Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Är också ny medlem här och hämtar min första digitala videokamera imorgon, valet föll på en Canon XH A1s .

Tanken är att jag skall börja att filma lite små klipp till att börja och försöka lära mig redigera.

Har ingen som helst erfarenhet av videofilmning förutom med en gammal Sony HI8 med nightvision ;-)

Vad jag hoppas på är att min vanliga fotokunskaper skall hjälpa mig en bit på traven vad det gäller exponering osv.

Vore kul att vet vilka fler här på forumet som har en Canon XH a1 /s

//Photographer

Postad

Jag köpte min för bara ett par veckor sedan och är mycket nöjd! Är oxå ganska grön på området men jag känner att det verkligen hjälper mig att ha en lite proffsigare utrustning än vad jag är van vid.

En lite filmsnutt jag filmat med kameran finns på youtube:

kolla i HD såklart!

Postad
Jag köpte min för bara ett par veckor sedan och är mycket nöjd! Är oxå ganska grön på området men jag känner att det verkligen hjälper mig att ha en lite proffsigare utrustning än vad jag är van vid.

En lite filmsnutt jag filmat med kameran finns på youtube:

kolla i HD såklart!

Kul att du är nöjd med din nya videokamera :-) kul klipp

Är du nöjd med bilden du får när du kopplar den till din tv ?

//Photographer

Postad

Jadå, bilden är riktigt fin. Dock får man inget ljud om man kopplar kameran direkt till tvn med komponentsladden som följer med. Så vill man spela upp från kameran med ljud får man köra med scart och då blir ju kvalitén på bilden såklart mycket sämre...

Postad
Jadå, bilden är riktigt fin. Dock får man inget ljud om man kopplar kameran direkt till tvn med komponentsladden som följer med. Så vill man spela upp från kameran med ljud får man köra med scart och då blir ju kvalitén på bilden såklart mycket sämre...

Det följer ju med kablar för ljudet vad jag såg, ska försöka koppla in dom i min hembio imorgon , saknade dock en firewirekabel så jag kan ansluta kameran till min laptop.

Hämtade kameran idag , batteriet på laddning ;-)

//Photographer

Postad

Tänkte lyssna bara, hur kommer det sig att du valde XH A1s? Har du tittat t ex på Sony Fx1000e? Jag ska köpa videokamera men jag finner det helt omöjligt att välja mellan dom.. Ja menar, vad va det för något som fick att till slut köpa a1?

Postad
Tänkte lyssna bara, hur kommer det sig att du valde XH A1s? Har du tittat t ex på Sony Fx1000e? Jag ska köpa videokamera men jag finner det helt omöjligt att välja mellan dom.. Ja menar, vad va det för något som fick att till slut köpa a1?

Kör på sony kameran, mycket bättre i dåliga ljusförhållanden. Plus bättre skärm. Fast du får inga xlr uttag om du behöver det.

Postad

Jag är fast i Canonträsket ;-)

Använder mig av Canon DSLR (digital systemkamera)

Skulle egentligen köpt en ny proffs DSLR från Canon men nu visade det sig att den troligen inte kommer ut förens i slutet av 2009, fick av en händelse syn på Canon XH A1s och det blev lite av kärlek vid första ögonkastet ;-)

Började googla på den och kom ganska snart fram till att det var en mycket kapabel kamera , i alla fall var föregångare till den det.

Jag hoppas och tror att jag gjort ett bra val ;-)

//Photographer

Postad
Kör på sony kameran, mycket bättre i dåliga ljusförhållanden. Plus bättre skärm. Fast du får inga xlr uttag om du behöver det.

Jag kommer förmodligen att få nytta av XLR kontakterna vid eventuella små korta reportage och intervjuer framöver.

//Photographer

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...