Gå till innehåll

28 days later


tinuviel

Recommended Posts

28 days later är ju filmad på video, hur har dom fått det att så bra ut?, och då menar jag inte "zombie" scenerna. utan filmen i allmänhet. Den är ju extremt välkomponerad och ljussatt och så men jag menar själva filmkvaliten, vet ni några tricks de har använt sig av?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo mini-DV är ett videoformat (video kan ju både vara digitalt som analogt).

28 Dagar Senare är filmad med hjälp av 6 st Canon Xl-1s + mini 35 adaptrar (möjliggör användandet av 35mm filmobjektiv) + en bunt med zeiss 35mm objektiv.

Det gjorde att det var lättare att komponera bilder med hjäp av mindre DOF (Depth Of Field=Skärpedjup) + En renare och möjligen skarpare bild pga de bra objektiven.

Länk till kommentar
Share on other sites

är väl en komprimeringsbenämning.. tror den är 768x576 men rätta mig om jag har fel.... färgkorrigeringen var rätt grym men ibland tycker jag dom pushat skuggorna så mycket, ser skabbigt ut med mpeg2-komprimeringen... typ som i det där "köket" där dom äter äckelmaten... det röda i skuggpartierna där ser förjävligt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

4:2:2 står för Y:R:B (Y=Luminance, ljusstyrka, R=Red - Y, B=Blue - Y)

 

Under en viss tidsperiod samplas (i bilden man spelar in) Ljusstyrkan 4 gånger medan färgerna bara samplas två gånger. Detta för att ögat uppfattar ljusskillnader bättre än färgskillnader.

4:2:2 används av D1, D5, DigiBeta, BetaSX och några andra inspelningformat.

MiniDV använder sämre samplingsfrekvenser, antingen 4:1:1 (ntsc) eller 4:2:0 (pal).

 

Detta är väldigt enkelt förklarat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingenstans jag läst om det har det förklarats direkt, men som jag har förstått det så är grönt inbakat där på något sätt. Jag tror inte den läser av en direkt färg utan mer differansen mellan en viss färg och ljusstyrkan. Det hela är iallafall ofantligt invecklat ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...