Fladderläppen Postad 3 februari 2009 Postad 3 februari 2009 I eftermiddags när jag vaknade (dygnsrytmen är den svåraste att dansa till - därav min vakenhet såhär sent på natten), slog mig ett löst koncept (det slog mig så löst att det knappt gjorde ont): Två polare bestämmer sig för att bryta sig in på bårhuset för att stjäla en gemensam väns kropp, på grund av att denne - som kan tyckas något kufisk - ett par år innan sin död hade uttryckt en önskan om att hellre bli uppäten av djur än att bli begraven eller kremerad (detta för att "ge tillbaka" efter att själv ha ätit kött hela sitt liv). Självklart går allt åt helvete, som sig bör, "...and hilarity ensues". Kan denna idé vara värd att utveckla vidare? Nåt man bör tänka på inför strukturerandet av en heistfilm? (Jag har skrivit manus förr, men inte i den här genren.) Jag funderar på att köra med en okronologisk struktur, som väver fram och tillbaka mellan omkring kuppen och flashbacks till när den gemensamme vännen levde. Kan det vara en bra idé? 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 5 februari 2009 Postad 5 februari 2009 I eftermiddags när jag vaknade (dygnsrytmen är den svåraste att dansa till - därav min vakenhet såhär sent på natten), slog mig ett löst koncept (det slog mig så löst att det knappt gjorde ont): Två polare bestämmer sig för att bryta sig in på bårhuset för att stjäla en gemensam väns kropp, på grund av att denne - som kan tyckas något kufisk - ett par år innan sin död hade uttryckt en önskan om att hellre bli uppäten av djur än att bli begraven eller kremerad (detta för att "ge tillbaka" efter att själv ha ätit kött hela sitt liv). Självklart går allt åt helvete, som sig bör, "...and hilarity ensues". Kan denna idé vara värd att utveckla vidare? Nåt man bör tänka på inför strukturerandet av en heistfilm? (Jag har skrivit manus förr, men inte i den här genren.) Jag funderar på att köra med en okronologisk struktur, som väver fram och tillbaka mellan omkring kuppen och flashbacks till när den gemensamme vännen levde. Kan det vara en bra idé? Har tyvärr sett en film liknande detta, tyvärr. Annars är det ju en rolig idé! 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 5 februari 2009 Postad 5 februari 2009 I eftermiddags när jag vaknade (dygnsrytmen är den svåraste att dansa till - därav min vakenhet såhär sent på natten), slog mig ett löst koncept (det slog mig så löst att det knappt gjorde ont): Två polare bestämmer sig för att bryta sig in på bårhuset för att stjäla en gemensam väns kropp, på grund av att denne - som kan tyckas något kufisk - ett par år innan sin död hade uttryckt en önskan om att hellre bli uppäten av djur än att bli begraven eller kremerad (detta för att "ge tillbaka" efter att själv ha ätit kött hela sitt liv). Självklart går allt åt helvete, som sig bör, "...and hilarity ensues". Kan denna idé vara värd att utveckla vidare? Nåt man bör tänka på inför strukturerandet av en heistfilm? (Jag har skrivit manus förr, men inte i den här genren.) Jag funderar på att köra med en okronologisk struktur, som väver fram och tillbaka mellan omkring kuppen och flashbacks till när den gemensamme vännen levde. Kan det vara en bra idé? Har tyvärr sett en film innehållande något liknande detta, tyvärr. Kommer inte ihåg vad den hette, det var ett tag sedan. Annars är det ju en rolig idé! Några manus du har skrivit som man kan få läsa? 0 Citera
Shelly Postad 5 februari 2009 Postad 5 februari 2009 Jag tycker att det är en kul idé, känns som om det finns något där, även om det finns en film i samma anda. Har inte sett den men jag började tänka på Parson då jag läste idéen och det ska visst finnas en film baserat på detta, Grand Theft Parson från 2003, kanske är det den som Ryan tänkte på? En artikel om Parson och Kaufman http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/why-i-stole-my-best-friends-body-580455.html 0 Citera
Fladderläppen Postad 9 februari 2009 Författare Postad 9 februari 2009 Har tyvärr sett en film innehållande något liknande detta, tyvärr. Kommer inte ihåg vad den hette, det var ett tag sedan. Annars är det ju en rolig idé! Jag har sedan postandet hört talas om en film vid namn "Weekend at Bernie's II", som av beskrivning låter lite likt min idé, så jag tar nog och slänger bort idén helt och hållet. Eller kanske ändrar på den och använder som subplot i nåt annat. Jag hade en superhjälte-team-komedi-idé också, som jag nog ska försöka göra någonting av (bör jag pitcha den här eller skapa ny tråd för det?). Några manus du har skrivit som man kan få läsa? Kanske. Vet inte om jag vågar lägga upp här, men jag skrev ett långfilmsmanus vid namn "A Thing in Space: A Pseudoscience Metafiction Comedy". Som titeln föreslår, är det på Engelska... Men jag har tänkt på att om man ska göra film i Sverige (vilket vore enklast med tanke på var man befinner sig) kan det vara bra att försöka skriva någonting på svenska, så superhjälteprojektet blir nog på svenska, tror jag. Även om jag känner mig oerhört kass på att skriva dialog på svenska (det lär väl bli typ Kenny Starfighter-humor, som bygger helt och hållet på att skriva så illa formulerade repliker som möjligt med flit). Vilket för mig till en något offtopic tanke: Kan man möjligen hitta en co-writer på detta forum? 0 Citera
Shelly Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Um… måste säga att den första iden verkar bättre än superhjältegrejen. Jag har bara sett ”Weekend at Bernies” och det var inte den typen av känsla som jag fick av din idé. Yes, ny tråd för varje film/idé/projekt 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.