Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har nyss skrivit klart manuset "The Iron Dream" ska nu låta det ligga nån vecka innan det är dax att läsa igenom och revidera hälften "som vanligt" ;-)

Ska tillsdess börja med nästa projekt och detta är historien:

Throughout history, unexplained phenomena’s have occurred. Events that can not be explained: paintings, figures and letters beyond our comprehension. What if these were warning signs? What if?

In the beginning of the Second Century a messenger appeared before St. John of Patmos and gave him a vision of the fate of humanity. The messenger told St. John that seven stone tablets, seven God seals were placed on earth and combined together would grant mankind the entrance to the kingdom of God. But used separately, in greed or personal gain, would unleash a curse upon earth, one curse for each seal. Through time these seals have been broken, one by one, resulting in Famine, Pestilence, War and mass Death of catastrophic proportions.

Now! The seventh seal has been broken and the sound of the first trumpet has echoed throughout humanity. When the seventh trumpet sounds: the end of the world is here.

Only one can save us, only a child, united by bloodline of the twelve tribes of Israel can ask God for redemption and stop the armies of Hades from reaping the world.

The war is upon us and we shall stand our ground.

Låter detta som en bra ide?

Carl76

Postad

Känns som en blandning mellan Indiana Jones, Omen och Da Vinci koden.

Var kommer "language" och "paintings" in i bilden?

Annars låter det spännande.

Säg till hur det går med ditt nästa manus du ska försöka sälja (antar jag att du ska), The Iron Dream.

MVH

Postad
Känns som en blandning mellan Indiana Jones, Omen och Da Vinci koden.

Var kommer "language" och "paintings" in i bilden?

Annars låter det spännande.

Säg till hur det går med ditt nästa manus du ska försöka sälja (antar jag att du ska), The Iron Dream.

MVH

ja..languages blev nog lite förhastat, men det lät bra :-)

men paintings kommer fram i manuset. men t.ex en tavla från franska revolutionen har samma figur avbildad i bakgrunden som en målning från slaget vid hastings.. dvs. kanske en av de fyra ryttarna, t.ex döden.. ja nånting åt det hållet..hints genom historien att världens undergång kommer men vi har inte uppfattat det så förrens nu..

ska revidera Iron Dream om nån vecka sen blir det skickat till USA..

Säger till vilka reaktioner jag får på det om nån alls..

Carl76

Postad

Låter ju lite som den däringa Da Vinci Koden och den boken blev ju mäkta populär bland ungdomarna så nog tror jag det här kan bli bra.

För att utveckla diskussionen lite om du inte har något emot det:

Hur upplever du feedbacken man får här på Voodoofilm? Jag anser att dina manus redan håller en så pass hög klass att kritiken härifrån kan kännas aningen överflödig. Vad får du ut av kritiken här på forumet?

Jag insinuerar inte att folk här på något sätt är dumma och dåliga men det känns som att de manus som publiceras här oftast bara är delar av första utkast och kritiken blir därefter, relativt halvhjärtad och kortfattad. Personligen gillar jag verkligen att läsa de manus som publiceras här och utveckla min förmåga att analysera, kritisera och skriva men jag känner lite motstånd till att publicera mina egna alster då jag tror mig få större utbyte av folk med specialkompetens inom de områden jag eftersöker information samt seriösare och mer djupgående diskussion och feedback från människor på annat håll. Ger det något mervärde att publicera ett manus här, något jag gått miste om då jag ännu inte har testat? Antalet övriga kritiker i mitt liv är trots allt begränsat.

Postad
Låter ju lite som den däringa Da Vinci Koden och den boken blev ju mäkta populär bland ungdomarna så nog tror jag det här kan bli bra.

För att utveckla diskussionen lite om du inte har något emot det:

Hur upplever du feedbacken man får här på Voodoofilm? Jag anser att dina manus redan håller en så pass hög klass att kritiken härifrån kan kännas aningen överflödig. Vad får du ut av kritiken här på forumet?

Jag insinuerar inte att folk här på något sätt är dumma och dåliga men det känns som att de manus som publiceras här oftast bara är delar av första utkast och kritiken blir därefter, relativt halvhjärtad och kortfattad. Personligen gillar jag verkligen att läsa de manus som publiceras här och utveckla min förmåga att analysera, kritisera och skriva men jag känner lite motstånd till att publicera mina egna alster då jag tror mig få större utbyte av folk med specialkompetens inom de områden jag eftersöker information samt seriösare och mer djupgående diskussion och feedback från människor på annat håll. Ger det något mervärde att publicera ett manus här, något jag gått miste om då jag ännu inte har testat? Antalet övriga kritiker i mitt liv är trots allt begränsat.

Josse!

Tack för kritiken!

Jag ska bort nu men jag svarar på detta när jag kommer hem!

Carl76

Postad

Det är en bra idé, men den har tyvärr redan använts ganska många gånger förut i olika inkarnationer, vid ett tillfälle ganska nära så som du beskriver (men jag kan inte för mitt liv komma ihåg titeln på filmen). Inte så konstigt kanske med tanke på att ursprungstemat med de sju sigillen kommer från Uppenbarelseboken i Bibeln. Till och med Bergman har nosat på ämnet med "Sjunde Inseglet", engelsk titel "The Seventh Seal".

Men jag gillar verkligen temat du är inne på. Kanske om du frigör temat från biblisk koppling och gör en egen story, något annat än sigill och andra igenkänningstecken, siffran sju osv. Eller om du söker upp en mindre använd variant av den bibliska apokalypsen. Just det temat är förvisso redan använt hundratals gånger om... Varför inte söka storyn i en annan religion?

Postad
Det är en bra idé, men den har tyvärr redan använts ganska många gånger förut i olika inkarnationer, vid ett tillfälle ganska nära så som du beskriver (men jag kan inte för mitt liv komma ihåg titeln på filmen). Inte så konstigt kanske med tanke på att ursprungstemat med de sju sigillen kommer från Uppenbarelseboken i Bibeln. Till och med Bergman har nosat på ämnet med "Sjunde Inseglet", engelsk titel "The Seventh Seal".

Men jag gillar verkligen temat du är inne på. Kanske om du frigör temat från biblisk koppling och gör en egen story, något annat än sigill och andra igenkänningstecken, siffran sju osv. Eller om du söker upp en mindre använd variant av den bibliska apokalypsen. Just det temat är förvisso redan använt hundratals gånger om... Varför inte söka storyn i en annan religion?

ska nog försöka koncentrera det på de fyra ryttarna av apokalypsen..

Postad

Hur upplever du feedbacken man får här på Voodoofilm?

Vad får du ut av kritiken här på forumet?

161 visningar och 3 inlägg, det är feedbacken ;-)

kritiken är mest "det påminer om" varianten..

bryr mig inte så mycket om kritiken man får på detta forum, det är du och nån enstaka mer som man tar åt sig av..

jag har personer som läser och kritiserar mina manus, t.ex min agent och andra inom den här branschen, vad de säger lyssnar jag däremot mycket på..

jag postar ideer på detta forum för att se reaktioner, om det skulle kunna bli en bra film!

Postad

Lite seriösare kritik då:

Tycker som vanligt att du har ett väldigt levande språk även om detta bara är en kort idébeskrivning. Gillar absolut när det finns förankring i verkligheten vare sig det är en film om andra världskriget eller en fantasifull alternativ historisk händelse som tar avstamp i saker som t ex. religion, legender eller berömda personer.

En grej jag tänkte på är att jag vill ha en bra motivering och intressant bakgrund till varför det utvalda barnet är utvalt. Visst hans blodslinje förenar Israels tolv ursprungliga stammar och det håller som motivering men hans bakgrund får inte framställas som för ogenomtänkt. Tycker ofta det är ett problem i filmer som handlar om superhjältar och utvalda personer. T ex. Spindelmannen som blir biten av en radioaktiv spindel och får dess krafter (wtf?), sedan tar han på sig att börja bekämpa brottslingar klädd i spindeltrikåer (wtf igen?). Eller Neo som helt enkelt är en datornörd som av nån oförklarlig anledning ska rädda mänskligheten enligt nån dammig gammal profetia (om jag minns rätt). Jag vill ha en solid grund för den utvalde att stå på utan att den för den skull ska kännas krystad och kliché. Egentligen är detta inte ett så stort problem att det motiverar hur stor del av detta inlägg det tar upp men det var i alla fall en sak jag kom att tänka på så jag tyckte det var lika bra att förmedla den.

Vidare så har jag länge fascinerats av apokalypsens fyra ryttare och att se dem komma ridande som en del av den stundande undergången skulle kunna bli en fantastiskt mäktig scen. Gillar också trumpeterna, får sjuka rysningar av Rohan's stridshorn som nyttjas i LOTR-filmerna.

Det är ju en väldigt kortfattad idébeskrivning så jag vet inte hur stor vits det är att gå djupare in i spekulerandet, dessutom så är jag rätt så dåligt påläst vad gäller de abrahamitiska religionerna. Kände just att det kunde vara väldigt intressant att se en äventyrlig film som berör Islams uppkomst och/eller utveckling, vet egentligen ingenting om Islam.

Nåväl, en bra idé med potential för många episka och storslagna scener. Dock så tror jag en Hollywoodbudget är av nöden för att lyckas uppnå tillräcklig storslagenhet.

Postad

känns som vi är på samma spår!

manuset tar sin början i Cahawba Alabama 1825 med en introduktion av döden som är där för att inkassera en dömd mördares själ för tjänstgöring "in the armies of Hades"

väldigt visuella scener där man oxå får en glimt av Hades armeèr!

denna händelse är sedan nertecknad av domaren som dömde mannen och sedan bevittnade denna händelse och detta dokument är idag endel av "legends of American Ghost Towns"..

Denna figur (döden) har även setts på andra ställen på jorden vid olika tidpunkter som också finns nedskrivna t.ex. vid avrättningen av en SS-Vakt vid Treblinka 1945 och under Spanska Inkvisationen 1404..

Kommer även vara introduktioner av Famine, War och Pestilence på likanande sätt, det finns dokument och tavlor som indikerar att dessa väsen har setts genom historien..

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Tror denna historia kan bli spännande och bra!

Postad
känns som vi är på samma spår!

manuset tar sin början i Cahawba Alabama 1825 med en introduktion av döden som är där för att inkassera en dömd mördares själ för tjänstgöring "in the armies of Hades"

väldigt visuella scener där man oxå får en glimt av Hades armeèr!

denna händelse är sedan nertecknad av domaren som dömde mannen och sedan bevittnade denna händelse och detta dokument är idag endel av "legends of American Ghost Towns"..

Denna figur (döden) har även setts på andra ställen på jorden vid olika tidpunkter som också finns nedskrivna t.ex. vid avrättningen av en SS-Vakt vid Treblinka 1945 och under Spanska Inkvisationen 1404..

Kommer även vara introduktioner av Famine, War och Pestilence på likanande sätt, det finns dokument och tavlor som indikerar att dessa väsen har setts genom historien..

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Tror denna historia kan bli spännande och bra!

Jag gillar verkligen idén, och tror och hoppas att du kan göra ett bra jobb med tanke på att du är seriös och faktiskt fått ett manus sålt!

Jag udrar bara om du har sett The Gathering? En lågbudgetproducerad och något underskattad skräckis, men den har lite utav samma premiss som din historia verkar bygga på. Ja tvivlar på att filmerna blir lika varandra på något sätt, men du borde kolla in den iaf!

Postad
Jag gillar verkligen idén, och tror och hoppas att du kan göra ett bra jobb med tanke på att du är seriös och faktiskt fått ett manus sålt!

Jag udrar bara om du har sett The Gathering? En lågbudgetproducerad och något underskattad skräckis, men den har lite utav samma premiss som din historia verkar bygga på. Ja tvivlar på att filmerna blir lika varandra på något sätt, men du borde kolla in den iaf!

Den ska jag kolla upp, men jag har säkert sett den nångång..

Tack för tipset!

Postad

Tänkte på en grej till som jag tycker är viktig att tänka på med utgångspunkt i detta "God seals were placed on earth and combined together would grant mankind the entrance to the kingdom of God.".

För att det ska beröra på bästa sätt så får inte framställningen av t ex. himmelriket kännas bristfällig. Himmelriket ska ju vara den ultimata platsen för en människa att hamna på så att säga och jag skulle personligen aldrig våga mig på att försöka visualisera himmelriket, helst inte ens försöka beskriva i tal eller text vad som finns där. Här tycker jag att ju mindre man får veta desto bättre eftersom varje försök att beskriva himmelriket skulle vara bristfälligt och inte i närheten av de förväntningar folk har.

Nu menar jag inte att bara för att du skrev som du gjorde så har du för avsikt att ha med himmelriket i filmen men vad jag skrev gäller också för helvetet och all form av total och absolut ondska, godhet, visdom osv. Det blir lätt parodi om man inte besitter insikt i vad som faktiskt är absolut ondska eller vishet vilket nog ingen levande människa gör. Därför tycker jag att denna typ av ämnen oftast berättas bäst i så vag form som möjligt.

Postad
Tänkte på en grej till som jag tycker är viktig att tänka på med utgångspunkt i detta "God seals were placed on earth and combined together would grant mankind the entrance to the kingdom of God.".

För att det ska beröra på bästa sätt så får inte framställningen av t ex. himmelriket kännas bristfällig. Himmelriket ska ju vara den ultimata platsen för en människa att hamna på så att säga och jag skulle personligen aldrig våga mig på att försöka visualisera himmelriket, helst inte ens försöka beskriva i tal eller text vad som finns där. Här tycker jag att ju mindre man får veta desto bättre eftersom varje försök att beskriva himmelriket skulle vara bristfälligt och inte i närheten av de förväntningar folk har.

Nu menar jag inte att bara för att du skrev som du gjorde så har du för avsikt att ha med himmelriket i filmen men vad jag skrev gäller också för helvetet och all form av total och absolut ondska, godhet, visdom osv. Det blir lätt parodi om man inte besitter insikt i vad som faktiskt är absolut ondska eller vishet vilket nog ingen levande människa gör. Därför tycker jag att denna typ av ämnen oftast berättas bäst i så vag form som möjligt.

åter igen så känns det som vi är på samma spår!

min intention är att vinkla detta mer till apokalysens 4 ryttare, det andra näms men absolut inte ingående precis som du just beskrev det!

hade tänkt skriva några inledande scener till den här historien inom kort, har du kanske lust att agera lite boll plank då`

när du ser hur jag tänkt mig att det ska utspelas?

la även in en outline till tråden "scenes" som beskriver manusets innehåll, ganska intesägande men vad tror du om det?

nu är det redan sålt men tror du resultatet kan bli bra? om nu inte nån totalt galen regisör sätter tänderna i det ;-)

Postad

Tycker det låter som ett bra val att lägga fokus på ryttarna, kan bli fyra väldigt starka karaktärsporträtt som det blir en fröjd att bygga en film kring.

Visst ställer jag gärna upp och bollar idéer men jag kan inte lova att jag är till någon hjälp. Jag är blott amatör inom ämnet och jag tycker som tidigare nämnts att dina manus redan håller en rätt hög nivå. Men om det är av intresse så är det bara att höra av sig.

Angående outlinen i tråden scenes så kommenterar jag det i den tråden.

Postad

Först vill jag kommentera josses inlägg om "hur upplever du feedbacken?" Jag tycker att det roligaste på filmforum överlag är att få ta del av och ge kritik till manus, något som jag ditåt börjar få kläm på. :p Men prolemet är att det finns tusentals manus och ingen orkar läsa alla så vad gör man? SVAR: Man skaffar en snitsig titel. Som jag. Men nu går jag offtopic.

Alltså, denna ide´ verkar ju intressant även om det känns Lite Indiana Jones. Men det är ju faktiskt inte ditt fel. I alla fall så håller jag faktiskt på med liknande ideer men jag kör med maskin koncept. Jag rekomenderar inte som Devian, att du skippar det bibliska, döden och de fyra ryttarna är starka metforer som man hittar i stort sett överallt, speciellt i litteraturen. ;)

(Jag har nästan alltid med döden. Och jag är ändå 14 och kör sci -fi. )

En av KÄRNPUNKTERNA är när du tänker göra karaktären till barnet. Då måste du tänka på n a m n e t. Det är viktigt att framställa en sådan här legendarisk person på rätt sätt. Det är lätt hänt att man fastnar i roller som typisk israel, typisk jude osv. Mitt -tips- för att lösa det här är att se på barnet ur en alldaglig synvinkel. Vad har det för intressen, hu går det i skolan osv.

En annan viktig faktor är den närmaste familjen, hu religsa de är osv. Jag skulle inte göra dem för religösa, och rollen som ättling i tolv stammar borde vara inofficiell.

Hoppas att du fick bra tips här. Säg gärna vad du tyckte om kritiken :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...