cutecats Postad 24 januari 2009 Postad 24 januari 2009 Hej jag och mina kompisar har äntligen bestämt oss att lägga ner mycket tid på våran nästa film som vi tänkt att göra och kände då att ett slagsmål måste vi ha :) så min fråga är har ni några tips till hur vi ska filma eller finns det någon sorts video tutorial som förklarar lite mer om hur man ska filma så att det blir snyggt? :/ asså lite som en typisk hollywood fightscene ^_^ 0 Citera
auricauric Postad 24 januari 2009 Postad 24 januari 2009 ha kameran i en vinkel så man inte ser i bild var han blir slagen. då kan skådespelarna slå i luften framför fast det ser ut som han träffar. Med ljudeffekter och smink kan det bli bra. Ju mer in zoomat man har ju mer "trycks bilden ihop" och då ser det mer ut som slaget hannar på personen och inte framför om man filmar bakifrån 0 Citera
Nyaz Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 Ett råd jag hört är att man ska filma lite snett bakifrån den som blir slagen. Sedan ska den som slår (och som syns framifrån) slå snett på den personens axel, för där kan man slå hårdare medans den som blir slagen fejkar att han får en smäll på käften. (Alltså personen som slår ska slå med höger hand på vänster axel så att det blir ett snett slag) Jag har inte själv prövat det, men när jag fick det förklarat/visat för mig såg det ganska trovärdigt ut. 0 Citera
3d-intresse Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 Varva mellan närbilder och bilder på avstånd. Gärna med lite tempo, utan ryckig kamera. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 Det är väldigt sällan man behöver träffa för att det ska sälja på film, och när man träffar så gör man det på ett kontrollerat sätt så att det ser hårdare ut än vad det är (om man inte kan lösa det med kameravinklar). Typiska tekniker där man gör så är t.ex. knän mot magen eller tekniker är det är svårt att "stoppa" om det ska se realistiskt ut ("flying kick") Exakt hur man ska stå/ha kameran för att det ska fungera beror på vilka sorters slag/sparkar man använder, och gör man det rätt så kan man mycket väl se var slaget "träffade", även om det är en bra bit luft mellan. Som de säger på amerikanska stuntforum - Stay safe and enjoy! /Fredrik 0 Citera
cutecats Postad 25 januari 2009 Författare Postad 25 januari 2009 haha okej tack alla som svarade så snabbt :D jag såg något avsnitt i anakonda om det här men kan inte hitta det på internet ;( men med era tips så blir det nog bra :) ska fortsätta leta efter någon sorts video om ämnet för det blir så mycket lättare att förstå men jag har fattat allt ni har sagt så tack igen :) fortsätt gärna att ge tips så som Nyaz och Fredrik Blom gjorde för det kan vi verkligen använda oss av :) 0 Citera
Bleckert Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Gå in på vår hemsida http://www.bakatkupad.se och gå in på filmer ---> kortfilmer ---> Definitivt John. i den senare delen av den filmen är ett slagsmål som vi filmade. bortsett från att stuntmenen som slogs var väldigt duktiga använde vi madrasser, rep och trampoliner för att de skulle flyga, ramla och hoppa mer effektfullt. om man dessutom klipper det tajt och speedar upp vissa detaljer så kan man få en väldigt effektfull fight. den fighten som är med i vår film tog 16 timmar att spela in, så räkna med att det tar riktigt mycket tid. och var inte nöjda förrän ni fått allting perfekt. bestäm koriografi och varenda slag i detalj i förväg och gör ett storyboard över det för att vara säkra på att få med alla vinklar. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Koreografi och träning, träning och mera träning är måsten för att få det att bli bra. Träna både på själva fightandet, men även på att filma och klippa det. Filma om och om igen och testa vad som funkar. Det gör jag och de flesta andra som håller på med stunt som jag känner till. Allt för att man ska veta vad som funkar när man väl ska spela in så man slipper fundera alltför mycket då. Det kommer att vara problem nog i alla fall att få det att fungera. Bara att göra ett slag som är vettigt/verkligt är det långt ifrån alla som kan, och att sedan göra det i en koreografi och få det att se bra ut är ännu svårare. Kolla på Jackie Chans "My Stunts", som inte bara visar häftiga grejor, men också exempel på vad som funkar eller inte funkar... /Fredrik 0 Citera
cutecats Postad 26 januari 2009 Författare Postad 26 januari 2009 Gå in på vår hemsida http://www.bakatkupad.se och gå in på filmer ---> kortfilmer ---> Definitivt John. i den senare delen av den filmen är ett slagsmål som vi filmade. bortsett från att stuntmenen som slogs var väldigt duktiga använde vi madrasser, rep och trampoliner för att de skulle flyga, ramla och hoppa mer effektfullt. om man dessutom klipper det tajt och speedar upp vissa detaljer så kan man få en väldigt effektfull fight. den fighten som är med i vår film tog 16 timmar att spela in, så räkna med att det tar riktigt mycket tid. och var inte nöjda förrän ni fått allting perfekt. bestäm koriografi och varenda slag i detalj i förväg och gör ett storyboard över det för att vara säkra på att få med alla vinklar. wow tack det där gav många fina idéer och visade också att man inte behöver ha tvåtusen olika vilnklar hela tiden bara man gör det bra så räcker det med 50 ^^ viste inte att man kunde ha som jobb att va en slagsmåls koordinator :P låter som ett kul jobb :) tack Fredrik igen för mera tips :) ja jag är villig att lägga så mycket tid som det nu behövs på slagsmålet men jag tror att minna klasskompisar tänker annorlunda ;( sedan så är det så att vi bara är 3 pers som gör filmen så jag måste vara en av dom som slåss så jag får inte hålla i kameran men det blir nog bra :) 0 Citera
Splitter films Postad 27 januari 2009 Postad 27 januari 2009 jag kan inte hjälpa så mycket när det gäller att filma slagsmål, men den här videon kanske kan hjälpa dig :) 0 Citera
Johanness Postad 4 februari 2009 Postad 4 februari 2009 Om du vill ha inspiration för slagsmål och hur du ska filma så finns det en grymt bra film: Green Street Hooligans Jag vet i och för sig inte hur "stort" bråk det ska vara, alltså om flera personer ska vara inblandade eller om det bara är två stycken. Men är det flera som slåss med varandra bredvid varandra liksom (som "gängbråken" i Green Street Hooligans), så är det snyggt att växla mellan hektiska närbilder, när t.ex. två av alla de i bråket slåss och en helbild där man ser alla som slåss ganska så långt ifrån. :) Hoppas det har varit någon hjälp 0 Citera
cutecats Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 ne asså det här ska vara ett ganska simpelt slagsmål med två kompisar som bråkar äver flickvännen ^^ lite prinsess tema men aja jag tror det kommer att bli bra :) tack så jätte mycket alla som hjälpte 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.