Jump to content

Dilemma

Martin Öberg

Recommended Posts

Det snurrar mycket i huvudet nu. Jag har köpångest.

För det första så hade jag tänkt mig denna kombination:

Canon XH-A1, 35.000kr

Nikon D700 plus objektiv, 35.000kr

Det var en bra ide och är en bra idé fortfarande tycker jag.

Men sen såg jag ju detta. En Canon EOS 5D Mark II som kan filma. Och resultaten är ju helt makalösa. Bildkvaliten är mycket bättre en på A1'an. Söker man enbart på kameran i Vimeo så får mycket bättre resultat med 5D'an.

Det är ju det att det är sjukt bra kvalite och det där med att byta objektiv är ju hur bra och coolt som helst.

Då blir det också mycket billigare, då slipper jag köpa en videokamera!

Men nackdelar med 5D'an är problemet. Täcker det positiva nackdelarna? För det första så är väl otympligheten som är dåligt. Men då kan man ju köpa denna:

http://www.redrockmicro.com/redrock_dslr.html

Då löser ju det sig. Men andra nackdelar? Ok att man bara kan filma i typ 10 minuter i sträck, men hur ofta filmar man i 10 minuter? Iallafall jag filmar högst typ 3 minuter på ett klipp sen bryter jag till nästa vinkel liksom., då hinner den ladda upp sig.

Formatet hmm? Många säger att det bara duger till webben och det ska jag ju mest ha den till. Visa mina filmer på nätet ska jag ju bara göra ändo. Men det är ett hårt komprimerat format, tillåter det förändringar? Det är ju ändo typ 30mbit per sekund!

Ljud, den inbyggda micen är ju skräp. Men kan man plugga in en xlr adapter så är det ju fixat på den fronten.

30fps och inte 25fps. Äh är det så viktigt verkligen? Att kunna byta objektiv jobba med skärpedjupet är väl guld?

Ni måste övertala mig! Är den för otymplig gentemot en renodlad videokamera?

Kvaliten är ju som sagt mycket coolare och bättre med EOS 5D, men är den lämplig för att göra film med?

Något som du inte har nämnt är inställningsmöjligheterna i filmläget på 5D. De är ganska ringa vad jag har hört. Om de är lika som på D90 så kan du låsa exponeringen och stega, men det är allt. Du får ingen information om vilken slutare du har eller vilket ISO du är på. Du får i princip nöja dig med det som kameran tycker att du ska ha.

Den duger väl att göra personliga grejer och att leka med, men för kommersiella projekt eller arbete så tackar du nog dig själv om du köper en tvättäkta videokamera med alla inställningsmöjligheter. Jag tror att man kan växa mer som filmare med en XH-A1 än en 5D.

Ljud, den inbyggda micen är ju skräp. Men kan man plugga in en xlr adapter så är det ju fixat på den fronten.
Blir ljudet verkligen bättre då? Det är fortfarande samma mojäng som spelar in ljudet. Jag hade nog kört på externt ljud och klappa. Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det fungerar. Om det fungerar så är det ju riktigt kalas.

Något som du inte har nämnt är inställningsmöjligheterna i filmläget på 5D. De är ganska ringa vad jag har hört. Om de är lika som på D90 så kan du låsa exponeringen och stega, men det är allt. Du får ingen information om vilken slutare du har eller vilket ISO du är på. Du får i princip nöja dig med det som kameran tycker att du ska ha.

Den duger väl att göra personliga grejer och att leka med, men för kommersiella projekt eller arbete så tackar du nog dig själv om du köper en tvättäkta videokamera med alla inställningsmöjligheter. Jag tror att man kan växa mer som filmare med en XH-A1 än en 5D.

Blir ljudet verkligen bättre då? Det är fortfarande samma mojäng som spelar in ljudet. Jag hade nog kört på externt ljud och klappa. Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det fungerar. Om det fungerar så är det ju riktigt kalas.

"No manual control of Aperture, Shutter, or ISO" låter inte bra, det betyder t ex för att få en DOF-effekt så måste du filma utan fotolampor eller med gråfilter. Jag vet inte vilken sorts kvalitet de inbyggda ljudkretsarna har med det är iaf stereo och spelas in okomprimerat. Men totalt sett, visst kan du använda den om du ändå behöver en riktigt bra stillbildkamera men att köpa den bara som en HD-kamera verkar inte riktigt smart...

Oj det var ju inte bra. Då är det nog ingen bra idé, jag vill kunna kontrollera själv ju.

Nej jag tror jag har ändrat mig. Kör på XH-A1, verkar bättre så ,tur att ni rädda mig från att göra ett misstag hehe. Men 5D'an gör verkligen makalöst bra bilder!

Tackar för svaren.