Gå till innehåll

Full HD med slowmotion??...men vilken?


Taste FX

Recommended Posts

Tjena tjena!:)

 

Asså jag står inför ett stort dilemma:/

 

Jag har en budget på runt 6-7000 kr (även begagnat) och haken är den är att jag vill ha en Full HD med HIGH SPEED filmning.

 

Asså det skulle vara skitschyyst om ni skulle kunna säga några kameror som det fungerar bra att köra slowmotion i full hd med...Som t.ex. har jag hört att man kan köra full hd med en samsung HMX 20c men inte filma high speed i full hd..å liksom ska man sattsa på en samsung??...(Det är ju trots allt en samsung)

 

 

Asså ni guys skulle vara skita.schyysta om ni kunde hjälpa mig!

Ha det bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena tjena!:)

 

Asså jag står inför ett stort dilemma:/

 

Jag har en budget på runt 6-7000 kr (även begagnat) och haken är den är att jag vill ha en Full HD med HIGH SPEED filmning.

 

Asså det skulle vara skitschyyst om ni skulle kunna säga några kameror som det fungerar bra att köra slowmotion i full hd med...Som t.ex. har jag hört att man kan köra full hd med en samsung HMX 20c men inte filma high speed i full hd..å liksom ska man sattsa på en samsung??...(Det är ju trots allt en samsung)

 

 

Asså ni guys skulle vara skita.schyysta om ni kunde hjälpa mig!

Ha det bäst!

 

Tyvärr kan du nog glömma det.. kanske om du hyr en kamera men tror ändå inte 7000:- räcker för en dag ens... tyvärr.

 

Du behöver en phantom kamera eller alternativt RED för att filma full hd.. om 720p räcker kan du köra hvx/hpx/ex kamerorna MEN de klarar bara 50FPS/25 hastighet respektive 60FPS/24 hastighet med EX det är ju inte 1080p aka fullHD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vanliga är väl annars att ändra hastigheten i ett normalfilmat klipp i redigerigen. Det innebär att programmet konstruerar extra bilder vid uppspelning som då ser jämn ut. För att se ett vanligt förlopp (t ex ett höjdhopp) i slow motion så räcker det bra.

 

Om du skall filma t ex en gevärskula vid utloppet så gäller andra exponeringstidee och ljusstyrka.

 

Har själv sett likande filmning med ljuspulser från en 50MW (!) laser som "blinkande" belysning synkront med en ström mycket snabbt passerande objekt. Prisklassen är dock en annan!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vanliga är väl annars att ändra hastigheten i ett normalfilmat klipp i redigerigen. Det innebär att programmet konstruerar extra bilder vid uppspelning som då ser jämn ut. För att se ett vanligt förlopp (t ex ett höjdhopp) i slow motion så räcker det bra.

 

Fast det blir ju tyvärr inte alls lika häftigt i de lägre hastigheterna, utan då ser det snarare ut som ett bildspel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det blir ju tyvärr inte alls lika häftigt i de lägre hastigheterna, utan då ser det snarare ut som ett bildspel...

 

Skulle möjligen vara på en Mac i så fall :-) Har man material filmat i 50i som är skarpt och utan väldigt snabba rörelser så kan du lätt få en 25P film i 25% slowmotion via interpolering. Se vidare den här tråden:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=23410

Länk till kommentar
Share on other sites

Som om just det skulle ha betydelse...

 

Visst har det det! Ska när som helst skaffa nya dataprylar och har snackat lite med Macforum om ett system med Macpro + Final Cut som alternativ.

Om man nu kör MacOS hur går det att få till snygg slowmotion på den i post?

Jag slänger gärna upp originalfilen (69 MB) till exemplet på

om någon vill dema resultatet. Gärna dubblerat en gång till till 200 fps eftersom mina gratisredskap inte riktigt hängde med utan för mycket artefakter då.
Länk till kommentar
Share on other sites

Okej,:) så jag har 6000-7000 kr att köpa en Full HD kamera för och jag redigerar i windows XP/Vista med Adobe CS3 Premiere och After Effects:)...så vad tycker ni att jag ska göra?

 

Asså det räcker typ med sån slowmotion som dom använde i den här filmen: http://www.reklamfilmer.nu/tm/ (BTW, en mycket bra film) :D

 

Vilken kamera tycker ni jag ska sattsa på och hur gör jag för att få till sådan slowmotion??

Åter igen skulle ni göra mig överlycklig om jag kunde få ett vettigt svar:)

/MVH Taste FX;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, du får ingen HD-kamera för 7000 spänn med tillgång till högre framerate för 7000 i nyskick. HD-kameror i nyskick som är värda att nämna i kvalitet börjar på högre summor än så där - jag är långt ifrån kvalificerad på vilken prissumma som skulle behövas för en sådan kamera men lägg till några 10 000 kronor så har du en kamera.

 

Sänk standarden på kamera du behöver eller tjäna mer pengar. Eller gå in på E-bay o hoppas på de bästa..

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony V1 och HD1000 har något de kallar Smooth Slow Record, de kan spela in ca 200 halvbilder per sekund i 4-6 sekunder och spela upp fyra ggr långsammare med 640x360 pixlar. Det fanns först på Sony HC3 och finns säkert idag på några av Sonys konsumentkameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst har det det! Ska när som helst skaffa nya dataprylar och har snackat lite med Macforum om ett system med Macpro + Final Cut som alternativ.

Om man nu kör MacOS hur går det att få till snygg slowmotion på den i post?

Jag slänger gärna upp originalfilen (69 MB) till exemplet på

om någon vill dema resultatet. Gärna dubblerat en gång till till 200 fps eftersom mina gratisredskap inte riktigt hängde med utan för mycket artefakter då.

 

Visst, jag kan testa att köra ner den till halva hastigheten på min mac. Vart hittar jag originalfilen?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara erkänna att jag misslyckas totalt. Voltaic i trial vill endast konvertera filer under 50 mb. Och de andra programmen jag testat verkar suga riktigt ordentligt. .MTS på mac är inte drömmen direkt...

 

Men som plåster på såren, jag tog ett litet skakigt klipp från min HV20 och ändrade till 50 fps och 100 fps. Hela härligheten finns på vimeo.

 

Det är HDV 1080i50 från början.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara erkänna att jag misslyckas totalt. Voltaic i trial vill endast konvertera filer under 50 mb. Och de andra programmen jag testat verkar suga riktigt ordentligt. .MTS på mac är inte drömmen direkt...

Hm, kollade lite snabbt på Voltaic och såg också att den bara plockar med 2 av dom 6 ljudkanalerna. Stod att "man inte ser någon försämring" i kvalitet men lossless är den tydligen inte.

Men som plåster på såren, jag tog ett litet skakigt klipp från min HV20 och ändrade till 50 fps och 100 fps. Hela härligheten finns på vimeo.

 

Det är HDV 1080i50 från början.

 

Hm, i 25fps-delen ser man en del rester av interlace, särskilt bland pinnarna till höger som lutar mot träkonstruktionen. Lite märkligt eftersom du redan halverat upplösningen som i sig är ett sätt att deinterlaca.

 

50fps såg OK ut.

 

100fps-delen var fusk! Är inget annat än 50 fps där varje frame repeteras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, kollade lite snabbt på Voltaic och såg också att den bara plockar med 2 av dom 6 ljudkanalerna. Stod att "man inte ser någon försämring" i kvalitet men lossless är den tydligen inte.

 

 

Hm, i 25fps-delen ser man en del rester av interlace, särskilt bland pinnarna till höger som lutar mot träkonstruktionen. Lite märkligt eftersom du redan halverat upplösningen som i sig är ett sätt att deinterlaca.

 

50fps såg OK ut.

 

100fps-delen var fusk! Är inget annat än 50 fps där varje frame repeteras.

 

Ja, det stämmer. Allt är egentligen samma materias. 50i konverterat till 50p i JES deinterlace och sen i olika hastighter i Final Cut.

 

Verkar som om Toast 9 kan konvertera .mts filerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var inte tråden.. fullHD och slowmotion?.. varför fortsätter alla skriva förslag..? 1080p i slowmotion. Den kameran existerar inte för 9000:- (inte 720p i slow heller för den delen..) Att interpolera klipp gör att du halverar upplösningen (med halva hastigheten som följd).. så filmar du med ex en HV20 som har en HDV upplösning 1440x1080i så får du helt plötsligt DV kvalla igen med artifakter.. och varför inte då filma i DV direkt och göra en vettig slow i post? Interpolera var ursprungssättet i After effects förr men idag använder man sig av optical flow istället för att slippa just dessa bekymmer..

Länk till kommentar
Share on other sites

Att interpolera klipp gör att du halverar upplösningen (med halva hastigheten som följd).. så filmar du med ex en HV20 som har en HDV upplösning 1440x1080i så får du helt plötsligt DV kvalla igen med artifakter.. och varför inte då filma i DV direkt och göra en vettig slow i post? Interpolera var ursprungssättet i After effects förr men idag använder man sig av optical flow istället för att slippa just dessa bekymmer..

 

Man dinterlacar förstås med hänsyn tagen till hur enskilda objekt förflyttat sig mellan bilderna. Om man då börjar med 50i så får man en utmärkt 50p med bibehållen upplösning.

 

Sen interpolerar man fram en ny bild mellan varje befintlig där man tar hänsyn till hur varje objekt rör sig individuellt och får vanligen en närmast perfekt 100p med bibehållen upplösning. Däremot kan det förstås hända andra saker beroende på hur materialet ser ut (skärpa, väldigt snabba rörelser t ex).

 

(Är detta samma som "optical flow", månne?)

 

Jag brukar ibland använda samma interpoleringsmetod för att ersätta rutor med t ex plötslig rörelseoskärpa med utmärkt resultat. Om start- och slutbild är riktigt skarpa har jag lyckats bra med upp till 4 bildrutor i en följd utan att det märks nämnvärt i slutändan. Allt förstås i 1080.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...