Filips Postad 5 oktober 2008 Dela Postad 5 oktober 2008 Jag vill lägga på två svarta ränder som är högst och nederst på bilden, som i vanliga långfilmer ni ser ifrån Hollywood. Där har de sådana små linjer för att fram filmkänslan. Nu har jag filmat i 1080 och när jag försöker lägga på sådana svarta linjer så kommer det inget alls pga upplösningen jag har filmat i är det som linjerna är också. Hur gör jag för att få två svarta linjer nu när jag har den upplösningen jag har? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Kimster Postad 5 oktober 2008 Dela Postad 5 oktober 2008 Du vill alltså gör ett wide-format i ett material som redan är i wide (16:9)? hmm.. vad blir det då.. ni som kan alla bioformatsiffrorna cinemawide? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Filips Postad 5 oktober 2008 Författare Dela Postad 5 oktober 2008 Efter lite pillade hittade jag en ruta inne i "Pan/crop" som heter "Lock aspect ratio" som gör att den inte ändrar storlek på hela bilden om den inte är intryckt. Det gör i sin tur att jag kan själv dra ner en liten svart remsa. Frågan nu är hur långt ner den ska vara? Vad är standardmått? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Videoapelsin Postad 5 oktober 2008 Dela Postad 5 oktober 2008 Jag lånar denna tråden till en liknande fråga, exakt vad står exempelvis 2.66:1 och liknande siffror för? Vilken enhet eller vilka mått är det som åsyftas? Vad betyder tvåan, dubbelsexorna och ettan? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Postad 5 oktober 2008 Dela Postad 5 oktober 2008 Jag lånar denna tråden till en liknande fråga, exakt vad står exempelvis 2.66:1 och liknande siffror för? Vilken enhet eller vilka mått är det som åsyftas? Vad betyder tvåan, dubbelsexorna och ettan? Det är bildens bredd i förhållande till höjden, vilket i ditt exempel innebär att bilden är 2,66 gånger bredare än vad den är hög. Och för att svara på Filips fråga så kan jag lista några vanliga bildförhållanden 4:3 (eller 1.33:1) - Gamla TV-standarden 16:9 (eller 1.78:1) - Widescreen-TV 1.85:1 - Vanligt format för långfilmer på 35mm 2:39:1 - Används ofta för storfilmer i hollywood bland annat Vilket program arbetar du i? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Filips Postad 5 oktober 2008 Författare Dela Postad 5 oktober 2008 Vilket program arbetar du i? Vegas 8 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.