Jump to content

28 days later

tinuviel

Recommended Posts

Jo mini-DV är ett videoformat (video kan ju både vara digitalt som analogt).

28 Dagar Senare är filmad med hjälp av 6 st Canon Xl-1s + mini 35 adaptrar (möjliggör användandet av 35mm filmobjektiv) + en bunt med zeiss 35mm objektiv.

Det gjorde att det var lättare att komponera bilder med hjäp av mindre DOF (Depth Of Field=Skärpedjup) + En renare och möjligen skarpare bild pga de bra objektiven.

är väl en komprimeringsbenämning.. tror den är 768x576 men rätta mig om jag har fel.... färgkorrigeringen var rätt grym men ibland tycker jag dom pushat skuggorna så mycket, ser skabbigt ut med mpeg2-komprimeringen... typ som i det där "köket" där dom äter äckelmaten... det röda i skuggpartierna där ser förjävligt ut.

4:2:2 står för Y:R:B (Y=Luminance, ljusstyrka, R=Red - Y, B=Blue - Y)

Under en viss tidsperiod samplas (i bilden man spelar in) Ljusstyrkan 4 gånger medan färgerna bara samplas två gånger. Detta för att ögat uppfattar ljusskillnader bättre än färgskillnader.

4:2:2 används av D1, D5, DigiBeta, BetaSX och några andra inspelningformat.

MiniDV använder sämre samplingsfrekvenser, antingen 4:1:1 (ntsc) eller 4:2:0 (pal).

Detta är väldigt enkelt förklarat.

Ingenstans jag läst om det har det förklarats direkt, men som jag har förstått det så är grönt inbakat där på något sätt. Jag tror inte den läser av en direkt färg utan mer differansen mellan en viss färg och ljusstyrkan. Det hela är iallafall ofantligt invecklat ;).