Gå till innehåll

Hur bra skrivet tycker du att det här manuset var?  

9 medlemmar har röstat

1. 1. Hur bra skrivet tycker du att det här manuset var?

• Bra för att vara nybörjare
    • medelmåttigt
    • Jag orkade inte ens läsa hela! Tråkigt

Recommended Posts

Postad

(Denna titel är egentligen fejk. Det är vad volym 2 ska heta. Men jag är så paraonid att jag tror att alla ska Stjäla mina ideér. :p Därför har jag också bytt ut några små detaljer.)

Manuset är en början av mitt första riktiga manus, skrivet i rtf. Format. Som nybörjarskrivare har jag säkert några felaktiga detaljer, men jag uppskattar om ni rättar det. Jag tar gärna emot tips om hur jag ska förbättra tekniken såväl som storyn. :9 Hoppas ni gillar det lika mycket som jag gör ! (i alla fall at någon LÄSER det)

Håll till godo! :bire

Dödens vita öga.rtf

Postad

Det här var i och för sig bara en liten liten del av manuset, men det kändes oklart.

Jag fick inget grepp om vad för slags film det var, eller vad som egentligen hände. Men för att vara så kort var det ganska underhållande.

Postad

Om du inte säger vad som är oklart kan jag inte rätta det :p Förklara närmare.

Så vad skulle du ge för betyg? Rösta.

Postad

Först säger en röst "Var inte så säker på det", så står han plötsligt i skogen, eller vad? Och vad är det där vita klotet? Är det meningen att det ska vara "mystiskt" eller går det att förklara närmare vad det är? Vad gör den där? Varför kastade han en sten på den?

Postad

1. Jag har sagt förut att detta är ett SMAKPROV. Då kan du ju inte direkt kommentera handlingen, utan bara tempot tekniken och replikernas kvalite. Förstår du? jag skulle ha redigerat en del oklarheter som inte finns i v.2 men jag KAN inte. Man kan nämligen tyvärr inte redigera uppladdade skrifter.

2.jbergman och _nemo: Om ni inte kommenetrar varför, kan ni knappast kommentera lägre än medelmåttigt. Det verkar ju inte trovärdigt att man kan bedöma manus om man inte skrivit själv. Speciellt om ni inte orkade läsa hela ;)

Postad
jbergman och _nemo: Om ni inte kommenetrar varför, kan ni knappast kommentera lägre än medelmåttigt. Det verkar ju inte trovärdigt att man kan bedöma manus om man inte skrivit själv. Speciellt om ni inte orkade läsa hela ;)

Frågan är väl varför du lade upp röstningsalternativet "Jag orkade inte ens läsa hela! Tråkigt" om du inte anser det vara ett giltigt alternativ? Varför du själv har röstat kan man förstås också grunna på...

Jag läste bara första scenen, sedan stängde jag dokumentet. Jag bryr mig inte om att läsa felformaterade manus. Fast å andra sidan vete fanken om jag läst vidare ändå. Att det saknades en massa beskrivande text och att dialogen var tafflig och att det på det hela taget var en svag och intetsägande scen talade ju inte heller till manusets fördel, om vi säger så.

Och nej, jag behöver inte äta en hel tallrik kattskit för att veta att det smakar skit. Det märker jag vid första tuggan, och sedan äter jag inte mer.

/Jakob

Postad

Ja du bergman, varför la jag upp ett sådant alternativ? Tja, jag ville ju veta vems kommentarer som var värt något. Om du alltid är så där otrevlig förstår jag verkligen inte hur du blev årets hjälpsammats medlem. Du, som är kanske 30 borde väl orka läsa 6 inlägg?

Jag skrev klart och tydligt att jag var nybörjare och att jag tog emot tips. Manuset är INTE felformaterat, eller skriver du i spaltform? Det är lite föråldrat så du vet.

PS. Det var ju synd att du var tvungen att smaka kattskit för att kunna kommentera denna tråd. Nästa gång kanske du inte behöver äta det alls?

Postad
Ja du bergman, varför la jag upp ett sådant alternativ? Tja, jag ville ju veta vems kommentarer som var värt något.

Okej, så om jag har förstått dig rätt så lade du upp alternativet för att veta att exempelvis mina eventuella kommentarer inte var något värda, och ändå uppmanade du mig att kommentera?

Om du alltid är så där otrevlig förstår jag verkligen inte hur du blev årets hjälpsammats medlem.

Jag brukar inte vara otrevlig, däremot ärlig. Jag brukar också bara kommentera manus som jag tycker är något att ha, varför jag inte kommenterade ditt förrän du uppmanade mig. Om du inte vill ha negativ kritik kan du ju säga det från början.

Själv tycker jag att det är betydligt otrevligare att lägga upp en omröstning och sedan kritisera dem som röstar "fel".

Du, som är kanske 30 borde väl orka läsa 6 inlägg?

Va? Jag har läst alla inlägg och jag förstår inte alls vad du syftar på.

Jag skrev klart och tydligt att jag var nybörjare och att jag tog emot tips.

Jaha? Så därför får jag inte rösta på ett av de alternativ du själv lagt upp? Jag förstår verkligen inte alls vad du menar.

Manuset är INTE felformaterat, eller skriver du i spaltform? Det är lite föråldrat så du vet.

Ha ha, yeah right. Tror du ärligt talat att jag inte vet hur ett korrekt formaterat manus ser ut? Du kanske skulle läsa några riktiga manus som omväxling.

PS. Det var ju synd att du var tvungen att smaka kattskit för att kunna kommentera denna tråd. Nästa gång kanske du inte behöver äta det alls?

Um, jag ville liksom inte kommentera, men du skrev några halvt obegripliga meningar om att man var tvungen att kommentera för att kunna ha en åsikt, eller något i den stilen. (Nä, jag vet fortfarande inte exakt vad du menade eftersom det knappast var begriplig svenska. Om jag feltolkade så ber jag om ursäkt.)

/Jakob

Postad

Jag uppmuntrade dig inte att kommentera. Jag sa att du inte ska bry dig med att rösta om du inte kommenterar. Du har FORTFARANDE inte sagt vad som var fel med manuset. men bry inte din stackars hjärna med det. Var bara tyst och låt bli att svara. Om man inte ens förstår svenska och har växt upp där i Sverige förstår jag knapast hur du skulle kunna bedöma ett manus.

Postad

Ha ha, du är för rolig du! Du säger att min röst är värdelös för att jag inte kommenterat, och du påstår att det inte är en uppmaning att kommentera? Vad var då poängen med din kommentar som var riktad till mig och _nemo_?

Och när jag väl kommenterar blir du sur för att jag inte tycker om ditt manus... Ja, vad skall man säga? Jag har redan sagt vad som var fel, men det brydde du dig inte om. Jag påpekade att det var felformaterat, men istället för att kolla upp hur man skall formatera manus envisades du med att säga att det var korrekt formaterat. Jag påpekade också att det fattades en massa beskrivande text, men det brydde du dig inte om. Kom igen, hur ser gården ut? Hur ser William ut? Vilka bilder är det över huvud taget du vill förmedla?

Nu uppmanade du mig förvisso att inte svara, men det struntar jag i. Lägg inte upp omröstningar i fortsättningen om du tänker kasta skit på alla som inte röstar som du tycker att man skall rösta.

Skit bemöts med skit.

/Jakob

Postad

Att disskutera med dig är slöseri med tid. Bra. Tyck det då. Jag har läst hur man fomaterar. Jag har betydigt mycket mer besrkrivande text än de flesta. Jag fastnar inte i dialogerna. Om du tror att du kan bedöma ett manus eftera första scenen är du atingen en manusförfattare, hollywoodregissör eller korkad.

Men men, du har sagt vad du ville säga, alltså sitta framför en dator och gnälla med en tonåring.

Tack för de tvivelkatiga erfarenheter du gett mig. Men det är inte första gången jag skriver på ett forum, jag vet hur manus brukar se ut. Du kan inte lära mig något jag intye vet, tyvärr

Postad

Hej.

Det är faktiskt inte korrekt formaterat. Det är ingen katastrof men det är inte bra heller. Ladda ner manusprogrammet Celtx gratis, det gjorde jag.

Angående historien:

Det är tok för mycket dialog. Försök berätta i bilder istället! Som det är nu blir det helt ointressant med William, Pojken, Teknikern, som håller på och pratar med varandra, därför att man har inte byggt upp någon känslomässig relation med någon av dem. Man bryr sig helt enkelt, blir inte engagerad.

Postad

Bra tack för kritiiken :) Jag har redan celtx det är därför jag skriver i pro. rtf format som du kanske noterade. Jag ska försöka visa i bilder, fast nu så är den här versionen ju redan lite ändrad. Jag visste inte heller att man inte kan radera gamla versioner från forumet så. Men vad är formatfelen? Förklara. jag skriver ju INT Ext V.O där det behövs och så vidare.

Jag skulle ju kunna försvara mig och säga att det här bara är förspel vilket det är, handlingen och storyn har ju inte ens kört igång.

HÅll er till att förklara formatfelen tack :bire

• 3 veckor senare...
Postad
Jag har betydigt mycket mer besrkrivande text än de flesta. Jag fastnar inte i dialogerna.

Är du helt säker på detta?

Och har du läst nånting om karaktärsbeskrivningar?

Postad

Zook, jag har två frågor.

1. Hur gammal är du?

2. Vad f*n håller du på med?

Nej, Zook, du skriver inte bra svenska i dina inlägg, och du verkar inte ens kunna läsa och förstå det viktiga i ett manus. I mitt Piggy-manus kommenterar du de mest oviktiga sakerna, som inte ens stämmer?

Har läst alla dina inlägg med jbergman och kan inte dra någon annan slutsats än att du inte har någon aning om någonting vad gäller alla område inom manusskrivande.

Du berömmer din egen skrivstil och ditt språk och din formatering, och ger mitt 'Piggy' ett "nej du behöver träna"-betyg. Hade jag reagerat som du själv gjorde på ett dåligt betyg i omröstningen skulle jag nog kört över dig...

Postad

tydligen delade meningar om manuset här i den här tråden. om du nu är nybörjare som omröstningen tyde, så tycker jag det var riktigt bra. lagomt med beskrivningar. storyn gick framåt, jag var helatiden intresserad av hur det skulle gå.

strunta i alla som klagar på formatering, för mycket dialog osv. allt är väldigt personligt för hur man skriver. det bästa du kan göra nu, är att skriva klart manuset och spela in filmen. då kommer du lära dig vad som funkade, vad som var ba och vad som kan göras bättre i ditt manus.

lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...