Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

har precis börjat använda mig av 16:9 på min canon xm2 nu. Men när jag spelar in klippen i premiere pro och sedan ska rendera filmen så blir det ändå 4:3. Jag har ställt in den på dv pal widescreen 1.499 eller vad de nu är. Och när jag renderar ut den blir den i storleken 720x576 och det går inte att ändra. Vad måste jag göra för att få rätt 16:9 format och sådant?

Posted

Jag har också stött på det problemet och allt jag rendrerar som jag redigerat i 16:9 blir ihoptryckt och sedan använder jag vlc för att spela upp filen och ställer om till 16:9 i visningsformat så ser det rätt ut.

Har liksom aldrig lyckats få det rätt där, däremot kan du spara ner det till dvd och sedan göra en dvdrip, är du duktig på det så blir det som om du skulle spara filmen i .avi med xvid codec.

Posted
Hejsan,

har precis börjat använda mig av 16:9 på min canon xm2 nu. Men när jag spelar in klippen i premiere pro och sedan ska rendera filmen så blir det ändå 4:3. Jag har ställt in den på dv pal widescreen 1.499 eller vad de nu är. Och när jag renderar ut den blir den i storleken 720x576 och det går inte att ändra. Vad måste jag göra för att få rätt 16:9 format och sådant?

Har Du kollat så att kamera är inställd på 16:9 och inte i autoprogramläge ?

Kolla även att projektsettings i pp pro är inställt på 16:9 innan Du tankar in i datorn.

Det skall alltid vara samma inställningar i både kamera och program.

För min del har detta alltid funkat.

Mvh Tomas

• 3 weeks later...
Posted
Har Du kollat så att kamera är inställd på 16:9 och inte i autoprogramläge ?

Kolla även att projektsettings i pp pro är inställt på 16:9 innan Du tankar in i datorn.

Det skall alltid vara samma inställningar i både kamera och program.

För min del har detta alltid funkat.

Mvh Tomas

Allt är inställt rätt. Men när jag renderar ut den kan jag endast rendera i 594x768 eller vad det är. Alltså ingen 16:9 upplösning men ändå är det widescreen när jag ser på filmen i media player. Men när jag laddar upp den för att streama på ex. youtube blir det 4:3.

Posted

Använd "adobe media encoder" när du ska exportera filmen. Då kan du se förhandsgranskning på hur formatet blir & du kan beskära osv.

Finns under File>Export>Adobe media Encoder

• 1 year later...
Posted

jag har ett liknande problem i cs3 här fast med 1080i material. allt är satt till 1440x1080 med 1.33 som pixel aspect ration (både i project settings och vid rendering). Kör ut som quicktime animering genom adobe media encoder, allt ser ok ut tills jag öppnar upp filen quicktime, då är den i 4:3... mycket tacksam för hjälp

edit

det verkar alltså som att allt körs ut i rätt upplösning men att 1.33 pixel aspect ration ignoreras, eller?

Posted

Rätt, Quicktime har ibland problem med pixel aspect ration. Man får ställa in det manuellt, går ju även med VLC om man vill köra det.

Man kan välja att rendera ut i 1920x1080 med square pixels istället. Beror lite var och hur man ska visa klippet, men kolla själv sen och jämför om ni känner att kvalitén vart sämre.

Ska det ut på nätet gör det oftast inget anser jag. Dessutom måste det vara square pixels om det ska ut på nätet.

Posted

tusen tack, skönt att höra att det inte var nått fel med själva renderingen.

tidigare har jag försökt bränna ut detta på dvd men även där hamnat med det i 4:3,

med då måste jag alltså försöka ändra pixel aspect ration i brännprogrammet? Har inte kollat men känns inte som något som skulle gå att ändra i typ nero?