Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har nu beställt mig en Canon 5d Mark II. Är det någon som har erfarenhet av att filma med denna? Jag är först och främst lite nyfiken på om det är lätt att konvertera 30p till 24p eller 25p? Hur lätt är det att redigera i formatet? och hur stor blir ett 1 min långt 1980*1050 30p klipp ungefär?

Jag har hört att det är svårt att manuellt ställa in bländare m.m när man är i "filmläge", stämmer det?

Postad
Finns redan en tråd om den, inget jag skulle rekommendera att filma med ifall man itne kan ta ut filmen okoprimerad, den komprimerar ganska hårt.

Det råder fortfarande osäkerhet om HDMI-signalen live är komprimerad. Daniel Browning på forumet på reduser.net påstår att det är omkomprimerat. Men jag vet inte om jag tycker att 47 Mbps är hårt komprimerat eller inte... Ljudet är iaf PCM okomprimerat stereo på kortet.

Edit: okomprimerat skulle det stå...

Postad
Det råder fortfarande osäkerhet om HDMI-signalen live är komprimerad. Daniel Browning på forumet på reduser.net påstår att det är omkomprimerat. Men jag vet inte om jag tycker att 47 Mbps är hårt komprimerat eller inte... Ljudet är iaf PCM okomprimerat stereo på kortet.

Dom råklippen jag sett från kameran håller inte annat än till webben i alla fall, men ser artifakterna tydligt, om man kan ta ut signalen så börjar det bli intressant, frågan e vad det finns för lösningar på det.

Postad

Vad jag har hört så går det ej att få ett klipp större än 4 gb då filformatet som används inte stödjer större filer än så. Nu räcker det iofs ett tag... blir lite som att byta film i en filmkamera.

/J

Postad
Vad jag har hört så går det ej att få ett klipp större än 4 gb då filformatet som används inte stödjer större filer än så. Nu räcker det iofs ett tag... blir lite som att byta film i en filmkamera.

/J

Jag läste att det fanns en tidsgräns på inspelningarna för att den inte skulle klassas som videokamera med högre tullavgift vid import.

Postad

Jag har hört att det är svårt att manuellt ställa in bländare m.m när man är i "filmläge", stämmer det?

Det stämmer! Men man kan lura kameran!

Man gör så här:

1. I Av-läget väljer man vilken bländare man vill ha

2. Man trycker ner skärpedjupskontrollknappen, "DOF"

3. Samtidigt som man håller inne DOF-knappen vrider man försiktigt loss objektivet, men bara så lite att kameran tappar kontakt med objektivet, men inte så mycket att objektivet trillar av... I displayen står "0.0" där bländarsiffran brukar stå.

4. Man slår över till film-läge, och eftersom kameran nu inte kan ändra bländaren så blir det den förvalda bländaren hela tiden.

Lite omständigt... men i väntan på att Canon fixar mjukvaran så är det så jag gör för att ställa bländaren när jag filmar.

/Adam

• 2 veckor senare...
Postad

Rabies, kan du länka till de där råklippen? De jag har sett har inte visat några artefakter.

Den komprimerar inte mer förstörande än hdv vad jag har förstått?

30p till 25p finns det olika lösningar till. Är det en tagning utan mycket rörlighet kan man bara byta. Är det mycket rörelse kan man konvertera i något program. Kör du mac är Compressor bra. Eller Shake. Tar tid att rendera dock och blir inte perfekt varenda gång. Har du inget synkljud(bra för musikvideo) kan du spela upp det i 25p, alltså en subtil slowmotioneffekt.

Postad

Det jag sett och testat med kameran så säger jag att den duger fint som en ex semesterkamera osv men det skall fortfarande ses som en rolig och hyffsat bra funktion på en FOTO-kamera.. du köper förhoppningsvis inte en Mark 2 för att filma för då lägger du pengarna på fel kamera..

Som Stillbild är den dock alla tiders och skulle gärna uppgradera min 400D till en Mark 2.

Postad

De klipp jag testat har också klart synliga kompressionsartifakter. En jämn blå bakgrund i oskärpa var inte snygg alls.

Det ska tydligen vara bättre i senaste versionen av Quicktime och jag vet faktiskt inte vilken version jag hade när jag testade.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...