Gå till innehåll

Extern disk för både Mac och PC


Foto

Recommended Posts

Har en extern disk med filmklipp... Råmaterial alltså. Det är en Seagate FreeAgent 1TB. Disken har anslutningar för USB, Firewire400 och eSATA...

 

Den är NTFS-formaterad och borde väl då kunna läsas av en Mac... Har själv PC men skulle redigera det här materialet på en Mac med FinalCut.

 

Men Mac-datorn vill inte läsa disken!?

 

Den behöver bara läsa från disken alltså. Att mac inte kan skriva till NTFS har jag fått förklarat för mig men alla jag frågat har sagt att Mac läser NTFS... Så lite förbryllad är jag. Alla Mac-entusiaster lovordar ju sina Apple-datorer för att allt är så enkelt att ansluta och att allt bara fungerar plug-and-play... So to say... Men ack nej... Så himla lätt var det tydligen inte.

 

Är den här typen av externa diskar dedicerade för endast det ena eller andra operativsystemet?

 

Eller vad är det som är haken?

 

Har skickat en fråga till Seagates support men inte fått något svar ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, snabbt svarat!!!

Vet inte vilken version det är - sitter inte vid den datorn nu - men jag ska kolla. Tack för tipset - nu har jag i alla fall en trådände att börja nysta i. Kanon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte hunnit kolla vilket OS det är fråga om ännu. Men jag tänkte jag kunde förtydliga symptomen..

 

Det som hände var att disken surrade och lät, men lampan tändes inte. Lampan ska ju indikera att kontakt med datorn är upprättad och datorn visade inga som helst tecken på att vi anslutit något till den.

 

Har för mig att jag läst om någon som haft likande problem. Kanske här på Voodoo men jag kunde inte hitta det nu. Och jag minns inte hur det gick...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan lätt kolla om det finns kontakt med datorn i OSX.

 

Öppna - Program - Verktygsprogram - Skivverktyg.

 

Till vänster dyker alla diskar upp. Även om de inte är formaterade "rätt". Hittar du inte din disk där så skulle jag byta anslutning från USB till Firewire, eller tvärt om, och kolla igen.

OBS här kan du formatera, radera och göra en massa skada om du inte är försiktig.

Hittar du den i skivverktyg så prova ett program som detta.

Om testversionen av programmet klarar att hitta disken men du inte vill köpa ett program så kan du ge dig på följande: Installera MACfuse och en NTFS driver. Då ska du få stöd i systemet för NTFS-diskar.

 

Glöm inte att posta hur det gick.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade tva stycken 750 seagate FreeAgent till en Mac och det funkade hyffsat, ibland sa kande de for att inte synas i OSet (de var formaterade for bara Mac).

 

Man fick gora saker som dra ur strommsladden och sla pa dem igen for att fungera nar de brakade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sitter nu vid Macen men har inte den extarna disken. Däremot har jag en annan NTFS-formaterad disk (Western Digital) med USB. Den är det inga problem med. Macen hittar den och kan läsa från den. Så det är inte formatet som strulade med den andra disken.

 

Nu har dock ett annat problem dykt upp: FinalCut gillar inte mina avi-filer.

 

Men mer om det i en annan tråd: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=23924

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...