Stene Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Det har flera gånger hänt mej att ljudet klipper i slutresultatet (=summan av de olika audio-spåren), med missljud som följd, naturligtvis. Jag har då fått leta mej fram till stället där jag hör att det klipper (oftast något effektljud) och justera nivåerna. Men finns det inget stöd i PP för att detektera klippning? (förutom att sitta och stirra på de flaxande grön-gul-röda staplarna i audiomixern) Många digitalkameror kan med tex zebramönster i sökaren visa var i bilden nivån är för hög, Photoshop visar vid justering av vitnivån i Levels var det överstyrs (man håller ner Alt-tangenten samtigt) etc. Tänk om PP tex kunde visa med rödmarkering i Master-kanalen var överstyrning sker... Eller finns det redan nåt sätt i PP att detektera överstyrning? Har jag missat något? Jag kör PP 1.5 men har inte sett nåt nytt om detta i CS3 eller CS4. 0 Quote
Max_H Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Nope. Finns inte... tyvärr och det är extremt irriterande. Gå gärna hit och fyll i en feature request (jag har konsekvent gjort det de senaste 5 åren): http://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform Alla requests förs in i en databas för utvärdering till nästa version. /Max 0 Quote
Rogge Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Ingen autodetektering, men hjälper åtminstone om man inte skjutsar på för mycket på alla kanaler: Lägg på filtret Dynamics i Audio Mixer på Mastern och öppna upp filtret > bocka bort Compressor > Bocka i Limiter och sätt den tex till -3dB. Men, signal från tex fyra spår på max ger inte bra ljud ändå, så lite handpåläggning krävs alltid. EDIT: Ooops, Max_H hann före. 0 Quote
Stene Posted November 20, 2008 Author Posted November 20, 2008 Tack Max_H och Rogge, nu vet jag hur det ligger till med PP. Man måste alltså manuellt se till att ligga tillräckligt långt under 0 dB på alla tracks, och ju fler tracks att bolla med, desto mer mariginal behövs. Med två tracks får man därför justera Gain -6 dB på vart och ett av dem för att få en Master Level som inte överstiger 0 dB. Med tre tracks -9.5 dB, med fyra tracks -12 dB osv, dB = -20*log(AntalTracks) Detta under förutsättning att källmaterialet på varje track i sig är utstyrt till 0 dB. Det är det oftast inte, kollar man med Audiogain, Normalize så ser man hur långt under 0 dB-nivån som ett track redan ligger och man får istället justera utifrån detta. Exempel: Ett projekt har fyra Audio tracks, vart och ett av dessa bör då ligga på -12 dB (enl. ovan) men det är ofta lämpligt med en extra mariginal på 3 dB. Alltså sikta på att lägga varje track på -12-3 = -15 dB Om nu Normalize visar tex 6.3 dB för ett av track'en så betyder detta att dess nivå redan ligger en bit ner och den justering som behövs blir här 6.3-15 = -8.7 dB Puh, det var matematiken, varsågod och skölj! 0 Quote
Peus Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Eller så skickar du spåret/slutmixen till Soundbooth eller Audition så ser du direkt på timelinen var det slår över. För övrigt har jag aldrig upplevt det du skriver om som ett problem eftersom jag ser mätarna slå över direkt när jag spelar upp det och då är det ju bara att stanna uppspelningen och justera direkt där toppen var vilken man lätt tyder ut från kurvorna. Därtill gör jag alltid slutmixen i externa applikationer med bra EQs, limiters och dynamiska kurvor etc. 0 Quote
Recommended Posts