Gå till innehåll

hur få balanserad signal till HV20


Octavianus

Recommended Posts

Det är så att jag har en HV20, som bara har vanlig 3,5mm telepluggsjack för mick.

Nu är det så att jag har en mick med förlängningssladd på 10meter, vilket är lite i det längsta laget, då det lätt blir störningar och dylikt i ljudupptagningen.

Så därför vill jag använda balanserade micar, dvs med xlr kontakter. Då undrar jag vad som krävs för att det ska funka förutom en sådan mick.

Måste man ha ngt liknande denna http://cgi.ebay.com/BeachTek-DXA-4-dual-XLR-Microphone-to-mini-jack-Adapter_W0QQitemZ220332649627QQihZ012QQcategoryZ83857QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

eller räcker det med en sådan här http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xlr35 eller kommer det fortfarande vara obalanserat?

Nå, hur funkar det egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

BeachTek:en är din lösning.

En stor fördel med den åsså är att den har analoga volymkontroller, så man har mycket bättre kontroll över volymen än dom crappy crappy reglage som finns på kamerorna :-)

 

ok, finns det ngn enklare och framförallt billigare lösning? Jag behöver bara en mick och inte några ljudregleringar eller dylikt. Det ända jag behöver är att få ballanserad signal, så jag slipper störningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, finns det ngn enklare och framförallt billigare lösning? Jag behöver bara en mick och inte några ljudregleringar eller dylikt. Det ända jag behöver är att få ballanserad signal, så jag slipper störningar.

 

Varför inte skaffa en sladd på 5m istället om det räcker...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sladden du länkade till tar inte bort någon balansering eftersom det är en TRS (stereo) minitele-plugg, den har lika många poler som xlr-kontakten så om de inte har gjort något helgalet när de löddade ska det funka i den.

Däremot är det ganska tveksamt om hv20'n har balansering på ingången, och då spelar det ingen roll vad du kopplar in där, det blir ändå inte balanserat.

 

Du borde kunna lösa det enkelt genom att koppla en vanlig linebox (DI-box) nära kameran och sen bara en kort obalanserad kabel till kameran.

För att det ska fungera måste det dock vara en linebox med enklast möjliga analoga konstruktion (kostar några hundralappar, kolla nån musikaffär) eftersom de egentligen är tänkta att arbeta på andra hållet (göra obalanserad till balanserad). Du bör även kolla att den inte behöver fantommatning.

 

Jag är dock inte helt 100% säker på att det funkar ändå, så be att få testa med kameran och den långa sladden...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sladden du länkade till tar inte bort någon balansering eftersom det är en TRS (stereo) minitele-plugg, den har lika många poler som xlr-kontakten så om de inte har gjort något helgalet när de löddade ska det funka i den.

Däremot är det ganska tveksamt om hv20'n har balansering på ingången, och då spelar det ingen roll vad du kopplar in där, det blir ändå inte balanserat.

 

Du borde kunna lösa det enkelt genom att koppla en vanlig linebox (DI-box) nära kameran och sen bara en kort obalanserad kabel till kameran.

För att det ska fungera måste det dock vara en linebox med enklast möjliga analoga konstruktion (kostar några hundralappar, kolla nån musikaffär) eftersom de egentligen är tänkta att arbeta på andra hållet (göra obalanserad till balanserad). Du bör även kolla att den inte behöver fantommatning.

 

Jag är dock inte helt 100% säker på att det funkar ändå, så be att få testa med kameran och den långa sladden...

 

OK, men funkar det då, om den är gjord för att funka åt andra hållet? DEt är precis det somd u beskriver som jag är ute efter.

SEn fantommatning behöver jag inte, då jag tänkte köpa en mick med inbygd sådan, där man sätter ett batteri i micken bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det funkar inte, du måste ha en sån box.

Balanseringen funkar så att den, genom en transformator, tar signalen & fasvänder den 180 grader (plus blir minus), & skickar den fasvända signalen genom en helt egen ledare.

När sen de tre ledarna (Hot: original-signalen, Cold; Fasvänd signal, & Ground; kan kallas minus) når mottagaren så vänds den redan omvända signalen en gång till & adderas till originalsignalen.

För att kunna göra det här alls så måste man ha en avbalanseringsbox, för annars försvinner precis alla fördelar med att använda balanserade kablar helt & hållet, men dom måste göra det "på riktigt".

Volymreglagen på boxen är ingen flashig extrautrustning för dyra pengar, det är enkla bonusar man får med på köpet. Det är avbalanseringstransformatorn som gör dom så dyra.

...det sjuka är att det fanimej är dyrare att göra dom själv om man inte får tag i komponenterna begagnat :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

tar signalen & fasvänder den 180 grader (plus blir minus), & skickar den fasvända signalen genom en helt egen ledare.

 

Ja, min tanke var ungefär så här:

Eftersom detta sker helt passivt (i exempelvis dynamiska mikrofoner) borde det väl rent logiskt gå att vända på hela grejen och avbalansera genom att köra tillbaka signalen genom en likadan trafo igen, som det sitter i en enkel DI-box...

 

OK, men funkar det då, om den är gjord för att funka åt andra hållet? DEt är precis det somd u beskriver som jag är ute efter.

SEn fantommatning behöver jag inte, då jag tänkte köpa en mick med inbygd sådan, där man sätter ett batteri i micken bara.

 

Att den är gjord för att funka åt andra hållet borde inte spela någon roll så länge det är enklast möjliga elektronik i den, anledningen att jag inte är 100% säker är att jag faktiskt aldrig testat att köra någonting på det sättet, så jag rekommenderar att du testar i butik (eller ber att få låna hem en och testa) först innan du köper DI-boxen.

 

Det du behöver se upp med angående fantommatningen är att det finns vissa DI-boxar som behöver ha fantommatning skickat till sig från den ände du sätter mikrofonen, och eftersom mikrofoner inte kan ge fantommatning kommer den i så fall inte att funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Men tio meter är inte orimligt långt att köra obalanserat (om man inte har trasig kontakt och dåliga kablar eller lägger sladden dumt). Prova får ni se (höra).

 

Detta är det billigaste alternativet.

 

Annars behövs bara en trafo (bal-unbal) vid kameran om miken har ballad utgång o går på batterier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men tio meter är inte orimligt långt att köra obalanserat (om man inte har trasig kontakt och dåliga kablar eller lägger sladden dumt). Prova får ni se (höra).

 

Detta är det billigaste alternativet.

 

Annars behövs bara en trafo (bal-unbal) vid kameran om miken har ballad utgång o går på batterier.

 

Nej funkar inte, vilket jag precis sagt.

Men vi köpte den mest avanserade bechteken vi hittade.

Kusinen va i NY köpte den för 2500kr, istället för 5500kr, som på scandinavianphoto. Nu ska det bara choppas mickar och sladd. Men det är, som med allt annat, ett senare projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har du köpt den där lådan redan så det löser väl sig.

 

Annars är själva lösningen du är ute efter det som flera varit inne på. En transformator i någon form. Finns att köpa för ett par hundralappar med rätt kontakter. Men nu har du även fått lite "blinkande lampor" och rattar att vrida på för "bara" några tusenlappar till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej. Vad han fått är en mickförstärkare med trafo av BRA kvalitet & phantommatning. Är det en dyr modell så borde den rimligtvis ha högpassfilter åsså.

Man vinner sjukt mycket på att köra med sån om det ska rätt in i kameran, bla eftersom signalhanteringen i alla kameror jag sett suger get.

Kamerorna hanterar oftast line hyfsat men mic väldigt väldigt dåligt. Även dyra kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej. Vad han fått är en mickförstärkare med trafo av BRA kvalitet & phantommatning. Är det en dyr modell så borde den rimligtvis ha högpassfilter åsså.

Man vinner sjukt mycket på att köra med sån om det ska rätt in i kameran, bla eftersom signalhanteringen i alla kameror jag sett suger get.

Kamerorna hanterar oftast line hyfsat men mic väldigt väldigt dåligt. Även dyra kameror.

 

Tack för backuppen, visste väll att jag gjort ett bra köp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt med att typ alla videokameror jag stött på från 80-talet till nu har mikingångar som går från halvbra och neråt i kvalitet.

 

Rätta mig om jag har fel, men var inte kameran en Canon HV20? Den har väl bara mikingång ? Det är den sämsta förstärkaren i kedjan som sätter kvalitetsnivån i så fall.

 

Den där apparaten är säkert jättebra, men det känns lite som overkill i detta fall. Men det är inte mitt problem. Den kanske kommer till nytta till andra saker. Ville bara påpeka att en enkel/billig lösning ofta kan vara värd att titta på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver inte nödväntigtvis vara en transformator för balanseringen av mikrofoner. Det går att fixa mycket billigare med elektronik. Tex med en operationsförstärkare. Transformatorerna är tokdyra och förmodligen overkill för en kamera som HV20 som har en allt för dålig mikrofoningång. Jag håller på att titta på en lösning med en operationsförstärkare och bygga den själv. Bra ritningar finns på nätet att hitta.

 

Beachtek och JuicedLink är alldeles för dyra tycker jag. Speciellt med tanke på innehållet. Komponeneter är inte dyra men det är klart att serierna är väl inte så stora att produktionskostnaden blir orimligt höga.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med. Det blir komponenter för några tior. Beachtek m fl har sådana trafo-lösa lösningar på ingångarna.

 

Men det kändes inte som lödning var av intresse, annars kan man få en rimligt bra trafo för några hundralappar. Det skulle ju ändå vara billigare än 2500 spänn. Och framför allt snabbfixat. Det var så jag tänkte.

 

Jag är förvånad att inte fler bygger eller specialanpassar sina prylar för att få mycket för stålarna. Bra inställning, Mats! Annars är det nästan som en Blondin-Bella sajt med köptips av modeartiklar av rätt märke här.

 

(Annars gillar jag OP-förstärkaringångar i kombination med trafos för total galvanisk isolering och impedansanpassning till OPns optimala brusimpedans. Då blir det riktigt lågbrusigt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej. Vad han fått är en mickförstärkare med trafo av BRA kvalitet & phantommatning. Är det en dyr modell så borde den rimligtvis ha högpassfilter åsså.

Man vinner sjukt mycket på att köra med sån om det ska rätt in i kameran, bla eftersom signalhanteringen i alla kameror jag sett suger get.

Kamerorna hanterar oftast line hyfsat men mic väldigt väldigt dåligt. Även dyra kameror.

 

Det är väl oftast inga mikförstärkare i beachtekboxarna? Möjligtvis att du kan dämpa signalen men inte förstärka den.

Boxarna är säkert skitbra, tvivlar jag inte på, men håller med om att betalar man 5000 pix (som nu grundpriset var) så vill man ha ett par hyffsade preampar också, i allafall jag :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo oftast, vad jag förstått, men vad jag förstog köpte han den dyraste? Den har schyssta preamps i sig :-)

Isch ja, 5 lök tycker inte jag heller det känns värt, men 2å5 tycker jag låter som ett bra pris! :-)

 

En sak jag tänkte lägga till i debaten, som jag inte verkar ha skrivit förut, är att, av allt att dömma, så tror jag volymkontrolen sker först EFTER förstärkningen i de flesta konsument-kameror....vilket inte är...helt lyckat...

Med en extern box mä volymkontroller får man plötsligt mycket bättre kontroll & slipper väldigt mycket dist-risker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla Beachtek utom DXA-10 i princip är passiva, och just den har ingen fantommatning... Sen så har ju HV20 inte någon line in så man får klara sig med mikingången i alla fall. Att kunna använda XLR-mikar är ju ändå värt en hel del...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske jag som inte fattar specen på beachtekboxen, för det var väl DXA-6vu det gällde?

Står så här i specen:

Input nivå : Mik-inställning : -35 dBu ideal.

-6 dBu max

Line-inställning : 0 dBu ideal

+36 dBu max

Output nivå : nominell Mik-nivå

 

Står väl ingenstans om förstärkning? Utan bara vilka nivåer ingången klarar? Och "output på nominell mik-nivå" är väl vad miken kör ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...