Gå till innehåll

Svart-komedi i 3 delar, 11 sidor


Fågelström

Recommended Posts

Jag har skrivit ett kortfilmsmanus på 11 sior. Manuset innehåller tre historier, från tre olika platser, men dem har vissa likheter. Alla tre historierna har en på olika sätt misslyckad huvudkaraktär:

 

1. Den jugoslaviska mannen som driver en butik som säljer naturvårdsprodukter..och klockor. Han har precis blivit lämnad av sin kvinna och i råga på allt fått bosätta sig i butiken med hennes pudel. Han kan inte förstå varför det inte kommer några kunder. Han har gjort allt. Köpt nya gardiner, börjat sälja klockor....

 

2. Historia nummer två kretsar kring den otrogne 40-åriga och välavlönade Lars som i och med sitt kommande bröllop ska säga upp kontakten med sin älskarinna, men det går inte riktigt som han tänkt sig....

 

3. Den avslutande delen handlar om Lina, en arbetslös tjej i 20 årsåldern. Hon är sedan 2 månader tillbaka tillsammans med sin några år äldre pojkvänn Morgan. De bor ihop tillsammans med Linas katt, Happiness. Lina ska till att överaska honom med en god middag när han kommer hem från jobbet. Hon förbereder även ett förlovningstal inför honom, men kvällen får inte riktigt den vändning som hon hoppas och katten hamnar i centrum....

 

Alla tre historierna är inspirerade av verkliga händelser och avslutas även med rolig poäng.

 

Skriv precis vad ni tycker! Behöver åsikter! Vad kan jag skriva bättre? Passar historierna ihop? Är slutet för tragiskt?

Manus, Ingen Titel.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag gillade detta manus, jätte mycket. Det är inte många manus man orkar läsa igenom helt men läste denna och gillade den faktiskt.

 

Hade en idé. Skulle vara skit intressant om de tre historierna snyggt väver in sig i varandra. Tex när vi ser Ashmed försöka fixa det där erbjudandet på dörren i slutet av sin historia så springer Ulrika förbi honom, då hon jagar bussen (i början av sin historia). Kanske krockar hon lite lätt med Ashmed som ramlar lite klumpigt och vi hör hur hunden skäller i bakgruden medan vi får följa Ulrikas jakt på bussen. Vi får därefter följa Ulrikas historia.

 

En liknande övergång behövs inte till Lina, gillade den början du hade där. MEN kanske när hon är ute och letar efter sin katt så kommer hon ut och vi ser hon stå utanför Ashmeds butik. Kanske kliver Ashmed precis upp efter "knocken" han fått av Ulrika och ser en helt förtvivlad ung Lina stå där.

 

Han tittar då på henne och kanske ser han ett tillfälle att göra sig av med sin hund..? Att ge den till en gråtande Lina...?

 

Bara några lätta idéer till manuset, jag skriver manus på ett liknande sätt som du gör men försöker väva in historierna så de på ett eller annat sätt påverkar varandra.

Gillade annars manuset jätte mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar dina idéer! Har även tänkt i dem banorna att historierna ska vävas samman på slutet, men jag fick inte till det utan att det kändes "fejkat". Även om historierna var och en för sig är trovärdiga så blir dem om man sätter ihop dem till en och samma tidpunkt "icke trovärdiga" då det blir för händelserikt på kort tid. Förstår du vad jag menar? Jag kan ha fel!

 

Jag kom på ett annat händelserikt förslag: Vad tror du om detta: Katten blir istället påkörd av bussen som Lars och Ulrika sitter i. När Lina sedan gråtande är påväg hem får hon syn på en lös pudel på avstånd. Filmen avslutas med att Ashmed kastar en påse med hundsaker. Han går deprimerad längs en väg som sedan bussen passerar på. Denna lösning gör att det vävas ihop på ett mer "omedvetet" sätt eftersom det inte blir så tydligt att deras vägar korsas.

 

Samtidigt avslutas historierna lite positivare, men ändå inte för positivt:

Lina får syn på den söta pudeln vilket får henne på lite bättre tankar, men det löser ändå inte problemen.

Ashmed blir av med sin hund vilket är bra för både han personligen och för butiken, men det löser inte alla problem.

Lars kollar ut genom fönstret och ser en gråtande Lina och en smutsig och dåligt klädd Ashmed. Detta gör att han kanske känner att det finns fler misslyckade "där ute", men det löser inte problemen.

 

Har du något bra förslag på titeln?

 

Tack MovieMoe87 för dina åsikter och idéer.

 

Vad säger Daniel Hållquist om manuset? Vore kul att veta din åsikt när du läst manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jakobs fun-o-meter gav utslag två gånger:

 

[scrippet]

Hon lägger handen på hans lår. Ulrikas flirtande blick möter Lars uttryckslösa blick.

 

ULRIKA

Du är så sexig när du ger mig den blicken.

[/scrippet]

och

 

[scrippet]

Kameran zoomar ut och vi ser flera bilar köra över katten.

[/scrippet]

 

Resten var jäkligt tradigt. Den första delen handlade bara om att visa ett telefonsamtal i bild i tre minuter innan det kommer en halvrolig om än krystad poäng, och den andra delens "roliga poäng" är använd elva tusen gånger förr och det görs inget kul med den nu. Den tredje och avslutande delen slutar i alla fall roligt på riktigt, men fram till dess är det mest bara ointressant dialog mellan ointressanta karaktärer.

 

Fråga dig själv vad som är viktigt i ditt manus och stryk resten. Gör varje replik till filmens roligaste replik, så är du en god bit på väg.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm tänkte på en idé till Ashmeds första del, ett samtal skulle verka vara för trist, kanske borde han ringa och få ner sin son till butiken för att föra lite dialog face to face, skulle iaf göra början lite mer intressant istället. Eller vad säger du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite tankar att utöka manuset till ett novellfilms-manus på 30 sidor (10 sidor per historia). Då har man lite chans att utveckla karaktärerna och det blir nog lättare att väva samman historierna. Jag har väldigt mycket roliga idéer som jag vill få in i historien.

 

Jag håller på och funderar ut dem enskilda historierna nu. Lars-delen (snobben) har jag klar för mig, men dem andra två är jag inte säker på ännu. Om ni har några idéer hur dessa storys kan berättas så vore jag tacksam.

 

MovieMoe87: Jag får se lite hur jag gör med den scenen om jag ska förlänga historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Herr Fågelström!

 

Nu har jag iaf läst ditt manus, och du, jag tycker faktiskt du saknar en riktig historia, du har tre stycken osammanhängande scener som knappt hinner starta förrän de tar slut, tråkigt nog innan de hinner säga någonting.

 

Det känns mer som om det är början till något större. Ett novellfilmsmanus, som du själv har tänkt på, låter som en jäkligt bra idé!

 

Några frågor att fundera på:

Vad har de tre scenerna för gemensamt?

Finns det någon röd tråd mellan dem? Mellan karaktärerna?

Jag tänker så här: Om det nu inte finns något gemensamt, vad gör de då i samma film?

 

Du skrev själv att det finns vissa likheter mellan dem men jag vet inte riktigt om jag ser det. Förutom att det är tre ganska dystra små sketcher då. Jag vill ha något mer än det! Något slags budskap. Typ som ensamheten som genomsyrar Short Cuts.

 

Nåväl, jag vill inte låta för hård, för det kan säkert bli jättebra, det menar jag, historierna känns lovande, bitvis rätt roliga, bra dialog också, men det kommer nog krävas en hel del arbete innan det kan bli riktigt, riktigt bra.

 

Jag håller också med MovieMoe87 om att kanske skriva in karaktärerna i varandras scener.

 

Lycka till!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Läst Snabba Cash av Jens Lapidus? Där är iaf ett exempel på hur 3 olika historier kan bli en. Ett annat exempel vore att se filmen "He's not that in to you" eller "Dumpa honom" som den så klokt heter på svenska. Fast där handlar det om en grupp på 5-6 st. Bara några tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har lyssnat på snabba cash som ljudbok och håller med om att dem väver ihop historierna snyggt. Får ta och lyssna på uppföljaren någon gång framöver. Det är så gôtt och slänga på en ljudbok när det är lugnt på jobbet.

 

Dumpa honom har jag inte sett. Jag får ta och kolla upp den!

 

Jag vet inte riktigt vad Crash har för likheter med den här, mer än att det är flera historier. Jag har sett den och tycker om den väldigt mycket.

 

Jag håller just nu på att utveckla idén lite så att det blir något i stil med novellfilm. Bl.a. så blir det lyckligare slut och bättre utvecklade historier.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

ASHMED

Jag behöver låna pengar! Jag har

köpt gardiner och grejjer till

min butik så jag kan inte betala

hyra.

UTLÄNDSK MAN

Säljer du inget då?

ASHMED

Folk bara stressar förbi. Folk

behöva klockor så dem slipper

stressa när dem inte vet vad

klockan är.

 

Hej! jag var bara tvungen att kommentera ditt manus.

Den skulle kunna bli bra men det är en del som behöver fixas!

Jag kommer inte kommentera någonting om formatet.

Dock. Ashmed.

 

Det finns ingen jugoslavisk man i hela balkan som skulle gå under det namnet. Jugoslaviska män heter mer namn som Zoran, Goran, Milan Zlatan, Srecko Ivan, Bobam osv. ASHmed som du beskriver är en arab! Att han sedan köpt gardiner och nu inte kan betala hyra känns också väldigt orealistikt :)

 

ville bara ge lite råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...