Gå till innehåll

HV30 VS. Canon HF100...vilken?


Taste FX

Recommended Posts

Ska köpa ny HD-kamera nu och när man gör ett köp så vill man ju helst inte göra bort sig. Så tack för att ni finns så man kan fråga er:)

 

Hur som helst, först var jag jättemycket inne på en Canon HV30 (1920x1080 interlaced)

men sen så fick jag tipps på att köpa en Canon HF100 istället (1920x1080 Progressive??)

 

Anledningen var för att Canon HF100 sägs ska kunna filma i 1920x1080 i Progressive, men är det sant? Och har Canon HF100 gängor så man kan skruva fast en 35mm Adapter?

 

Åter igen, tack för att ni finns här:)

/MVH Taste FX

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade också uppskattat om några kunniga här på forumet tog sig lite tid att berätta lite om HF100, fördelar/nackdelar.

 

Jag vet att det finns massor på nätet och söka och även disskuterats här men färsk info från kunniga är alltid trevligt :)

 

HF100 kan väl användas för att göra kortfilmer på amatörnivå?

 

Många verkar vara tekniknördar här som vill ha det senaste och bästa men i slutändan handlar det bara om att man är en duktig filmskapare eller inte.

 

Chaplin hade inte en HD kamera när han spelade in Goldrush på 20-talet, men den är så mycket mer sevärd än de flesta av dagens högteknoligiska filmer :)

 

Aja, nu kom jag off lite här, men visst klarar vanliga kameror som Canon HF100 att fixa bra inspelning och redigeras om datorn med program som Adope Premiere pro?

 

TAAACK FÖR SVAR (L)

Länk till kommentar
Share on other sites

asså i slutändan tror jag att en Canon HV30 blir bättre. Allt hänger inte bara på om den kan filma i progressive eller inte. Med det jag stör mig väldigt enormt på är att på canons hemsida så står det att HF100 filmar i 1080p medans på Canon HV30 står det att den filmar i 1080i, men grejen är den om man bläddrar ner lite på Canons produktblad om Canon HV30 så står det att den filmar i 25p. Asså kan dom inte bestämma sig??...Man blir ju helt förvirrad!

Länk till kommentar
Share on other sites

HF100 och HV30 är väldigt lika. Slutresultatet skiljer inte särskilt mycket.

 

HF100 slipper du bandljud, mindre, och har 1920x1080p.

HV30 kan spela in i DV, HDV 1080i50 (1440x1080 pixlar).

 

Så om du vill ha band köp HV30, om du vill ha minneskort köp HF100.

Eller vänta ett par veckor tills HF s100 kommer. Den kommer nog vara bättre än HV30.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...