Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

4 sidor.

Mer än en outline än ett synopsis. Hursomhelst:

Saga är 10 år och bor tillsammans med sin pappa, lillebror, sin talande katt och sin talande hund i ett hus på landet. De bor inte i vår värld, utan i en värld som kan tyckas vara full av magi. Talande katter och hundar har vi ju redan nämnt, faktum är att alla djur kan tala i denna värld. Även alla träd är kontaktbara och kan kommunicera. En dag försvinner Sagas lillebror och Saga bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt.

Grundidén till den här filmen är det jag verkligen gillar. Nu har jag försökt att få ner historien i stora drag på papper, utvecklat vissa av karaktärerna för att försöka connecta dom. Jag skulle vilja utveckla subplots med både trollen OCH Sagas hund och katt, men har inte gjort det ännu, jag kommer även att ändra på hur Saga får reda på trädet (inte kaninen som ska berätta som det är nu).

Nåja, den andra akten är rätt osammanhängande och vag, den tredje akten är inte färdig, men jag tänkte att det kunde vara till hjälp om någon läste redan nu och kom med synpunkter.

Vad tror ni?

EDIT: Outlinen är alltså inte riktigt klar, har bara skrivit ner mycket av det jag hade i huvudet och en del till som kom upp medan jag skrev. Men det kan vara bra att höra på vilka ställen den känns obegriplig ändåså, och se om ni har några inspirerande tankar i övrigt, så jag postar den som den är.

SAGA.doc

Postad
Tycker du har fantasi att skriva en bok :) Ett ordvrängande a´la Hans Alfredsson. Skulle bli förbannad om du inte kommer vidare inom film eller litteratur ;)

/nils

Jag ska se till så att du slipper bli förbannad =) Tack.

Postad

Nu så!

Har läst den ett par varv. Gillade den starkt. Du fångar verkligen sagokänslan, om än det här bara är en kortfattad outline.

Gillar temat mycket, det här med att drömvärlden är en drömsk spegelbild till våran. Gillar storyn i stort.

Men en grej blev lite ologisk, tyckte jag. Där i tredje akten, att det var så jäkla skräpigt vid hennes "eget" träd, och att hon till stor del var skyldig till denna nedskräpning... Ett träd som hon brukade sitta vid och fundera när hon kände sig ensam... Känns inte logiskt att man skräpar så mycket kring ett sånt träd, särskilt inte en tjej, särskilt inte en massa batterier..(?) Om ett ganska stort träd ska förgiftas i "vår" värld så krävs det nog ett fat diesel.

Vill bara klargöra. Varför sätter hon eld på trädet? Säger den osaliga tanten åt henne att göra det, eller känner Saga så dåligt samvete för sin nedskräpning att hon vill "avliva" trädet (som en skadad häst)?

Jag tycker inte historien behöver så mycket mer än det här. Ska det vara subplottar, måste dom vara direkt kopplade till huvudhistorien. Alltså tex att hunden och katten hjälper Saga utan att hon bett om det, kanske mot hennes vilja. Riskerar sina liv för henne, och lillebrorn.

Vilken längd har du tänkt att filmen ska få till slut, ungefär?

Postad
Nu så!

Har läst den ett par varv. Gillade den starkt. Du fångar verkligen sagokänslan, om än det här bara är en kortfattad outline.

Gillar temat mycket, det här med att drömvärlden är en drömsk spegelbild till våran. Gillar storyn i stort.

Men en grej blev lite ologisk, tyckte jag. Där i tredje akten, att det var så jäkla skräpigt vid hennes "eget" träd, och att hon till stor del var skyldig till denna nedskräpning... Ett träd som hon brukade sitta vid och fundera när hon kände sig ensam... Känns inte logiskt att man skräpar så mycket kring ett sånt träd, särskilt inte en tjej, särskilt inte en massa batterier..(?) Om ett ganska stort träd ska förgiftas i "vår" värld så krävs det nog ett fat diesel.

Varför sätter hon eld på trädet? Säger den osaliga tanten åt henne att göra det? Vill bara klargöra.

Tack för att du tog dig tid.

Bra synpunkt och faktiskt en av de sakerna jag tog upp med min producent. Jag kände också att det kändes lite....svagt. Så jag funderade på att lägga det här trädet (och flera andra) nära vatten. I vår värld så kan det ligga en fabrik på andra sidan sjön(?) som släpper ut massa skit i vattnet.

Men då blir frågan om det enbart ska vara ett träd som har blivit påverkat?

Nja, det kan mycket väl vara Agnes som säger åt Saga att elda upp trädet. Det kändes helt enkelt som det lättaste att göra när det kom till att döda det.

Sen är jag förtjust i bilden av Saga i motljus framför det brinnande trädet, har nästan en biblisk bild framför mig =)

Jag tycker inte historien behöver så mycket mer än det här. Ska det vara subplottar, måste dom vara direkt kopplade till huvudhistorien. Alltså tex att hunden och katten hjälper Saga utan att hon bett om det, kanske mot hennes vilja. Riskerar sina liv för henne, och lillebrorn.

Vilken längd har du tänkt att filmen ska få till slut, ungefär?

Det är tänkt att bli en långfilm till slut. Åtminstone 90 minuter.

Postad
Nja, det kan mycket väl vara Agnes som säger åt Saga att elda upp trädet. Det kändes helt enkelt som det lättaste att göra när det kom till att döda det.

Hmm. Varför ska Saga "i den riktiga" världen döda trädet? Hur och varför kommer hon fram till det?

Håller med - en flicka framför ett brinnande träd blir riktigt häftigt. Gnistor som yr, rök som omsluter. Kan bli riktigt snyggt. ;)

Jag förstår tanken med miljötemat. Fint så. Det gäller bara att det inte känns krystat. Kanske är trädet nedhugget (men då pajar det ju din bild på trädbranden...)

Kanske är trädet utsatt för skadegörelse av några "tuffa" killar som vet att hon brukar sitta där. Bara för att jävlas. Men då måste man väl plantera dom ganska tidigt, och du hade nog kanske inte tänkt ta steget in i vår värld så tidigt?

Dom kan dra av bark, dom rista in djupa spår i trädet, dom kan hälla ut en dunk motorolja (mopedkillar kanske).

Killar kan vara väldigt fantasifulla när det gäller skadegörelse.

Kan bli starkt om man gör träden i drömvärlden riktigt sympatiska och mysiga. Inte lite skrämmande som enterna och huornerna, utan riktigt goa gubbar och gummor. Så att man verkligen känner för dem och gillar dem.

Postad
Hmm. Varför ska Saga "i den riktiga" världen döda trädet? Hur och varför kommer hon fram till det?

Eftersom trädet är alldeles för mäktigt i den andra världen. Dom har helt enkelt ingen chans att ta död på det. Därför måste de ta det där de har en chans, i vår värld där alla träd är ständigt sovande.

Postad
Eftersom trädet är alldeles för mäktigt i den andra världen. Dom har helt enkelt ingen chans att ta död på det. Därför måste de ta det där de har en chans, i vår värld där alla träd är ständigt sovande.

Ok, det var inte riktigt klart för mig. Agnes sa det, indirekt. Självklart. Ursäkta. :)

Postad

Jag förstår tanken med miljötemat. Fint så. Det gäller bara att det inte känns krystat.

Jo det är jag med rädd för.

Hade en annan idé först då det var en mäktig man/kvinna som sluppit lös från något slags fängelse. Han hade levt i flera 100 år men fått en förbannelse över sig för länge sedan som gjorde att han inte kunde sova. Det var då han/hon som sluppit lös och börjat samla på sig olika folks sömn, när han hade fått tillräckligt mycket sömn kunde han äntligen sova själv igen och på sätt vakna ur sin dvala i vår värld. I vår värld var han någon slags mumifierad människa som för länge sedan var någon slags härskare/barbar/ond människa, och istället för trädet var det museumet Saga skulle elda upp.

Ska läsa så fort jag får tid, i helgen kanske (om jag skriver att jag ska läsa så är oddsen betydligt större att jag faktiskt gör det)

Do it =)

Postad
Hade en annan idé först då det var en mäktig man/kvinna som sluppit lös från något slags fängelse. Han hade levt i flera 100 år men fått en förbannelse över sig för länge sedan som gjorde att han inte kunde sova...

Nja, jag gillar nog trädet bättre. Mycket mer konkret och snyggt visuellt och skrämmande med ett mäktigt träd.

Postad
Nja, jag gillar nog trädet bättre. Mycket mer konkret och snyggt visuellt och skrämmande med ett mäktigt träd.

Jo jag med , därför jag övergav den förra =)

Men ja, det är en hel del jobb som behöver göras, men det är ju kul :)

Postad

Gillade det, mysigt och mystiskt. Saga är ett perfekt namn på karaktärer. Men det jag hade problem med var nog slutet då ”riktiga” Saga bestämmer sig för att elda upp trädet, kändes lite hux flux för mig. Saga trodde ju att hon blivit galen, det hade varit kul om hon blev lite övertalad, bevisad på något sätt att den andra världen faktiskt fanns. Katten eller hunden tex, kanske kan det inte prata här i våran världen men kanske ger de henne en blick eller så som göra att Saga förstår vad som ska göras? Hur som helst skulle jag vilja ha lite övertalning här, annars var det kanon!

PS. Klart att det ska vara ett träd, en stort ont träd som i Sleepy Hollow.

Postad
Gillade det, mysigt och mystiskt. Saga är ett perfekt namn på karaktärer. Men det jag hade problem med var nog slutet då ”riktiga” Saga bestämmer sig för att elda upp trädet, kändes lite hux flux för mig. Saga trodde ju att hon blivit galen, det hade varit kul om hon blev lite övertalad, bevisad på något sätt att den andra världen faktiskt fanns. Katten eller hunden tex, kanske kan det inte prata här i våran världen men kanske ger de henne en blick eller så som göra att Saga förstår vad som ska göras? Hur som helst skulle jag vilja ha lite övertalning här, annars var det kanon!

PS. Klart att det ska vara ett träd, en stort ont träd som i Sleepy Hollow.

Kul!

Håller med dig, det känns för hux flux. Har lite små tankar men har inte utvecklat något ännu. Men spontana tankar då:

Trädet är inte riktigt på samma plats i vår värld, det kanske står bakom ett stort staket, kanske är det en del av park, kanske står det på någons tomt. Det kanske inte är Saga alls som gjort något mot trädet, utan något helt annat, något mystiskt (!?) Kanske något radioaktivt avfall som nu gjort att massa gubbar gjort en inhägnad runt trädet för undersökningar. Något som gör det svårare för Saga att komma åt trädet.

OCH, jag vill utveckla Sagas kontakt med Agnes i vår värld, vill att de kanske ska ha en koppling här med, det kanske är en tant som bor på ett ålderdomshem, eller någon psykmottagning, kanske i närheten av sjukhuset Sagas bror ligger på, i koma. Kanske de får någon kontakt här med? Kanske Agnes ger henne något, ett halsband, nånting. Sen när Agnes börjar prata med Saga i huvudet och hon inte tror på henne, hon tror att hon blivit galen, då ber Agnes henne att gå till hennes avdelning och fråga efter henne, när de berättar att hon dog igår (eller nått) så börjar hon tro på Agnes???

Andra idéer någon?

Jaja, kul att du gillade det iaf =)

Postad

Jättebra synopsis tycker jag.

En sak jag tänkte på var att du borde ha en riktig slutuppgörelse.

Ett exempel, som du verkligen redan öppnat för, är att trollet borde få tag i Saga innan hon bränner upp trädet. När han precis är på väg att mata trädet med Saga på ett sätt så att man som publik tror att det är kört, så klarar hon ur sig situationen på håret. Gärna med hjälp av nåt hon hittat eller lärt sig tidigare. Möjligtvis dräper hon trollet, men det kanske inte är något du vill att hon ska göra.

Efter det går hon direkt hem och lägger sig så att hennes tvilling vaknar upp mitt i natten. Först då förstår hon att rösterna hon hört tidigare talat sanning och hon går och bränner trädet.

Eller något i den stilen. =)

Ett andra sak jag tänkte på är slutet. Som det är skrivet i synopsin så får man känslan av att pappan inte kan tro att tvillingen räddat brodern, även om han vill, och alla misstänker lite att hon är schidzofren. Man lämnas med tanken att hon hamnar på mentalskjukhus i framtiden. Jag tror nästan det är bättre att ingen får reda på det.

Någonstans mot slutet vill man nog se att Saga ber brodern om förlåtelse och säger att hon älskar honom. Även om man redan förstått det.

/Kristofer

Postad
Jättebra synopsis tycker jag.

En sak jag tänkte på var att du borde ha en riktig slutuppgörelse.

Ett exempel, som du verkligen redan öppnat för, är att trollet borde få tag i Saga innan hon bränner upp trädet. När han precis är på väg att mata trädet med Saga på ett sätt så att man som publik tror att det är kört, så klarar hon ur sig situationen på håret. Gärna med hjälp av nåt hon hittat eller lärt sig tidigare. Möjligtvis dräper hon trollet, men det kanske inte är något du vill att hon ska göra.

Efter det går hon direkt hem och lägger sig så att hennes tvilling vaknar upp mitt i natten. Först då förstår hon att rösterna hon hört tidigare talat sanning och hon går och bränner trädet.

Eller något i den stilen. =)

Ett andra sak jag tänkte på är slutet. Som det är skrivet i synopsin så får man känslan av att pappan inte kan tro att tvillingen räddat brodern, även om han vill, och alla misstänker lite att hon är schidzofren. Man lämnas med tanken att hon hamnar på mentalskjukhus i framtiden. Jag tror nästan det är bättre att ingen får reda på det.

Någonstans mot slutet vill man nog se att Saga ber brodern om förlåtelse och säger att hon älskar honom. Även om man redan förstått det.

/Kristofer

Tack för din tid, och kul att du tyckte om det =)

Bra synpunkter, jag håller med dig, speciellt om slutuppgörelsen, jag har mina idéer om den.

Jag pitchade den här idén för en konsulent på SFI igår, han gillade också den. Tyckte det lät riktigt spännande. MEN, det är inget jag kommer att få pengar till nu, den kommer att vara alldeles för dyr. Så hans tips var att göra Crazy Rabbit först (den gillar han också som fan). Och att möjligtvis skriva en bok av Saga. Försöka få ut den, eller lämna in manuskriptet till honom igen i framtiden och söka manusstöd för det då. Så Saga är något som nu kommer att läggas åt sidan ett tag, och vem vet, jag har ju faktiskt velat skriva en bok ett tag, så denna kanske skulle vara perfekt i bokform till en början :)

Postad

En del kul uppslag, och jag charmas också av idén om den parallella drömvärlden, men jag ser en del problem med historien.

Det första som slår mig är hur passiv Saga är. Visst, hon tar beslutet att ge sig in i skogen för att ta reda på vad som hänt hennes bror, och så långt allt väl, men sedan gör hon liksom ingenting. All info hon får (om det elaka trädet och den parallella världen) får hon helt motståndslöst av andra karaktärer. Saga borde upptäcka saker, inte få dem berättade för sig. Jag vill se Saga genomgå prövningar som hon klarar sig igenom tack vare list, kvickhet och vänskapsbandet med sina talande djur etc.

Med akt 3 blir detta problem alltför uppenbart. När Agnes berättar om vad som skall ske handlar det om vad Agnes måste göra (gå in i den andra Sagas kropp), när det borde handla om vad Saga måste göra. Det är Saga som är huvudperson, och det är hon som måste lyckas med något svårt. Nu blir hennes enda uppgift att lägga sig och sova...

Man kan till exempel tänka sig att världen är så konstruerad att precis i gränslandet mellan sömn och vakenhet, i ett enda kort ögonblick, kan man sträcka sig över och kontakta sin parallella tvilling, något som Saga måste göra. Well, bara en tanke.

Liksom många andra har jag problem att få slutet att gå ihop. Om man kastar skräp runt ett träd i verkligheten så blir det elakt i drömmen, men om man bränner upp det så löser man problemet? Mitt spontana förslag är att trädet som i drömvärlden är stort och mäktigt i verkligheten bara är ett litet, klent, kanske sjukt, träd. Ett träd som man faktiskt kan tycka lite synd om.

En annan sak: trollen. Jo, jag gillar troll lika mycket som alla andra, men i den här kontexten känns de lite malplacerade. Om det springer omkring troll i drömvärlden så borde det väl finnas en massa sovande troll i verkligheten?

Kanske skulle trollen kunna vara gjorda av sten och motsvara sovande stenar eller något i den stilen?

Lycka till!

/Jakob

Postad

Allright!

Det första som slår mig är hur passiv Saga är. Visst, hon tar beslutet att ge sig in i skogen för att ta reda på vad som hänt hennes bror, och så långt allt väl, men sedan gör hon liksom ingenting. All info hon får (om det elaka trädet och den parallella världen) får hon helt motståndslöst av andra karaktärer. Saga borde upptäcka saker, inte få dem berättade för sig. Jag vill se Saga genomgå prövningar som hon klarar sig igenom tack vare list, kvickhet och vänskapsbandet med sina talande djur etc.

Precis, det var även det jag skrev i början där, mycket kommer att ändras.

Med akt 3 blir detta problem alltför uppenbart. När Agnes berättar om vad som skall ske handlar det om vad Agnes måste göra (gå in i den andra Sagas kropp), när det borde handla om vad Saga måste göra. Det är Saga som är huvudperson, och det är hon som måste lyckas med något svårt. Nu blir hennes enda uppgift att lägga sig och sova...

Jo, det är en risk det där. Ja tror ju iofs att publiken kommer att köpa det eftersom det fortfarande är Saga i vår värld som tar över stafettpinnen.

Liksom många andra har jag problem att få slutet att gå ihop. Om man kastar skräp runt ett träd i verkligheten så blir det elakt i drömmen, men om man bränner upp det så löser man problemet? Mitt spontana förslag är att trädet som i drömvärlden är stort och mäktigt i verkligheten bara är ett litet, klent, kanske sjukt, träd. Ett träd som man faktiskt kan tycka lite synd om.

Jag har nästan övergett tanken helt på att det är Saga som slängt skräp runt trädet. Nu ligger trädet istället på en stor soptipp, med stängsel omkring och andra hinder som gör det svårt för Saga att komma åt det. Trädet är inte heller nödvändigtvis ont, snarare försöker det överleva, för det är döende av all skit den fått i sig på soptippen.

En annan sak: trollen. Jo, jag gillar troll lika mycket som alla andra, men i den här kontexten känns de lite malplacerade. Om det springer omkring troll i drömvärlden så borde det väl finnas en massa sovande troll i verkligheten?

Kanske skulle trollen kunna vara gjorda av sten och motsvara sovande stenar eller något i den stilen?

Har fått den frågan tidigare, vad är trollen i vår värld? Och ja, de är stenar, sovande stenar. Eftersom förr i tiden fanns det troll i vår värld också, men alla har efter ett tag blivit förstenade av solen och på sätt är även de evigt vakna i drömvärlden. Där ligger också förklaringen till varför inte trädet tar trollens "själ" eller "sömn", de har ingen och därför utnytjas de för att hämta varelser som har det.

Tusen tack för dina tankar! Som sagt, akt 2 och 3 är långt ifrån klara och det är perfekt att du bekräftar detta. Jag har även funderingar på att låta avslöjandet av den parallella världen komma tidigare, och att de hoppar emellan dessa två världar lite mer ungefär från och med mitten av filmen. Och även lägga in hints om det redan från början. På så sätt blir Saga i båda världar mer utav "samma" karaktär.

Postad
Jo, det är en risk det där. Ja tror ju iofs att publiken kommer att köpa det eftersom det fortfarande är Saga i vår värld som tar över stafettpinnen.

Jorå, det tror jag också. Vad jag menade att det borde vara Dröm-Saga som får Verklighets-Saga att göra vad hon gör, inte Agnes. Hänger du med?

Trädet är inte heller nödvändigtvis ont, snarare försöker det överleva, för det är döende av all skit den fått i sig på soptippen.

Så länge det inte blir en predikan om att vi måste vara rädda om våra träd och vår miljö så är jag nöjd. Såvida du inte gör det lika bra som Miyazaki, förstås.

Jag har även funderingar på att låta avslöjandet av den parallella världen komma tidigare, och att de hoppar emellan dessa två världar lite mer ungefär från och med mitten av filmen. Och även lägga in hints om det redan från början. På så sätt blir Saga i båda världar mer utav "samma" karaktär.

Jag funderade faktiskt också lite i den riktningen, och det kan säkert göras bra, men jag såg ett par fallgropar som man får se till att undvika. Den mest uppenbara är att de lär bli svårt att få Verklighets-Sagas äventyr att bli lika spännande som Dröm-Sagas. Den senare har trots allt fördelen att hon får umgås med troll och talande träd. Risken är stor att det känns som att det blir tråkigare när man klipper till Verklighets-Saga, medan Dröm-Sagas äventyr stannar upp. Jag upplever det ofta när jag ser episodfilmer där vissa episoder är mer intressanta än andra. Då blir jag frustrerad när filmen klipper från den spännande episoden till en tråkig.

Den andra risken jag ser är att man är att man förskjuter balansen mellan de två världarna så att de upphör att vara likvärdiga till att drömvärlden blir underordnad verkligheten. Jag menar, en grej jag verkligen gillade med ditt synopsis var att drömvärlden dominerade berättelsen så länge att när verkligheten dök upp så kändes drömvärlden fortfarande lika verklig som, om inte verkligare än, verkligheten.

Men detta är bara fallgropar, och det går säkerligen att trippa förbi dem om man bara är försiktig.

/Jakob

Postad
Jorå, det tror jag också. Vad jag menade att det borde vara Dröm-Saga som får Verklighets-Saga att göra vad hon gör, inte Agnes. Hänger du med?

Jag hänger med =) Har lite tankar på det också, främst genom att Saga kontaktar "sig själv" genom drömmar.

Så länge det inte blir en predikan om att vi måste vara rädda om våra träd och vår miljö så är jag nöjd. Såvida du inte gör det lika bra som Miyazaki, förstås.

Pffft, det är väl klart jag gör det lika bra som Miyazaki. No biggie.

Jag funderade faktiskt också lite i den riktningen, och det kan säkert göras bra, men jag såg ett par fallgropar som man får se till att undvika. Den mest uppenbara är att de lär bli svårt att få Verklighets-Sagas äventyr att bli lika spännande som Dröm-Sagas. Den senare har trots allt fördelen att hon får umgås med troll och talande träd. Risken är stor att det känns som att det blir tråkigare när man klipper till Verklighets-Saga, medan Dröm-Sagas äventyr stannar upp. Jag upplever det ofta när jag ser episodfilmer där vissa episoder är mer intressanta än andra. Då blir jag frustrerad när filmen klipper från den spännande episoden till en tråkig.

Precis, men samma sak där. Jag tror mig veta hur jag ska gå tillväga för att undvika den fallgropen.

Den andra risken jag ser är att man är att man förskjuter balansen mellan de två världarna så att de upphör att vara likvärdiga till att drömvärlden blir underordnad verkligheten. Jag menar, en grej jag verkligen gillade med ditt synopsis var att drömvärlden dominerade berättelsen så länge att när verkligheten dök upp så kändes drömvärlden fortfarande lika verklig som, om inte verkligare än, verkligheten.

Right! Håller med dig.

Men detta är bara fallgropar, och det går säkerligen att trippa förbi dem om man bara är försiktig.

Precis.

Tack än en gång för din hjälp. :bire

• 1 månad senare...
Postad

Skitbra idé! Du har sån fantasi så det är helt galet :D

Man blir först förvirrad och får idéer vad det kan vara för parallell värld - sen blir det ju ashäftigt att det är vår värld!

Keep up the good work! :)

Postad

Jag missade denna tråd tidigare, men läste synopsiset nu. Bra med fantasi som vanligt! Om du fortfarande vill ha kommentarer så har jag en sak som jag tänkte på, nämligen "show, don't tell". Mycket information i filmen kommer fram genom att folk berättar för varandra. Katten berättar vilka de osaliga är, kaninen berättar om onda trädet, häxan berättar hur parallellvärlden fungerar... Det blir mycket prat. Visa det istället.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...