Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har regisserat och producerat en kortfilm baserad på skräcknovellförfattaren H.P. Lovecrafts verk. Filmen heter Fyren och nu ligger en trailer uppe på Youtube och Vimeo.

(1933) Filmen handlar om en ung man som tar ett jobb som varubud och åker med en båt full med varor till en gammal fyrvaktaktare på en ö ute i Vänern. Uppdraget visar sig innehålla en del han inte väntat sig...

Trailern är klippt av en annan skräckregissör, Ola Paulakoski.

Youtube!

Viimeo

Mycket nöje!

Robert P. Olsson

Postad

...har jag deltagit i två gånger tidigare. Med 13:de mars, 1941 år 2004 å Kammaren 2007. Hoppas få med Fyren i år.

Robert

Postad

jag vet inte...men demon face warp och designer sound fx...

Ska inte dissa det totalt....men känns som man sett och hört det förut. Kanske inte så konstigt iofs. Men ja...Problemet ligger nog i att de flesta känner igen det. Tyvärr.

Postad

Kul att ni gillar den o gött att vi skrämde skiten ur dig AbbeLabbe92.:)

Sten R. Filmen är ju självständig och lågbudget så självklart finns ej samma resurser som en film med större finansiering. Att det ser tv mässigt ser jag egentligen som en komplimang.:) Tillräckligt bra för att jämföras med vad som visas på tv är ju en bra sak för en lågbudget amatörfilm.

Bassbucket: Ville få till en hyffsad ljudbild och ville använda nåt snabbt utan att spela in egna ljud, ville också experimentera lite med att använda trailer ljud. En liten övning helt enkelt samtidigt som jag ville få till en effektfull ljudbild. Kanske byter ut ljuden senare när ljudbilden till själva filmen är färdig. :)

Demonface har jag inte tänkt på, menar du då den typen av klipp som dyker upp på youtube när någons ansikte morphar o skriker. Har använt mig av morphing dock på fiskmannen, förstorade hans mun, splittade ökade kontrasten i 2nd delen av klippet för att få bort att se digitala effekter så mycket som möjligt och som att han försvinner in i mörker.

Är själv jävligt nöjd med det klippet, de flesta reagerar med att det är läskigt så det verkar fylla sin funktion och är glad över att göra lite framsteg i afer fx utan att behöva be om hjälp hela tiden. Håller just nu på o övar med att göra 3d lager med o blanda photoshop o after fx o göra 3d miljöer i 2d. Kommer nog aldrig orka eller ha tid o lära mig 3d, så det kommer jag nog alltid fortsätta överlämna till andra.:)

Ni får gärna kolla min kanal på vimeo: http://www.vimeo.com/olapaulakoski Finns lite andra videos där att se för den som vill se, har lagt upp hela min Vietnam varulvs film där bla.;) Kommer lägga mina 2d till 3d tester där också framöver. Kan nämna förövrigt att till trailern Some Diggin to Do och Vietnamfilmen är allt ljud o musik vårat eget, de filmerna finns att se på min vimeo kanal.

Postad

Jag skulle även rekommendera att se videon på vimeo först o främst, om ni har bra dator dvs. Komprimerade den så lite jag bara kunde i hd h264 codec, fyllde upp hela min uppladdnings begränsning denna vecka med denna trailern. För att få upp den i så bra kvalite som möjligt.:)

Postad

Aha! Är det så ni menar med tv look. Ha ha.:) Att det syns att det är filmat på video, i detta fallet 1080 hd dock.:)

Förr brukade man säga dv look eller att det syns att det är filmat på video. Länge sen jag var ute o skrev i film forumen, tv känsla kanske är det nya uttrycket? Då gäller det att ha en bra tv också då, sitter ni med en gammal crt skärm/tv så är det kanske inte så konstigt att det ser mer video ut.;)

Hade velat köra den genom after fx för att köra mina photoshop fade filter i blending mode. Men det tar sånt tid o köra ut från premiere okomp till after fx så jag skippade det. Eftersom jag inte ville krångla för mycket o har en massa annat som måste bli färdigt, själva filmen tex.

Drog mest upp kontrasterna lite i premiere o ändrade ljuset, la på ett fadefilter i låg opacitet i olika klipp i början. Låg opacitet eftersom jag inte blendat och så att bruset syns igenom så det inte syns att det är ett lager.

Fast självklart hade det hade blitt lite schysstare kanske med fadefilter o oskarp mask i vissa klipp.:) Mer sånt i den färdiga filmen kan nog få bort en del av "tv" känslan och få det att kännas filmat på film.

Personligen ser jag inget fel med en film som är inspelad i hd sålänge foto o ljus är bra och det är professionellt utfört med lite tanke bakom, så spelar formatet ingen roll. Kolla bara på 28 dagar senare, inspelat i dv 480 p. Filmen ser bra ut för det o ingen verkar störa sig på formatet. Ser själv egentligen inget speciellt med känsla i film tillskillnad från hd, eftersom jag tittar efter andra saker när jag gör filmer. Mina egna filmer kommer alltid filmas i hd sålänge jag tillåts göra det. Film verkar så omständigt o har man en bra kamera som man sköter bra o jobbar ordentligt med efterabetet, så syns det ingen märkbar skillnad på kvalité. Tycker jag då.:) Pixlar is the shit!

Postad

Jag vet inte vad Fagott menade, men de andra syftade nog på det faktum att det ser väldigt "BBC" aktigt ut. Det var iallafall känslan jag fick.

(Jag blir chockad om TV-känsla är hur man beskriver videolook helt plötsligt :O)

Postad

Kan det bero på skärpa och oskärpe förhållandet som orsakar att det känns som tv? För det är ganska stor skillnad mellan vad som är skarpt och vad som är oskarpt i fotot, inga oskarpa bilder menar skärpedjupet tex. Kan vara kul o veta vad det är som gör att ni tycker det.:)

Det verkar som om det är något i fotot utöver att det är filmat i hd?

BBC känsla, aha Rowan Atkinson är med eller?:)

Postad
Kan det bero på skärpa och oskärpe förhållandet som orsakar att det känns som tv? För det är ganska stor skillnad mellan vad som är skarpt och vad som är oskarpt i fotot, inga oskarpa bilder menar skärpedjupet tex. Kan vara kul o veta vad det är som gör att ni tycker det.:)

Det verkar som om det är något i fotot utöver att det är filmat i hd?

BBC känsla, aha Rowan Atkinson är med eller?:)

Ja, jag tror att det är något med skärpan. Och kanske kontrasten också. Men det kan ju vara så det är interlacat, är det så? Sen är jag ju så pass gammal att jag associerar till gamla klassiska teve-serier som visades i svartvitt ;)

Postad

Ok. Tanken med att det är filmat svartvitt, är att det ska se ut som en äldre film. Så isf funkar d väl? Kommer som sagt jobbas mer med bildbehandlingen till slutversionen, trailern är som trailers brukar vara: work in progress.:)

Filmen är inspelad 1080i kryssade i de-interlacing när jag exporterade.

• 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...