Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter med en nyinköpt upplaga av CS4 och har problem med Premiere Pro.

Jag har ingen bild i varken Program-monitorn eller Source-monitorn vid preview/playback. Det är bara blankt. Resizar jag fönstret buggar sig sidorna så jag undrade om det var codecs eller drivrutiner jag saknade men så var inte fallet. Har senaste drivisarna från nvidia och 64-bitars K-lite pack. (detta fixade jag efter att jag upptäckt problemet så dessa har inte heller orsakat problemet)

http://i39.tinypic.com/21eb1uf.jpg

Klickar jag i Program-monitorns ruta med CTI:n över mitt klipp får jag bild och kan scrubba, men jag kan inte trycka play - oavsett röd, gul eller grön timeline. Har också provat flera format .mov .avi och ae-composits via dynamic link.

Kör Intel i7, Geforce gtx 260 på Vista Ultimate 64-bitars OS.

Har en deadline till imorgon kväll så det är brådis, men i värsta fall får jag ljudlägga i AE. Tack på förhand.

Postad

Och du kör senaste WHQL-drivern (182.50)? (Inte nån obskyr betadriver för spel?)

Uppdaterat till 4.01?

Är du admin i burken?

Testa att skapa en ny user och kör därifrån.

Testa att tillfälligt plocka bort prefs filen (återskapas vid omstart) - finns här i ditt fall: C:\Users\"USERNAME"\AppData\Roaming\Adobe\Premiere Pro\4.0

/Max

Postad
Och du kör senaste WHQL-drivern (182.50)?
Ja.

Uppdaterat till 4.0.1?
Ja, alldeles nyss, fortfarande samma problem

Är du admin i burken?
Ja, ensam användare och admin.

Testa att skapa en ny user och kör därifrån.
Ingen skillnad. Problem kvarstår.

Testa att tillfälligt plocka bort prefs filen (återskapas vid omstart) - finns här i ditt fall: C:\Users\"USERNAME"\AppData\Roaming\Adobe\Premiere Pro\4.0
Tog bort filen och startade upp, men problemet kvarstår.
Postad

Har du avinstallerat något efter CS4 var inlagt? Ex K-Lite packet? Eller en gammal CS3?

Om så är fallet, eller egenligen i vilket fall som helst, gör en repair-installation. Har faktiskt inte hört om någon som haft det problemet efter en uppdatering av drivern för grafiken...

/Max

Postad

Nej CS4 installerades efter drivrutinerna och detta var på en helt ny dator. Tycker du jag borde göra en reparationsinstallation trots detta?

Startade upp Encore idag för första gången och konstaterar att det är samma fel där på preview.

Postad

Hmm... var det så att du testade PPro först och det funkade inte? Och sen nVidia och K-lite?

Det finns (tyvärr) inget värre än K-lite's codec pack så det KAN vara boven i dramat även om det blivit bättre (ett tag stog K-lite för nästan 30% av alla supportcase). Och det värsta är att det är svårt som fan att få bort. Om du kan göra en återställning till INNAN K-lite kom i så kan det också vara ett alternativ.

Är inte förvånad över att Encore inte funkar för den använder samma "Playback engine" (MediaCore som man ser blinka förbi vid uppstart).

/Max

Postad

nVidia-drivrutinerna installerade jag före suiten. Därefter K-lite-pack när preview inte funkade. Nu har jag installerat om hela suiten och avinstallerat K-lite pack men jag har fortfarande samma problem.

Jag upptäckte dock igår att jag har samma sorts preview-fel i Photoshop. Jag ser alltså ingen bild förrän jag tar tag i fönstret och drar i det. Så fort jag släpper musen blir bilden grå igen. Aldrig varit med om något liknande..

Några nya aningar Max?

Postad

Mailade USA förra veckan, men dom han gå på semester och är dessutom borta hela denna vecka... Har aldrig hört talas om felet innan och har snokat genom vår buggdatabas utan att hitta nått heller.

Är Photoshop uppdaterat till .01?

En variant är, mot normala "råd", att testa med den senaste drivern från grafikkortstillverkaren och se om det hjälper. Har du nått annat graffekort att testa med? (Har du vägarna förbi Adobe-kontoret i Kista och som av en händelse råkar ha burken under armen kan du testa med mitt Quadro CX - dock ett fullängdskort, men det är nog det du har redan)

Har du förresten testat något spel eller ngt grafikkortstest, typ 3DMark eller liknande?

/Max

Postad

Nu har jag ju installerat om hela suiten så ingenting är uppdaterat. Jag har ett Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA installerat i burken. Spel fungerar utmärkt med ultrahöga grafikinställningar. Drivern som är installerad är version 182.50 WHQL. Har ett annat kort att testa med, men det vore ett jäkla kneg så det är klart jag helst undviker det.

Kom precis hem från inspelning så jag är helt bombad, kollar med äldre drivers imorrn. Uppskattar att du tar dig tid att hjälpa mig.

Postad

Jag är inne på Max's spår. Jag har sett flera som har problem med helt nya datorer, som borde fungera klockrent men som knappt orkar spela upp något alt dålig preview. Nedgradera drivrutinerna är ett ganska säker kort i dom här lägena. :)

Postad

Fick idag hjälp med att göra en återställning från när datorn var ny med Norton Ghost och nu fungerar preview som vanligt. Frågan är dock om jag ska uppdatera till senaste versionen av suiten och drivrutinerna på graffekortet?

Postad

Hmm... suiten, absolut. En hel del buggfixar och nyheter i patcharna. Graffekortet... bra fråga. Beror väl på om det är något spel som tjafsar - annars skulle jag nog strunta i det.

Plus: K-lite = Baaaad.

/Max

Postad

Vågar man sticka ut hakan och ifrågasätta användandet av "codec-packs" alls i redigeringsdator? Installera codec vartefter man upptäcker behovet istället(!)

VLC har funkat i 98 fall av 100.

Jag kan tycka mig uppleva mer problem än enkelhet med dom där, och så verkar det alltid ha varit. Jag kan ha felaktiga fördomar nu, men jag slutade själv med de där för ett bra tag sen då jag fick problem med diverse redigeringsmjukvaror. Sen dess upplever jag mig aldrig ha haft några "grafiska/video" problem, bara ibland problem att spela upp, men det har löst sig ändå senare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...