Gå till innehåll

Canon Xm-2. Vad tycker Du?


Martin1604319260

Recommended Posts

En trevlig liten sak...

 

 

Faktum är att jag tycker PD-150 är bättre... men självklart är väl det. Den kostar nästan dubbelt så mycket också.

 

XM-2'an är en mycket prisvärd kamera.

 

Bra manuella inställningar. Lättanvänd.

 

Kunde dock ha varit "snurrhjul" för samtliga inställningar, framförallt för exponeringen. Medans man nu skall "dutta" för varje steg upp eller ner man skall gå.

 

Ganska dov ljudbild av internmicken. Men det brukar ju å andra sidan sällan vara bra mickar. Mini-Tele som mickingång, vilket är ett minus. Men känner du någon som har lite lödkunskaper och ljudtekniska kunskaper så är det inte svårt att få till en adapter. (minitele - XLR)

 

Det finns också färdiga adaptrar att köpa.

 

Hittils har jag inte hittat många minus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej, ska köpa en xm2:a och undrar över bild kvalitet, är det något att ha och finns det bra 16:9 (widescreen) objektiv till den? samt vore det bra om det var nån som har en länk till nått filmklipp filmat med en xm2.

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Ayame] är det något att ha och finns det bra 16:9 (widescreen) objektiv till den? [/citat]

 

Ja och ja...

 

Håller med om att ljudet inte är det bästa, å andra sidan har jag inte använt någon i samma prisklass som har bättre ljud....

 

Annars har jag då inget att klaga på, tycker att xm2-an är en riktigt mysig och trevlig kamera =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljuddelen lär vara lika kass i Pd-150 bara att den har bättre mik. Vill man ha hyffsat ljud så kör man ju aldrig med miken på kameran ändå. Men där har ju Pd-150 plus eftersom den har balanserade ingångar och dessutom phantommatning, fast preamparna är ju inget att hurra för.

 

Själv tycker jag att Xm2án är för färgglad ;) Och som någon annan skrev, skulle varit fler snurrhjul som på pd150. Men för priset, helt ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kommer nu att få en XM1:a genom pappas jobb. Undrar nu vad som är dom stora nackdelarna jämfört med sin storebror. Jag vet att det inte finns manuella ljudinställningar men är det en så stor nackdel? Är det något som man saknar?

 

Man kan ju köpa en adapter som kan justera ljudet. Man kan dämpa men inte höja. Låter riktigt sjukt enligt mej själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Ljuddelen lär vara lika kass i Pd-150 bara att den har bättre mik. Vill man ha hyffsat ljud så kör man ju aldrig med miken på kameran ändå. Men där har ju Pd-150 plus eftersom den har balanserade ingångar och dessutom phantommatning, fast preamparna är ju inget att hurra för.

.[/citat]

 

Nej, PD-150 har betydligt mycket bättre AD-omvanlare. Även micken som följer med, en liten mini-shotgun, är faktiskt riktigt användbar till rätt saker!

Skarv-disten som gärna uppstår i den typen klass B-steg känns knappt alls, & den låter i karaktär ungefär som min portabla DAT, vilket inte är fy skam!

 

Har tagit mycket ljud med både PD-150 & PD-170 & vart riktigt nöjd!

Att dom båda två har phantommatade XLR-anslutningar som kan mono-kopplas vid behov råkkar en hel del det mä! :D

 

Vad jag känner så verkar det vara i ungefär deras klass som AD-omvandligen faktiskt börjar bli nåt att ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gogg]Lyckos dig, själv får man ju spara ihop pengar själv till en (håller på)[/citat]Jo, jag har riktigt tur. Speciellt när jag är intresserad av film och får nya grejer nästan jämt. Enda nackdelen är väl att man ibland får lite använda grejer. XM1:an hade bland annat inbucklad mikrofon och ingen manual. Men det gör inte så mycket. ;)

 

Men nu håller vi oss till ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Nej, PD-150 har betydligt mycket bättre AD-omvanlare. Även micken som följer med, en liten mini-shotgun, är faktiskt riktigt användbar till rätt saker!

Skarv-disten som gärna uppstår i den typen klass B-steg känns knappt alls, & den låter i karaktär ungefär som min portabla DAT, vilket inte är fy skam!

[/citat]

 

Mjo, ok då, du har väl rätt att Ad omvandlarna är säkert bättre i Pd150´in. Men jag tänker mig väl jämförelsen i likhet med att spela in ljudeffekter på mp3 spelaren eller md´n om jag skall vara riktigt jävla hård.

Tar jag ljud på en film där dom tvunget vill lägga ljudet på kameran så vill jag ju mycket hellre ha en Pd-150 än en Xm-2á men ännu hellre en Panasonic Dvc pro om möjligheten finns. När det gäller miken på pd-150 vågar jag inte uttala mig så mycket eftersom jag aldrig använt den. Så länge miken sitter på kameran så har man en jätte flaskhals redan där så då spelar det eg. ingen roll hur bra mik man har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...