Gå till innehåll

Mitt första lyckade 3D track försök.


Zyx Graphics

Recommended Posts

Tackar.

Möjligheterna med den tekniken är ändlösa.

Jag har testat då o då i flera år utan att lyckas men felet var att jag försökte med Mayas egen 3D track som heter Maya Live. Den suger verkligen.

Kör man 25p HDV 1080 så är det nästan omöjligt att misslyckas med Boujou. Den funkar säkert bra med sämre upplösningar oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra gjort. Det enda är väl den nästan genomskinliga masken som följer bordet (syns vid julgranen i slutet).

 

Heheh jag vet. Men det är ingen mask. Det är en transparant skiva som tar emot reflektioner och skugga från Maya. Egentligen så borde jag gjort den exakt samma form och storlek som bordet.

Nu syns den p.g.a. kameravinkeln och att den slutar typ en meter från bordet.

 

Det är mycket som jag hade gjort annorlunda om det hade varit ett jobb. Nu hade jag bara 3D trckingen om mål

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg riktigt bra ut

 

lite ot..

 

Med ganska liten erfarenhet utav programmen och 3d tracking, hur lång tid tar det ungefär att åstadkomma något liknade utav det du gjorde. Inte ren produktionstid på just detta klippet, utan att lära sig sjävla grejen med 3D tracking osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg riktigt bra ut

 

lite ot..

 

Med ganska liten erfarenhet utav programmen och 3d tracking, hur lång tid tar det ungefär att åstadkomma något liknade utav det du gjorde. Inte ren produktionstid på just detta klippet, utan att lära sig sjävla grejen med 3D tracking osv.

 

Teorin är jättelätt, men sen att få 3d elementen att fungera tillsammans med det riktiga klippet kräver ett öga för detaljer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg riktigt bra ut

 

lite ot..

 

Med ganska liten erfarenhet utav programmen och 3d tracking, hur lång tid tar det ungefär att åstadkomma något liknade utav det du gjorde. Inte ren produktionstid på just detta klippet, utan att lära sig sjävla grejen med 3D tracking osv.

 

 

Jag skulle kunna tracka, sätta upp en text samt en hdri-image + usebackground-shader och rendera de där på några timmar :)

 

Nej.. Bara börja, de är kul.

 

Denna gjorde jag efter 2 månader ungefär.. Då visste jag inte enns hur man sätter upp ljus eller liknande, Var ett helvete med en massa ful-hack osv.. :) Vågar inte enns öppna den scenen igen hehe.

 

Klippet innehåller då, Uv-mapping, Basic ljus-setup, Modelering, Transfer-maps i maya, Z-brush grunder, Grunder i Boujou, Samt rätt mycket AfterEffects

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg riktigt bra ut

 

lite ot..

 

Med ganska liten erfarenhet utav programmen och 3d tracking, hur lång tid tar det ungefär att åstadkomma något liknade utav det du gjorde. Inte ren produktionstid på just detta klippet, utan att lära sig sjävla grejen med 3D tracking osv.

 

Egentligen lätt.

Det blir bara lite komplicerad när man ska rendera alla olika Pass. T.ex. Diffuse, Skugga, Occlusion, Reflection, Motion Blur.

Och så ska man göra en HDRI av själva platsen där man filmat så att reflektioner och skuggor på 3D modell stämmer överäns med allt annat. Som sagt så la jag inte tid på sånt den här gången, men brukar annars göra mina egna HDRI genom att placera en Glasboll mitt i rummet och sen fotta den med 12 olika exponeringar. Och sen in i HDRShop

 

Jag tycker du ska testa. Det är skitkul och det kan generera pengar i framtiden :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna gjorde jag efter 2 månader ungefär.. Då visste jag inte enns hur man sätter upp ljus eller liknande, Var ett helvete med en massa ful-hack osv.. :) Vågar inte enns öppna den scenen igen hehe.

 

Klippet innehåller då, Uv-mapping, Basic ljus-setup, Modelering, Transfer-maps i maya, Z-brush grunder, Grunder i Boujou, Samt rätt mycket AfterEffects

 

Riktigt snyggt. Bra jobbat för att vara gjord bara efter 2 månader

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt snyggt. Bra jobbat för att vara gjord bara efter 2 månader

 

Tack tack :) Önskade att jag kunde utveckla mig lika snabbt som jag gjorde då.. Efter de där så har jag väl bara lärt mig finjusteringar osv.. :/ Så nu har man gått över för att lära sig Max haha :D För Fume Fx.. Ser ju ut att vara 200ggr bättre en Maya fluids som jag suttit med den senaste månaden utan att få ut något!

 

Tracka är kul, och du har fått till de riktigt bra.. Man kan använda de till allt, det är värkligen grunden för de mesta.. med en bra track kan man göra om klippet hur man vill!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack tack :) Önskade att jag kunde utveckla mig lika snabbt som jag gjorde då.. Efter de där så har jag väl bara lärt mig finjusteringar osv.. :/ Så nu har man gått över för att lära sig Max haha :D För Fume Fx.. Ser ju ut att vara 200ggr bättre en Maya fluids som jag suttit med den senaste månaden utan att få ut något!

 

Tracka är kul, och du har fått till de riktigt bra.. Man kan använda de till allt, det är värkligen grunden för de mesta.. med en bra track kan man göra om klippet hur man vill!

 

Då rekomenderar jag att du kör Realflow. Man kan göra riktigt coola grejer och importera in det till maya antingen som particlar eller som shape. kolla min hemsida så ser du lite exempel. Annars kan du gå in på http://www.realflow.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...