Simonkolina Postad 2 april 2009 Postad 2 april 2009 Jag har hört att filmfilen tappar upplösning eller skarphet eller vad det nu var, när man kollar på filmen i själva filmkameran efter att man spelat in filmen. Är det verkligen så? Tappar film också skarphet vid överföring till dator? 0 Citera
StenR Postad 2 april 2009 Postad 2 april 2009 Jag har hört att filmfilen tappar upplösning eller skarphet eller vad det nu var, när man kollar på filmen i själva filmkameran efter att man spelat in filmen. Är det verkligen så? Tappar film också skarphet vid överföring till dator? Monitorn i kameran klarar inte av att visa hela upplösningen, så det kan t ex vara svårt att se skärpan där om du har en HD-kamera. Nej du tappar ingenting vid capture (digital överföring). 0 Citera
Simonkolina Postad 2 april 2009 Författare Postad 2 april 2009 Jaha, men jag menar att själva upplösningen på filen "skadas" om man ser på den innan capture. Är det så? 0 Citera
StenR Postad 2 april 2009 Postad 2 april 2009 normalt inte. men om du spelar bandet många gånger i kameran så slits det ju och du kan få dropouts. 0 Citera
Simonkolina Postad 2 april 2009 Författare Postad 2 april 2009 okej, har bara hört det någonstans ifrån. Det kan ju vara myt så klart. ;P 0 Citera
Nyaz Postad 2 april 2009 Postad 2 april 2009 Nej då, du tappar ingen kvalitet på att kolla på det i kameran (det vore ganska dåligt om det var så...), men däremot om du kör med band kan du råka komma åt power-knappen då den har en tendens att sitta på samma lilla plupp som man använder för att switcha mellan playback läge och inspelningsläge, vilket resulterar i att du kan få lite fuckad tidskod. Vad betyder det då? Jo, det betyder att redigeringsprogrammet kan sura lite när du ska captura det senare. Inga större problem, utan bara att om du har satt programmet på att captura rakt av så kommer den stanna till vid det tillfället när kameran var av/på och du får starta igång capture-grejen igen från samma punkt som den stannade. Inte jättejobbigt, men lite irriterande... speciellt om man gått iväg en stund och upptäcker att den slutat captura precis en halv minut efter att du gått därifrån... :P 0 Citera
Team_fagott Postad 2 april 2009 Postad 2 april 2009 Videokamera inte filmkamera (sorry men jag måste) 0 Citera
Bleckert Postad 3 april 2009 Postad 3 april 2009 Videokamera inte filmkamera (sorry men jag måste) Bra kommentar! 0 Citera
Simonkolina Postad 3 april 2009 Författare Postad 3 april 2009 okej, jag menade videokamera xD tack för svaren! 0 Citera
Nyaz Postad 3 april 2009 Postad 3 april 2009 Videokamera inte filmkamera (sorry men jag måste) Happ, det har du ju faktiskt rätt i :D Sa jag filmkamera nån gång? *skummar igenom tidigare post* Nepp. Bra ^_^ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.