Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är i planerna att bygga en kran och känner att jag vill ha ett stabilt stativ. Tvekar faktiskt att köpa en svindyr tripod till den.

Någon som har byggt egen lösning eller har hittat något färdigt, men kraftigt, budgetalternativ som kan fungera?

Jag har än inte räknat ut vilken totalvikt som kommer att behövas, men skulle uppskatta att 20 kg knappast räcker för en längre arm, kamera och vikter.

Postad

skulle jag vara du, skulle jag gå till en musikaffär, och köpa ett stativ för PA högtalare. De kan klara stora vikte. Vissa kostar inte mer än några hundra heller. Hur stabila de är kan jag inte säga, men tror de är tillräckligt stabila för dina ändamål.

Kruxet med dem är väll att marken måste vara plan, men tror det finns sådana som man kan justera benlängden på också, men då kostar de lite mer, men betydligt mkt mindre, än ett videokamerestativ.

Postad

Lustigt!

Jag kom nämligen på det också bara för någon timme sedan då jag läste en amerikansk katalog i badkaret. Man borde ju kunna sätta justerbara fötter på stativet. Typ av "skruva"-varianten :)

Postad

Sen finns dessutom stativ till optisk mätning alltså sådant man gör när man mäter ut vägar etc (lantmäteri). Vill minnas att de är duktigt stabila.

Kolla vem som är agent för dem nästa gång du ser ett vägbygge, ring upp och förklara att du bara är ute efter själva stativet. Kanske har de någon kraschad modell på lager eller vet var det kan finnas. Eller Blocket/Tradera etc.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...