vilken extern HD som helst o köra på. AVCHD ligger på max 24 mbits/s, vanlig DV ligger på 25 mbits/s och det har folk klippt på externa HDs ända sen de börja komma.

 

USB 2, funkar men är inte att rekommendera då det kräver CPU kraft och inte är tänkt för "streaming". Firewire (400) är bättre då det inte lastar CPU och mer är gjort för just video och streaming. 400 mbits är vad Firewire 400 ligger på (800 för Firewire 800), vilket är mer än väl för att klara av ca 16st AVCHD strömmar samtidigt (men själva HDDn kommer kanske bara klara av 2 eller 3st samtidigt pga. hur mekaniska HDDs fungerar). Även en intern HDD skulle ha problem att läsa mer än 2-3st strömmar samtidigt då det innebär att läshuvudena på HDDn måste flytta sig fram o tillbaka hela tiden...

 

Summa sumarum, köp en extern HD, men köp minst en till för backup.

Fasen va kul att läsa! Så om jag kör på USB extern hårddisk kan det ändå gå utan att det kraschar eller segar ner hela redigeringen?

 

Vore fantastiskt! Jag kan ju som sagt inte köra varken Firewire 400 eller 800 på min dator eller eSata då jag inte har dom ingångarna... :( tyvärr.

 

Ska testa detta! Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fasen va kul att läsa! Så om jag kör på USB extern hårddisk kan det ändå gå utan att det kraschar eller segar ner hela redigeringen?

 

Vore fantastiskt! Jag kan ju som sagt inte köra varken Firewire 400 eller 800 på min dator eller eSata då jag inte har dom ingångarna... :( tyvärr.

 

Ska testa detta! Ha det!

 

Du kan ju köpa en och testa, eller låna en av en polare, :) Annars är de jävligt smidiga att spara allt dv-material på efteråt tex, Ganska billiga @ Gb är de också, smidigt ifall du vill ta med något över och visa någon, behöver inte hela datorn sas

 

Edit just när du redigerar så tar de nog upp mer bitrate. Men de borde ju inte vara svårare en att sätta själva "Catch" disken till att vara den interna hårdisken, bara att tömma den lite då och då ifall programet inte gör de automatiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fasen va kul att läsa! Så om jag kör på USB extern hårddisk kan det ändå gå utan att det kraschar eller segar ner hela redigeringen?

 

Vore fantastiskt! Jag kan ju som sagt inte köra varken Firewire 400 eller 800 på min dator eller eSata då jag inte har dom ingångarna... :( tyvärr.

 

Ska testa detta! Ha det!

 

Ja, USB 2 funkar. Men tänk på att du kommer inte kunna ha mer än 3st saker streamandes. dvs. 3st video tracks där alla syns delvis samtidigt. Detta är dock skitsamma när man väl renderar. Eftersom du inte har Firewire så kommer du ändå inte lägga ut på band från din dator så jag antar att "real time" är skitsamma till viss grad.

 

Som sagt USB 2 segar ner datorn lite mer än Firewire, men jag vet inte hur mycket. När du väl om du måste göra saker "real time" så får du helt enkelt rendera ut en fil och sen köra bara den filen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för svar!

 

Jag har fått min kamera nu och jag ska sätta igång o filma lite så fort batteriet är laddat.

 

Har inte köpt en hårddisk än men det blir nog en USB hårddisk och så får jag konvertera filerna också - voltaicHD har jag redan skaffat.

 

Håller tummarna på att inget ska krångla och jag är riktigt sugen på att se hur det kommer se ut på min TV sen!

 

:P :D

 

hehehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...