Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har lite frågor om denna fina kamera:

Jag har läst om den och man ska kunna välja att spela in i 720p. Kan man det? Varken min dator eller min skärm klarar av 1080i så det får bli 720p.

Hur stark dator behöver jag för att spela upp en färdigredigerad film i 720p? Just nu klarar min dator av att spela upp filmer i 720p och klipp från en Nikon D90 som jag laddade ner från en sida. Är HV30's klipp mer krävande?

Är det mycket problem med vobbling? Kan någon förklara mer exakt vad det är?

Hur stora på ett ungefär blir klippen, och hur mycket rymmer ett Mini-DV-band?

Vad behöver jag för band?

Är det vanliga Mini-DV eller är det något speciellt HD-band?

Och en fråga till:

Finns det någon här som skulle vilja ladda upp ett par 720p, råa klipp från HV30, så att jag kan se om datorn pallar det? Skulle vara super!

Återkommer med fler frågor framöver!

Tack på förhand!

Postad

Har bara HV20 och den har inget 720p läge. Jag kan därför inte bidra med något klipp.

Jag har inte haft några problem med vobblig på min kamera. Det var något jag läste en del om innan köp och var orolig för men hade helt glömt bort till jag läste denna tråd.

HDV är ganska snällt mot datorn. Jag fixar att köra det på en 5 år gammal bärbar mac. Dock inte med raketfart. Vad har din dator för spec. ?

Jag har kört vanliga sony min-dv band in min HV20 i två år utan problem. Dom rymmer 60 min oavsett om du kör HD eller DV.

HDV tar lika mycket plats som DV, runt 13-14 Gb per timme.

http://www.hv20.com är en guldgruva när det gäller info om dessa kameror.

Postad

Varken HV20 eller HV30 har något 720p-läge, det går ju att konvertera klippen i datorn förstås innan man redigerar. Du ser ju inte på klippen i fullupplösning på datorskärmen. Du kan ju alltid exportera ut till band på HV30 igen och se filmen i 1080i på en platt-teve.

Jag kan omöjligen jobba med HDV på min ca 5 år gamla laptop (PC med Premiere) men en tre år fast snabb stationär dator är mer än ok.Fast igen, så kan man konvertera klippen till någon codec som är snabbare. Jag antar att en äldre mac är lättare eftersom klippen konverteras automatiskt i iMovie eller FinalCut?

Det finns Mini-DV-band som är avsedda för HD, de står på, är lite dyrare. De ska klara dropouts bättre men vanliga band av bra kvalitet funkar (men spela inte över dem).

Vobblingen finns diskuterad i många trådar här, sök så ska du finna. Själv har jag inte sett det som ett problem, men jag varken panorerar snabbt eller springer med kameran.

Postad

"Jag kan omöjligen jobba med HDV på min ca 5 år gamla laptop (PC med Premiere)..."

Jag är långt ifrån någon expert så ta mitt råd här med en nypa salt: Testa att ladda hem demoversionen av Sony Vegas. Har just testat premiere elements och vegas studio 9 på mina gamla häckar till datorer. Båda fixar att redigera HDV med vegas men även den kraftfulaste av de två hade stora problem med problem DV när jag testade premiere elements.

Kollar man systemkraven för de bägge programmen så visar det sig också att vegas ställer lägre krav på maskinerna än elements... Jag inbillar mig därför att vegas är ett bättre val för oss med lite äldre burkar.

Postad

Jag använder faktiskt min gamla powerbook g4 för all capture eftersom min macbook saknar firewire. Är det bara små grejor jag ska göra så redigerar jag klart på den. Kör Final Cut Express och OS X 10.5.6 1,25 gB ram och 1,5 ghz processor. Fast fläktarna får jobba ;)

Använder den även till live capture med Quicktime Pro ibland.

När jag sist hade en PC, typ 1,5 år sen, så provade jag olika program och Vegas var det som funkade bäst. Så prova det.

/KN

Postad
Varken HV20 eller HV30 har något 720p-läge, det går ju att konvertera klippen i datorn förstås innan man redigerar. Du ser ju inte på klippen i fullupplösning på datorskärmen. Du kan ju alltid exportera ut till band på HV30 igen och se filmen i 1080i på en platt-teve.

Jag kan omöjligen jobba med HDV på min ca 5 år gamla laptop (PC med Premiere) men en tre år fast snabb stationär dator är mer än ok.Fast igen, så kan man konvertera klippen till någon codec som är snabbare. Jag antar att en äldre mac är lättare eftersom klippen konverteras automatiskt i iMovie eller FinalCut?

Det finns Mini-DV-band som är avsedda för HD, de står på, är lite dyrare. De ska klara dropouts bättre men vanliga band av bra kvalitet funkar (men spela inte över dem).

Vobblingen finns diskuterad i många trådar här, sök så ska du finna. Själv har jag inte sett det som ett problem, men jag varken panorerar snabbt eller springer med kameran.

Hur exakt konverterar jag klippen till 720p? Det blir väl ingen kvalitetsförlust?

Tack för informationen!

"Jag kan omöjligen jobba med HDV på min ca 5 år gamla laptop (PC med Premiere)..."

Jag är långt ifrån någon expert så ta mitt råd här med en nypa salt: Testa att ladda hem demoversionen av Sony Vegas. Har just testat premiere elements och vegas studio 9 på mina gamla häckar till datorer. Båda fixar att redigera HDV med vegas men även den kraftfulaste av de två hade stora problem med problem DV när jag testade premiere elements.

Kollar man systemkraven för de bägge programmen så visar det sig också att vegas ställer lägre krav på maskinerna än elements... Jag inbillar mig därför att vegas är ett bättre val för oss med lite äldre burkar.

Okej. Jag har fullversionen av Vegas 7, så det är ingen fara.

Henrik

Postad
Jag tror faktiskt bara den klarar 576i50, 1080i50 och 1080p25 (den sista wrappat i 1080i50).

Okej. Men hur gör jag så att 1080p-klippen blir i 720p?

Postad

Det beror ju på var i kedjan du vill ha 720p? Med lämplig programvara i datorn skalar den ju om det.

Vill du bara titta på 720p så bränn ut en 576i-DVD, kör den i en nyare DVD-spelare, ställ in uppskalning vid komponent eller HDMI till 720p, och vips kan du se 720p på tvn.

Som sagt, beror ju på vad du vill göra...

(Jag slog också till på en HV30 i veckan, då nu har jag förhoppningsvis en billig "bandspelare" med HDMI för att spela upp banden från Z1:an.)

Postad
Okej. Men hur gör jag så att 1080p-klippen blir i 720p?

MPEG Streamclip är ett enkelt sätt. Annars så kan du säkert skapa ett 720p-projekt i Vegas, importera dina 1080i-klipp (akta så den inte croppar bilden bara) och exportera ut som 720p.

Postad
MPEG Streamclip är ett enkelt sätt. Annars så kan du säkert skapa ett 720p-projekt i Vegas, importera dina 1080i-klipp (akta så den inte croppar bilden bara) och exportera ut som 720p.

Okej. Vad är crop?

Jag funderar också på att införskaffa mig en skärm med 1920x1200-upplösning. Behöver man en starkare dator eller kan man använda den till vilken dator som helst?

Tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...