Nyaz Postad 20 januari 2009 Postad 20 januari 2009 Jag har Avid Xpress Pro i skolan och en av de saker som slagit mig som allmänt irriterande är att när man använder overwrite / splice-in pilarna för att flytta runt saker på timelinen är att deras snap-inställingar är minst sagt.... konstiga. Finns det något sätt att slå av detta så att man kan flytta runt klippen "mjukare"? En annan sak som slog mig när vi redigerade en musikvideo tidigare idag var, hur fasen kan man ta ett par klipp liggandes i timelinen och göra slow-motion på dessa? Givetvis kan man ju ta klipp från source och använda motion effect-knappen till vänster, men hur gör man om man redan har några klipp man vill slowa ner? (Oooh det här är min första post på det här forumet. Hej alla glada :P) 0 Citera
HamGamgi Postad 23 januari 2009 Postad 23 januari 2009 1. Högerklicka på timelinen och timeline settings, auto-snapp off där. Annars, håll ner ctrl. 2. Finns det inte typ timewarp osv i effektmode? Annars är det ett rätt kasst sätt. 0 Citera
Nyaz Postad 24 januari 2009 Författare Postad 24 januari 2009 Ah, jag hittade (nästan) lösningar på båda problemen 1. Jag hittade den här inställningen efter mycket letande. Gud-så-skönt...! Snap-funktionen betedde ju sig sjukt konstigt och ville snappa rakt in i redan existerande klipp bl.a. Den hette nog förresten "Default Snap-to-edit" eller något åt det hållet. 2. Här fick man ta en omväg. Timewarp fungerade inget vidare då det inte gjorde något åt längden på klippet och resulterade i konstigt resultat :P Däremot om man går till första framen i klippet, trycker match frame i fast menu och sedan sätter en markör, gör likadant på sista och gör mark-in / out på dessa markörer så kan man göra motion effect på dessa för att sedan dumpa tillbaks dem i timelinen (OMSTÄNDIGT >_ (Och när jag läser den förklaringen i efterhand var den kanske inte jättetydlig. Nåja, om någon annan har samma problem får de väl skicka mig ett PM eller något åt det hållet :P) Tack för hjälpen i alla fall! (Det var -MYCKET- lättare att göra i Final Cut för övrigt. Högerklick på klippet -> Speed -> osv så fixade den allt med tid och liknande själv... ) 0 Citera
HamGamgi Postad 24 januari 2009 Postad 24 januari 2009 Det där med match frame och slowmo på det vänjer man sig vid så småningom, men det visar bara ännu mer. I Avid klipper man i After Effects gör man effekterna :) 0 Citera
Nyaz Postad 25 januari 2009 Författare Postad 25 januari 2009 Jo det kan man lugnt säga :P Det tog mig ett tag att förstå hur man skulle importera saker från After Effects också, med invert alpha och allt det där joxet. På något sätt verkar det som att Final Cut förbigår en del av det krånglet som finns i Avid (inte för att Avid är ett dåligt program egentligen) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.