Gå till innehåll

Zombiefilm på ålderdomshem


Usarpe89

Recommended Posts

Hey!

 

Jag har haft en idé om en zombiefilm som utspelar sig på ett ålderdomshem väldigt länge nu. Jag vet att det kan låta som ett ganska oseriöst projekt men jag ska klämma in seriösare undertoner och svart humor så Drama/komedi är väl tanken.

 

Jag har ett färdigt synopsis (jag har 30 färdiga synopsis på den här idén rättare sagt, men det här är det senaste)! Ändå känner jag att det är något som saknas. Konstruktiv kritik och idéer skulle uppskattas enormt, så var inte blyga nu!

 

Tack på förhand!:)

 

 

*Var från början tänkt som en rockmusikal men jag kände att SFI inte behöver avskräckas mer än nödvändigt.

Av jord är du kommen kort syn3.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli riktigt kul! Kände direkt att scenen där ingen av gamlingarna vet hur en mobiltelefon fungerar kan bli en klassiker. :D

 

Det enda som spontant kändes ogenomtänkt var följande:

"När de tar sig igenom kyrkogården på ålderdomshemmets framsida går sprinkler systemet igång. Berits kropp har smittat ned vattnet som regnar över gravarna och snart vaknar de döda och gräver sig upp ur sina gravar." Vattnet ska ju leta sig igenom några meter jord och sen komma i kontakt med kropparna och hinna smitta dom och efter det så ska de levande begravda lyckas ta sig upp till ytan. Jag går inte med på att allt detta hinner ske medan gamlingarna vandrar över kyrkogården, minst 5 timmar tycker jag borde krävas för denna process. Detta skulle ju dock enkelt åtgärdas genom att sprinklersystemet redan är igång när dom kommer ut, så att man får intrycket av att det vattnat gravarna ända sedan Berit hamnade i vattentanken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli riktigt kul! Kände direkt att scenen där ingen av gamlingarna vet hur en mobiltelefon fungerar kan bli en klassiker. :D

 

Det enda som spontant kändes ogenomtänkt var följande:

"När de tar sig igenom kyrkogården på ålderdomshemmets framsida går sprinkler systemet igång. Berits kropp har smittat ned vattnet som regnar över gravarna och snart vaknar de döda och gräver sig upp ur sina gravar." Vattnet ska ju leta sig igenom några meter jord och sen komma i kontakt med kropparna och hinna smitta dom och efter det så ska de levande begravda lyckas ta sig upp till ytan. Jag går inte med på att allt detta hinner ske medan gamlingarna vandrar över kyrkogården, minst 5 timmar tycker jag borde krävas för denna process. Detta skulle ju dock enkelt åtgärdas genom att sprinklersystemet redan är igång när dom kommer ut, så att man får intrycket av att det vattnat gravarna ända sedan Berit hamnade i vattentanken.

 

Men vafan, har du helt tappat uppfattningen om vad film innebär? Film = Ljug.

Det är väl skit samma hur lång tid det tar för vatten att sjunka genom några meter jord i verkligheten när det han vill åt med scenen är att levande döda ska upp ur marken fort! Alltså inte 5 timmar senare... Film skulle vara tråkigt om allt gick enligt verklighetens regler och naturens alla lagar, inte sant?

 

Och om du nu ska gnälla på filmens brist på realism så borde du först och främst ta upp att det är lite ologiskt och overkligt med "levande döda"... Eller?

 

Piis!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser att bristen mellan succé och flopp ofta ligger i detaljerna men det är givetvis bara min åsikt så det står dig helt fritt att tycka precis vad du vill om sprinklersystemet.

 

På det stora hela så är det ju en klassisk zombiefilm med de vanliga ingredienserna förutom att huvudpersonerna är pensionärer vilket gör det hela mycket intressant. Här kommer i alla fall en lista på fyra saker som man kan slänga in eller göra twister på:

 

* En kärlekshistoria mellan två av pensionärerna som får motstå hårda prövningar pga. zombie-insjuknande.

 

* En nemesis till någon av pensionärerna vaknar upp ur sin grav och utkräver hämnd.

 

* Någons avlidna familjemedlem vaknar till liv och moraliska svårigheter uppstår när denne ska dödas.

 

* Det visar sig att någon terroristgrupp, stat eller annan mörk makt har spridit zombie-viruset med flit, dessa måste stoppas innan det är för sent.

 

Slutligen tycker jag att Kevin är ett lysande namn på en gammal gubbe som har livsglädjen i behåll. Nu ska jag införskaffa Shaun of the Dead och spendera aftonen i dess sällskap.

 

 

 

Note to self: Lump är inte Usarpe89, inläggsredigering var av nöden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå!

 

Fan vad kul med svar så snabbt! Det uppskattas verkligen!

 

Jag måste säga att jag håller med er båda! Film är självklart att i många fall förvränga verkligheten, och detta är definitivt ett av fallen. Däremot tycker jag det är enormt viktigt att, när man skapar sin egen värld och egna gränser, hålla sig till dessa gränser.

 

Därför tror jag att jag lyder Josses råd på den här punkten, och flyttar sprinkler systemet, kanske inte fem timmar, men vad sägs om att sprinklern redan är igång när Berit blir nermald, och strålarna då ändrar färg till blodigt rött?:)

 

Josse:

 

Först och främst vill jag påpeka att jag bestämt mig för att följa faktan i "Zombie survival guide: complete protection of the living dead" ganska hårt i den här filmen (Genom detta blir zombies ganska harmlösa för vanliga människor, men ett stort problem för pensionärer).

 

Därav kan jag inte låta Elin bli biten, då det inte finns någon bot, och detta skulle krossa Lars nyfunna livsglöd.

Däremot tror jag att jag kommer låta Kevin bli biten i slutet, vilket leder till att Lars måste skjuta honom, då Kevin vägrar bli en levande död (zombierna är en metafor för hur de boende på ålderdomshemmet som inte värderar sina liv längre, praktiskt taget är samma sak som zombies. Kevin vägrade bli en av dessa "levande döda" innan han blev biten och han vägrar nu bli en levande död bokstavligt talat).

 

Antagonisten i filmen kommer ju självklart vara zombiehotet i sig, men framför allt Berit, som beter sig som en riktig Subba mot de boende när hon är levande, och sedan blir en sorts ledarfigur bland zombierna.

Därför kan en nemesis kännas onödigt och kommer bli presenterad för sent i filmen, men det skulle ju kunna bli en kul detalj att slänga in!

 

Familjemedlemmar som vaknar - Skitbra! Fast jag tror att om jag använder det, kommer göra om det till en nära vän istället!

 

Terrorister - Känns som att det skulle kunna bli en kul film i sig, men i den här filmen vill jag hålla det lite mer minimalistiskt och mystiskt!

 

Puh! Orkade någon läsa allt?:)

 

 

Kom jättegärna med mer konstruktiv kritik och idéer. Och följ Josses exempel och ifrågasätt allt ni tycker är oklart eller helt enkelt korkat!

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, ser nu att jag råkade blanda ihop användarna Usarpe89 och Lump. Trodde det var Lump som postat idén och blev rätt förbryllad av det aggressiva svaret eftersom att "han" trots allt frågade om kritik i första inlägget. Hehu. Ber om ursäkt för det.

 

Anledningen till att jag endast hade den lilla kritiken om sprinklersystemet att komma med är för att jag tycker filmidén känns väldigt komplett redan. Att vattenstrålarna blir röda av blod när Berit hamnar i tanken är en jättebra lösning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, ser nu att jag råkade blanda ihop användarna Usarpe89 och Lump. Trodde det var Lump som postat idén och blev rätt förbryllad av det aggressiva svaret eftersom att "han" trots allt frågade om kritik i första inlägget. Hehu. Ber om ursäkt för det.

 

Anledningen till att jag endast hade den lilla kritiken om sprinklersystemet att komma med är för att jag tycker filmidén känns väldigt komplett redan. Att vattenstrålarna blir röda av blod när Berit hamnar i tanken är en jättebra lösning!

 

Haha, no probs!:)

 

Jag tycker också filmen känns ganska solid egentligen, det ända som jag inte är helt nöjd med är slutet. Det känns som att det borde finnas något... mer. Någon extra twist eller fördjupning. Just nu kan jag tycka att det känns lite "Jahopp...".

 

Såatteh... Hit me! Kom med idéer och kritik för fulla muggar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste igenom den igen och kom ju på, vilket du också påpekar, att Lars redan har en fling för Elin. Dock så framgår det inte riktigt om och i sådana fall hur den romansen utvecklar sig..

 

Vill du ha en twist på slutet så skulle ju det klassiska vara att avsluta med en scen där zombiemutationen lyckas sprida sig utanför Ålderdomshemmet/kyrkogården och man som tittare förstår att historien kommer upprepa sig någon annanstans. Det är ju kanske inte det mest spännande slutet då det redan har gjorts ett flertal gånger som sagt. Det går ju att göra ännu tydligare om t ex nationella insatsstyrkan eller militären kommer och spärrar av hela området på slutet men trots den rigorösa bevakningen så lyckas en smittad person/ett smittat djur/någonting som smittar enligt Zombieöverlevnadsboken du följer ta sig förbi avspärrningarna och ut i friheten.

 

En annan idé på slut är om det hela visar sig vara en dröm. Egentligen är det bara Lars som sitter och drömmer på sitt rum om hur han räddar Elin undan alla läskiga zombies och hur hans vän Kevin offrar sitt liv. På slutet kommer han tillbaka till verkligheten då middagen serveras, han tar mod till sig och visar äntligen sina känslor för Elin vid middagsbordet där alla är samlade. Detta slut skulle ju visa att skenet bedrar och att fantasin hos gamlingarna fortfarande lever i allra högsta grad. Det blir en rätt skarp kontrast till det där deprimerande och glädjelösa livet som man kan tro råder på ålderdomshem.

 

Annars kan det sluta med att alla dör, eller att dom kommer tillbaka till ålderdomshemmet och har fått en ännu värre kommandora än Britta, eller att det blir inne med pensionärer och gamlingarna blir lokala hjältar med autografskrivande, besök dagarna ända, kids som går i gubbkeps, rutig väst och allt vad det nu innebär att bli idol.

 

Det var väl vad jag kom på på rak arm sådär. Nu ska jag se på hockey.

Länk till kommentar
Share on other sites

Romero fantast ? ;-)

 

Bra synopsis, kan bli jävligt roligt..

 

Blir det på Svenska eller?

 

Göra själv eller sälja?

 

Klart man gillar Romero!;)

 

Svenska är tanken, men om en producent skulle vilja göra den på engelska för att få en bredare marknad för den, så skulle jag inte gnälla.:)

 

Tuff fråga. Om en producent och SFI faktiskt skulle nappa på det här i nuläget, skulle jag nog inte våga ta på mig det ansvaret pga bristande erfarenhet vad det gäller "riktiga" filminspelningar. Däremot skulle jag vara väldigt selektiv med vem som skulle få göra den, och jag skulle vara på plats under inspelningen för erfarenhetens skull!

---------------------------------------------------------

 

Det jag verkligen skulle vilja ha idéer på är en schysst set-up som ger en riktigt bra pay-off i slutet!

 

Alltså på ett ungefär samma slut, fast med någonting mer!

 

 

 

PS. Josse - endast människor kan bli zombies, och endast kroppsvätskor smittar;) Men tack för tankarna! Keep em comming!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, ärligt talat så tror jag faktiskt att den här filmidén redan ligger ganska nära min bästanivå då zombiefilmer inte riktigt är en favoritgenre. Således tror jag att jag har gjort mitt i den här tråden, men lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, ärligt talat så tror jag faktiskt att den här filmidén redan ligger ganska nära min bästanivå då zombiefilmer inte riktigt är en favoritgenre. Således tror jag att jag har gjort mitt i den här tråden, men lycka till! :)

 

Tack för hjälpen!:)

Länk till kommentar
Share on other sites

väldigt mycket cliché, men samtidigt tycker jag att ålderdomshemmet är en intressant plats för en zombiefilm och att personen Lars kan bli intressant att följa.

 

Vad har Elin för sjukdom? Kanske lider hon av demens vilket leder till att hon inte kommer ihåg Lars från gång till gång. Filmen slutar med att att Lars gjort en hjälte-insats och räddat henne från zombierna. Denna minnesvärda händelse leder till att hon för resten av livet kommer ihåg Lars och blir glad när de träffas.

Länk till kommentar
Share on other sites

väldigt mycket cliché, men samtidigt tycker jag att ålderdomshemmet är en intressant plats för en zombiefilm och att personen Lars kan bli intressant att följa.

 

Vad har Elin för sjukdom? Kanske lider hon av demens vilket leder till att hon inte kommer ihåg Lars från gång till gång. Filmen slutar med att att Lars gjort en hjälte-insats och räddat henne från zombierna. Denna minnesvärda händelse leder till att hon för resten av livet kommer ihåg Lars och blir glad när de träffas.

 

Intressant! Det tål att tänkas på.

 

Igår var en produktiv dag och jag är nu uppe i v7!

Av jord är du kommen kort syn7.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra!

 

Ska det bli en långfilm? Skulle du göra den själv eller ska du sälja den? Isf i sverige eller USA?

 

Långfilm är målet! Jag har ingen riktigt plan. Jag har just skrivit ned en lista med svenska producenter som jag ska skicka synopsiset till. Det jag hoppas på nu är att någon ska nappa och ge mig utvecklingsstöd!:)

 

Funkar inte det får jag hitta på något annat, kanske skicka det till utländska producenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...