Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har köpt en ny extern hårddisk (LaCie d2 Quadra) för att kunna redigera samma film på två olika datorer. Köpte bland annat just denna disk för att den stödjer formatet fat32. Något som tydligen innebär att både mac och pc tydligen kan både läsa och skriva på den. Har dock fått reda på att det endast går att använda filer upp till 4 gb med fat32 formateringen. Alltså kanske inte det bästa om man ska hålla på med film =(.

Alltså har jag två frågor. Den ena är vilket format skall jag använda på disken. Går det att lösa på något sätt så att både mac och pc kan både läsa och skriva på disken samt om det går att möjliggöra att hantera större filer än 4 gb.

Den andra frågan är... Går det över huvud taget att arbeta med samma film på två olika datorer när de dessutom är en pc och en mac? Om detta går hur ska jag göra då?

Redigeringsprogrammet är premiere på båda.

Postad

För att använda filer större än 4GB i Windows kräver att du kör NTFS som filsystem. Problemet med NTFS är att du har inte skrivrättigheter på den om du kopplar den till en MAC. Det finns dock program till MAC som du installerar och får då full åtkomst till NTFS-filsystemet. Exakt vilket program vågar jag dock inte svara på, det jag kollat på själv kostar några slantar. Googla på det så hittar du.

Det bör för övrigt inte vara några problem att redigera samma material från en PC på en MAC.

Postad

Värt att tillägga är att de program som ger MAC användaren tillgång till NTSF-diskar gör inte att program som tex Final Cut kan läsa dem. Det är endast genom det extraprogrammet som man kommer åt innehållet på disken.

/KN

Postad

hupp.. att det var så illa ändå. Men går det inte att "läsa" bara ? skriver görs ju bara i projektfilen och renderingar som egentligen kan sparas på interndisk för att sen flyttas/kopieras.

Eller tänker jag knasigt?

Postad
Värt att tillägga är att de program som ger MAC användaren tillgång till NTSF-diskar gör inte att program som tex Final Cut kan läsa dem. Det är endast genom det extraprogrammet som man kommer åt innehållet på disken.

/KN

Är det verkligen sant med NTFS for Mac?

"Mount the Windows partitions as native ones - just install the driver and access your Windows partitions as desired"

Hur det däremot funkar åt andra hållet (läsa mac-filer på PC) vet jag inte...

Postad

Ska inte vara ngt problem med Mac-filer på PC (återigen om klippens codec är kompatibel). Den enda Adobe-applikation som är bunden till respektive operativ är Encore DVD.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...