Oldman Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Hur hanterar man bäst PSF (Progressive segmented frame) klipp i CS4? (lite bakgrund i tråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22279 ) Vilken sorts sekvens settings ska man välja för att optimera redigeringen? 1080i25 (50i)? Fördelar och nackdelar...är det någon som funderat kring detta och kanske har lite tips och förklaringar? Tack på förhand! 0 Quote
Max_H Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Jag gräver ett officiellt svar från usa... /Max 0 Quote
Oldman Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Du ska veta att jag uppskattar det ! 0 Quote
Oldman Posted November 25, 2008 Author Posted November 25, 2008 Tjena Max, har du möjligtvis hört något? 0 Quote
Max_H Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Väntar fortfarande på ett "officiellt besked", men det "semiofficiella beskedet" är att "Adobe ännu inte stöder PSF recording mode i AVCHD-kameror..." Om det sedan finns en workaround är fortfarande en fråga... Det borde ju också vara tydligare "upplyst" på hemsidan om nu så är fallet. /Max 0 Quote
video_sync Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Ingen större skillnad över hur materialet behandlas under redigering, endast processeringen som spelar stor roll. Om din råa videoström flaggas som Interlaced samt exempelvis är av format DV25 så skall Interlaced användas genom hela processeringen. Skulle rendering av PSF (Interlaced flaggat) ske som Progressivt i ett format som DV25 som baserar sin färgsampling på ett annorlunda sätt än exempelvis MPEG-2, så skulle tråkiga artefakter uppstå. Om fallet är MPEG-2 (HDV/MPEG IMX) så kan processeringen köras på båda hållen. En PSF är en "delad" Progressiv bild där de udda linjerna läggs i del 1 och de jämna linjerna i del 2. Den stora skillnaden mellan native Interlaced samt PSF är att PSF inte har någon rörelseskillnad mellan fälten. Båda fälten representerar samma instant. Detta innebär dock inte att signalformatet kan hanteras hur som helst, detta pga färgsampling. 0 Quote
Andy P Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Jag lägger mig i tråden: Om jag har spelat in i 25P med min HV30 och redigerar det i ett 50i-projekt vill jag ju att Premiere Pro skall fläta samman två intilligande fält (fields) för att få full upplösning vertikalt på resultatet. Hur vet jag att detta görs rätt? Det står i hjälpen på Premiere Pro 2.0 (som jag använder) att om jag bockar i deinterlace droppar PP helt enkelt det andra fältet, vilket betyder att du får halverad upplösning vertikalt. Vilka inställningar för projektet och exporten gäller för att exportera till 25p med full upplösning? mvh Andreas 0 Quote
Max_H Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Premiere gör ingen "fantastiskt" snygg deinterlacing - som det står i hjälpen så slänger PPro häften av informationen... Sök på deinterlace i forumet så hittar du många trådar i ämnet. /Max 0 Quote
Rogge Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Premiere gör ingen "fantastiskt" snygg deinterlacing - som det står i hjälpen så slänger PPro häften av informationen... Hur är det med 4.0.1 och deinterlacing? Om man i AME kryssar i Use Maximum Render Quality, påverkar den då bara deinterlacingen som sker vid HD > SD eller påverkar den all deinterlacing oavsett Frame Size? 0 Quote
video_sync Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Senast jag använde mig utav Premiere Pro var vid CS3 utgåvan, kan inte tänka mig annat med CS4 än: Premiere Pro använder sig utav Interpolating som De-Interlace metod, denna metod är känd för bättre skärpeåtergivning än den motsvarande De-Interlace metoden: Field Blending. Båda metoderna har sina för och nackdelar. Interpolering återger i regel bättre resultat vid något högre bithastigheter, samt även efterliknar denna metod en mer progressiv "look" på resultatet. Blend Fields lämpar sig för hårt komprimerat material och för de användare som vill behålla en Interlaced, mjuk "look". 0 Quote
Recommended Posts