Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller just nu på med mitt första långfilmsmanus och jag har en fundering. Måste antagonisten vara fysisk eller kan den vara ett psykiskt hinder som huvudkaraktären har?

Jag läste just igenom det jag skrivit om karaktärerna och insåg då att den enda antagonist som finns är de två huvudkaraktärernas hjärnspöken som hela tiden gör allt svårare för dem.

Kan det fungera ändå?

Tacksam för svar!

Postad

Protagonisten är oftast huvudpersonen i fråga,

Protagonist = Huvudperson

Antagonist = Huvudpersonens motståndare

Så att protagonisten skulle vara ett hinder förstår jag inte riktigt.

/jon

Postad

Antagonisten kan absolut vara något abstrakt, som "samhället", "de rika", eller som i ditt fall "hjärnspöken". Ofta "fuskar" man och låter en fysisk person representera antagonist-sidan, för att det ska bli mer konkret.

Postad
Antagonisten kan absolut vara något abstrakt, som "samhället", "de rika", eller som i ditt fall "hjärnspöken". Ofta "fuskar" man och låter en fysisk person representera antagonist-sidan, för att det ska bli mer konkret.

Tack så mycket för svaret, då kan jag alltså bara skriva på då!

• 1 månad senare...
Postad

Du måste inte ha en antagonist i en film. Du behöver inte ha en fysisk motståndare till en huvudperson. Motståndet kan, som ovan utpekat, vara vad som helst. Samhället, huvudpersonens svagheter, otur, ödet... osv. osv.

Men du kan inte kalla världen, motsättningar hos en karaktär, ett objekt eller fenomen för antagonist. En antagonist är alltid en karaktär.

Postad
Du måste inte ha en antagonist i en film. Du behöver inte ha en fysisk motståndare till en huvudperson. Motståndet kan, som ovan utpekat, vara vad som helst. Samhället, huvudpersonens svagheter, otur, ödet... osv. osv.

Men du kan inte kalla världen, motsättningar hos en karaktär, ett objekt eller fenomen för antagonist. En antagonist är alltid en karaktär.

Det är oftast inte så meningsfullt att diskutera definitionsfrågor, d.v.s. i det här fallet vad ordet "antagonist" betyder. Jag menar att en antagonist inte måste vara en karaktär, medan du menar att en antagonist är en karaktär. Men vi säger egentligen samma sak, nämligen att protagonisten behöver någon form av motstånd. Sen huruvida man kallar motståndet antagonist eller inte är inte sådär vansinnigt viktigt i praktiken.

Postad
Ett exempel är väll Brad Pitt i Fight Club, för tekniskt sett så fanns han inte. Han var ju bara någon i Edward Nortons skalle.

Inte riktigt. I det fallet är ju antagonisten en karaktär. Oavsett om han är verklig för de andra karaktärerna eller ej, så är han en karaktär.

Filmer utan antagonister hyfsat vanliga: Brazil, Network, Clockwork Orange, andra halvan av Full metal jacket, Boogie Nights, Magnolia, Papillon, Raging Bull, Talk Radio, THX 1138 osv osv. Listan kan göras hur lång som helst. Men Fight Club har en tydlig antagonist.

Jag menar inte att tjata om en definitionsfråga för sakens skull. Men jag hjälper er bara att behärska uttryck som ni redan använder.

Postad

Okej, jag ger mig på den punkten, men Full Metal Jacket hade visst då en antagonist. Om jag inte minns fel så tog Animal Mother över manteln som antagonisten, de obstacle för han där huvudkaraktären.

Postad

Jag gillar hur Peter Jackson gjorde med första Sagan om Ringen filmen när det inte fanns en tydlig antagonist.....hab gjorde ringen till en! Mycket närbilder på en ond ring.

Ok, nu är den ju fysisk, men det visar ju solklart att man kan ta presic vad man vill.

Det är bara att tänka smart när du skriver.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...